• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3588 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۱ مرداد

واكنش تيم كارشناسي وزارت بهداشت به مرگ بيماران دياليزي

احتمالا عفونت گوارشي باعث مرگ بيماران دياليزي شده است

اعتماد| چند روز پس از فوت 4 بيمار دياليزي در بيمارستان سيناي اهواز، تيم ويژه وزارت بهداشت كه براي بررسي موضوع به محل اعزام شده بود در گزارشي اعلام كرد كه «انتقال عفونت مربوط به دستگاه‌ها و روند دياليز نبوده و احتمالا مربوط به عفونت گوارشي است».
اواخر هفته گذشته، سه بيمار دياليزي در حالي كه دچار اسهال و حالت تهوع شده بودند به بيمارستان سيناي اهواز مراجعه كردند اما دو نفر از آنها در بيمارستان و يكي ديگر در خانه جان خود را از دست داد. چند روز بعد نيز خبر فوت يك بيمار دياليزي ديگر در اين بيمارستان رسانه‌اي شد تا تعداد جانباخته‌ها به 4 نفر افزايش يابد.
به گزارش تسنيم، مديركل نظارت و اعتباربخشي وزارت بهداشت درباره نتيجه بررسي‌هاي تيم ويژه گفته است: «طي بررسي پرونده‌ها و جلسات كارشناسي ويژه با نمايندگان مجلس، پزشكان و كادر درمان كه تا ساعت 4 بامداد به طول انجاميد، بررسي‌هاي اوليه نشان مي‌دهد انتقال عفونت مربوط به دستگاه‌ها و روند دياليز نبوده و احتمالا مربوط به عفونت گوارشي است. » محمد حسين ميردهقان، چگونگي انتقال عفونت را در دست بررسي اعلام كرد و افزود: «بررسي‌هاي كارشناسي پزشكي و خدماتي با حضور كارشناسان وزارت بهداشت ادامه دارد، همچنين براي جلوگيري از موارد مشابه تصميمات مديريتي و كارشناسي اتخاذ شد و هنوز تيم كارشناسي اعزامي وزارت بهداشت در بيمارستان سينا جهت بررسي عامل عفونت، مستقر هستند.»
گزارش تيم نظارت ويژه وزارت بهداشت در حالي است كه مديرعامل انجمن خيريه حمايت از بيماران كليوي از فوت 15 بيمار دياليزي ديگر در ۳ ماهه نخست امسال در اهواز خبر داده و با غير قابل قبول خواندن فوت چهار بيمار دياليزي به دليل عفونت به تسنيم گفته است: «ما نمي‌توانيم اين دليل را بپذيريم و معتقديم كه سهل‌انگاري شده است چون در طول 4، 5 ماه امسال بالغ بر 19 بيمار دياليزي جان خود را از دست داده‌اند. در حالي كه هر وقت از دانشگاه علوم پزشكي اهواز در زمينه مرگ اين بيماران اطلاعاتي درخواست مي‌كنيم به هيچ عنوان اطلاعات لازم را در اختيار ما قرار نمي‌دهد.»
به گفته هاشم قاسمي، 14 بيمار دياليزي نيز در سال گذشته در اهواز جان خود را از دست داده بودند. او از عدم همكاري مسوولان در ارايه آمار به اين انجمن انتقاد كرد و گفت: «متاسفانه دانشگاه علوم پزشكي اهواز به هيچ عنوان در زمينه بيماران كليوي و دياليزي آمار و اطلاعات نمي‌دهد و حتي من به عنوان مديرعامل اين انجمن وقتي با رييس دانشگاه تماس مي‌گيرم به هيچ عنوان پاسخگوي ما نيست. بيماران دياليزي كارت‌هاي بيماري خاص دارند و مي‌توانند با اين كارت‌ها داروهاي خود را كه بسيار گرانقيمت است با سوبسيد دولتي دريافت كنند، بنابراين وقتي اطلاعات بيماران متوفي به دست ما نرسد هرگونه سوءاستفاده از اين كارت‌ها براي فروش دارو صورت مي‌پذيرد.»
همزمان نماينده مردم اهواز در مجلس مشكل اساسي را در كمبود پرسنل و اعتبار براي تجهيز بيمارستان اهواز دانسته و به ايسنا گفته است: «مشكل اساسي كه وجود دارد كمبود پرسنل و اعتبار براي تجهيز اين بيمارستان است. اين بيمارستان قدمت زيادي دارد و مربوط به قبل از انقلاب است. اما حالتي را كه يك بيمارستان از لحاظ امكانات رفاهي و پزشكي و محيطي داشته باشد ندارد. بنابراين درخواست كرديم كه مشكلات اين بيمارستان حل شود و سونوگرافي و سي‌تي اسكن برقرار شود.» جواد كاظم‌نسب افزود: «داروخانه‌ اين بيمارستان هم خصوصي است و كاري را كه بايد انجام دهد و دارو را طبق تعرفه در اختيار مردم قرار دهد انجام نمي‌دهد. تعرفه‌اش هم بيش از تعرفه‌هاي قانوني است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون