• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3590 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۳ مرداد

عدد نوشت

افزايش قيمت پنبه

عضو انجمن صنايع نساجي ايران معتقد است كه با توجه به افزايش قيمت پنبه به ۸۰۰۰ تومان زنجيره‌هاي بعدي صنعت نساجي با مشكل مواجه مي‌شوند و براي جبران كسري توليد بايد محدوديت‌هاي واردات پنبه حذف شود. ناصر يراقي با اشاره به حضور در جلسه‌اي با حضور مسوولان پنبه وزارت جهاد كشاورزي، گفت: در اين جلسه اعلام شد كه ميزان توليد پنبه در سال گذشته ۲۷ هزار و ۷۰۰ تن بود كه اين يعني تمام كارخانه‌هاي ريسندگي راهي جز تعطيلي نخواهند داشت و تنها راه جلوگيري از اين تعطيلي قريب‌الوقوع، رفع محدوديت واردات از تمام كشورهاست. موجودي پنبه داخلي به هيچ‌وجه كفاف نياز واحدهاي ريسندگي را نمي‌دهد و اگر هم پنبه‌اي وجود داشته باشد، مشخص نيست كه كيفيت آن مرغوب و قابل استفاده باشد. يراقي با اشاره به محدوديت‌هاي وزارت كشاورزي براي واردات پنبه، ادامه داد: وزارت جهاد كشاورزي ممنوعيت‌هايي براي جلوگيري از ورود آفات نباتي به كشور در نظر گرفته كه مبتني بر قوانين سال‌هاي بسيار دور است و بايد مورد بازنگري جدي قرار گيرند.

برنامه براي بيابان‌زدايي تا پايان برنامه ششم؟

سه ميليون هكتار كانون‌هاي بياباني در كشور وجود دارد كه رييس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري از كنترل و بيابان‌زدايي اين كانون‌ها تا پايان برنامه ششم به شرط تامين اعتبار ۹ هزار ميليارد توماني آن خبر داد. خداكرم جلالي، اظهار كرد: سطح كانون‌هاي بياباني كه اخيرا به صورت كامل شناسايي شده است به حدود سه ميليون هكتار مي‌رسد كه براي هر هكتار بيابان‌زدايي در اين سطح به سه ميليون تومان اعتبار نياز داريم و اگر تا پايان برنامه ششم توسعه ۹ هزار ميليارد تومان اعتبار در اختيار اين سازمان قرار گيرد به راحتي مي‌توانيم از پس كانون‌هاي بياباني داخل كشور برآييم. بر اساس اهداف برنامه ششم توسعه سالانه بايد ۶۰۰ هزار هكتار عمليات بيابان‌زدايي در كشور صورت گيرد كه به حدود ۱۸۰۰ ميليارد تومان اعتبار در هر سال نياز داريم.
 
سهم كاريابي‌ها در ايجاد اشتغال

محمد اكبرنيا، مديركل دفتر هدايت نيروي كار و كاريابي‌هاي وزارت ‌تعاون، كار و رفاه اجتماعي از ثبت نام بيش از ۲۲۰ هزار نفر در موسسات كاريابي‌ خبر داد و گفت: هم اكنون سهم كاريابي‌ها در بخش اشتغال ۲۳ است و تا پايان دولت به ۳۰ درصد افزايش خواهد يافت. در چهار ماهه نخست امسال بيش از ۲۲۰ هزار نفر اقدام به ثبت‌نام در كاريابي‌ها كرده‌اند كه از اين ميزان ۵۴ هزار نفر جذب بازار كار شده‌اند. وي از افزايش ۲۰ درصدي تعداد مراجعين به موسسات كاريابي خبر داد و گفت: در راستاي تقويت و افزايش سهم موسسات كاريابي در بازار اشتغال تلاش كرديم تا متقاضيان كسب و كار و جويندگان كار با كاريابي‌ها بيشتر آشنا شوند و از اين طريق زمينه توانمندسازي هرچه بيشتر كاريابي‌ها نيز فراهم شود. اكبرنيا درباره واگذاري امور مربوط به بيمه بيكاري به موسسات كاريابي نيز گفت: در حال حاضر بيشترين تعداد مقرري بگيران در تهران هستند و هدف ما از واگذاري بيمه بيكاري به كاريابي‌ها اين است كه وقتي فرد بيكار مي‌شود از طريق مراجعه به مراكز كاريابي زمينه اشتغال مجدد وي به وجود آيد.

يارانه دولت به هر كيلو برگ سبز چاي

رييس سازمان چاي گفت: براي سرپا نگه‌ داشتن كشت چاي كارهايي از قبيل اعطاي ۱۶ميليارد تومان وام بدون بهره با تنفس ۲ ساله، يارانه ۱۱۰۰ تومان در هر كيلو چاي به كشاورزان پرداخت كرده‌ايم، اما قاچاق چاي، بازار اين محصول را برهم مي‌زند. محمد ولي روزبهان، در مورد علت افزايش ندادن قيمت خريد تضميني چاي مطابق با ميل كشاورزان گفت: براي استحصال هر كيلو چاي خشك نياز خريد به 5 كيلو برگ سبز چاي است كه اگر هزينه‌هاي فرآوري و حمل و نقل را بر روي آن محاسبه كنيم، قيمت نهايي بايد بتواند در بازار رقابت كند. وي با اشاره به قيمت خريد تضميني برگ سبز چاي از كشاورزان گفت: دولت برگ سبز چاي را از كشاورز كيلويي 1800 تومان به صورت تضميني مي‌خرد و آن را به قيمت 700 تومان به كارخانه‌دار مي‌دهد، يعني در هر كيلو 1100 تومان به برگ سبز چاي يارانه مي‌دهد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون