• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3590 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۳ مرداد

اصلاح‌طلبان و چالش انتخابات شوراها

اشرف بروجردي

به دليل اهميت ائتلاف و اهميت وحدت رويه در زمان انتخابات، اصلاح‌طلبان توانستند با وجود همه حذف‌هايي كه توسط شوراي نگهبان صورت گرفت به وحدت رويه‌اي برسند كه اين وحدت رويه منجر به تحقق خواسته‌شان شد. نه از اين جهت كه همه كساني كه وارد مجلس شدند در مجموعه اصلاح‌طلبان تعريف مي‌شدند بلكه از اين جهت كه جمع به اين نتيجه رسيد كه براي رسيدن به نظر واحد بايد خيلي از خواسته‌ها، ديدگاه‌ها و رويه‌ها كه در گذشته به كار گرفته مي‌شد در اين مقطع تاريخي بايد براي رسيدن به انسجام تغيير كند تا افراد با وحدت رويه به نتيجه برسند و همه هم نتيجه آن را ديدند.
البته در اين ميان چهره‌هاي شاخص اصلاح‌طلبي از جمله شخص آقاي خاتمي حرف اول را براي رسيدن به وفاق و اجماع زدند و چون همه ايشان را به عنوان مركز ثقل اصلاح‌طلبي مي‌دانستند و خودشان را ملزم مي‌دانستند كه نظرات ايشان را با بحث و بررسي زياد ملاك عمل قرار دهند همين مساله موجب شد تا اصلاح‌طلبان به نقطه مطلوب برسند.
چون همين رويه مبناي پاسخ گرفتن قرار گرفته و توانستيم به نقطه نسبتا مطلوبي برسيم و از اين جهت كه توانستيم يك حرف واحد را بيان كنيم در اين مقطع هم با همين رويكرد عمل خواهيم كرد. اميدوارم اصلاح‌طلبان بتوانند با حفظ انسجامي كه مورد نياز است اين وحدت رويه را در اين مقطع داشته باشند.
البته براي رسيدن به آن حتما بحث‌ها و نقطه نظرات مختلفي مطرح مي‌شود اما با گفت‌وگو و تعامل در حال نزديك شدن به وحدت رويه هستيم و همه اصلاح‌طلبان به اين نتيجه رسيدند كه راهي جز اين ندارند كه ديدگاه‌هاي‌شان را به هم نزديك كرده و از يك روش براي رسيدن به نقطه دلخواه استفاده كنند.
ما 10 ماه آينده دو انتخابات رياست‌جمهوري و شوراها را پيش رو داريم. اقتضائات اين دو انتخابات با يكديگر متفاوت است و براي هر دو انتخابات نمي‌توان يك نقشه راه واحد در نظر گرفت.
در مورد انتخابات رياست‌جمهوري هيچ شكي براي اصلاح‌طلبان وجود ندارد كه حتما بايد منسجم پشت سر آقاي روحاني باشند و آقاي روحاني كانديداي اصلي آنهاست براي اينكه بتوانند نتيجه مطلوب را به دست بياورند.
در مورد انتخابات شوراها از آنجا كه هم ناظرين اين انتخابات در مجلس هستند و هم شكل انتخابات محلي است و مسائل قومي حرف اول را مي‌زند شرايط كمي متفاوت است. بنابراين در انتخابات شوراها بايد تعامل كرد. به همين جهت احزاب و گروه‌ها بايد در زمينه شناساندن نيروها در مناطق فعال شوند تا اينها بتوانند چهره‌هايي باشند كه هم تخصص دارند و هم دلسوز مردم باشند و اين مي‌تواند به راي آوري آنها كمك كند.
چالش‌هاي پيش روي اصلاح‌طلبان در اين مدت عمدتا در اين بخش و انتخابات شوراهاست و نه در انتخابات رياست‌جمهوري. در انتخابات شوراها ممكن است چالشي از اين جهت وجود داشته باشد كه رسيدن به اجماع روي كانديداها كار سختي است. البته ما در انتخابات مجلس هم اين مشكل را داشتيم اما با تدابيري كه انديشيده شد از آن عبور كرديم. بنابراين در حال حاضر چالش اصلي در انتخابات شوراها و در انتخاب افراد معتمد و راي آور و افرادي كه اثرگذار هستند ممكن است پيش بيايد و بحث‌هاي فرعي وجود خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون