• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3590 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۳ مرداد

تازه‌ترين اظهارات مقامات دولتي نشان مي‌دهد

ايران ساعتي يك ميليون دلار از گردشگري درآمد دارد

گروه اقتصادي |يكي از برنامه‌هاي دولت يازدهم براي كاهش هر چه بيشتر اتكا به صادرات نفت و خام فروشي، چند موضوع بود يكي گردشگري، دوم افزايش اخذ ماليات و اتكا به عدم خام فروشي و افزايش صادرات غيرنفتي بود؛ موضوعي كه موجب شد تا بعد از روزگار برجام توجه بيشتري به كسب درآمد از اين حوزه‌ها كردند تا جايي كه خبرها حكايت از افزايش درآمد گردشگري ايران به نقل از رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري اعلام شد كه درآمد گردشگري كشور ۶ تا ۶ و نيم ميليارد دلار در سال است.
در همين رابطه روز گذشته ولي‌الله افخمي‌راد، رييس سازمان توسعه تجارت كه در هم‌انديشي جامعه تورگردانان بخش خصوصي و دولتي سخن مي‌گفت، آمار درآمد ارزي حاصل از گردشگري در چهار ماه نخست امسال را 85/2 ميليارد دلار اعلام كرد كه اين رقم گوياي درآمد متوسط روزانه ۲۳ ميليون دلار براي گردشگري كشورمان است. وي با اشاره به انتقادهاي مطرح شده از سوي تورگردان‌ها درباره كمبود حمايت از صنعت گردشگري در بياني متقابل اظهار كرد: كار كردن و برداشتن موانع سخت است. مطمئنم اگر بيشتر به گشايش‌هايي كه بعد از برجام حاصل شده بپردازيم، مي‌توانيم اين نويد را بدهيم كه برخي موانع به مرور حذف خواهند شد. وي ادامه داد: توقع بر اين است كه تورگردان‌ها از موقعيت پيش‌آمده براي كشور بهره‌برداري مطلوب‌تر و برنامه‌ريزي بهتر داشته باشند. به عنوان نمونه هفته گذشته سفري به آستاراخان داشتم كه با توجه به درخواست تجار ايراني، دو پرواز در هفته به اين مقصد برقرار شده است. اما اين پروازها با كمبود مسافر مواجه است. يكي از تورگردان‌ها كه در آن سفر همراه‌ ما بود براي جذب گردشگر از اين مقصد اعلام آمادگي كرد. علاوه‌بر اين مي‌توان از اين پرواز به عنوان كانِكشن روسيه و عمان براي جذب گردشگران روس به ايران استفاده كرد. در حالي كه اگر برنامه‌ريزي درستي صورت نگيرد، ممكن است يك خط هوايي را كه قابليت درآمدزايي براي كشور دارد از دست بدهيم.
افخمي با اشاره به خواسته تورگردانان كشور براي اعمال معافيت مالياتي در واردات خودروهاي گردشگري اظهار كرد: محدوديتي براي ورود اين خودروها به كشور نداريم، اما گاهي تقاضا براي معافيت مالياتي است كه اين امكان‌پذير نيست. طبق قوانين هر كالايي كه به كشور وارد مي‌شود، بايد حقوق وروديه آن را پرداخت كند. ان‌شاءالله بانك‌ها كمك مي‌كنند و منابع مالي را در اختيار قرار مي‌دهند و اميدواريم سال ديگر در چنين هم‌انديشي، شاهد شنيدن خبر تامين خودروهاي مناسب گردشگري باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون