• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3595 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۹ مرداد

معاونت حقوقی دولت خبر از اقامه دعوي عليه حمله‌ها و نسبت‌هاي بي‌سابقه به روحاني داد

شكايت از «توهين‌كنندگان» به رييس‌جمهور

مجيد انصاري: توهین به ريیس‌جمهور جرم آشکار است| علیه‌شان شکایت می‌کنیم

 

نخستين شكايت از توهين‌كنندگان به رييس‌ دولت يازدهم در راه است. خبري كه مجيد انصاري در نخستين نشست خبري خود پس از تصدي سمت معاونت حقوقي رييس‌جمهوري اعلام مي‌كند، مدت‌ها قبل بايد رخ مي‌داد تا اندكي از شمار مهاجمان كم كند. اما اين اتفاق از سوي نهادي كه بارها اعلام مي‌كند، وظيفه خود مي‌داند در برابر بي‌قانوني‌ها طرح شكايت كرده و از حقوق دولتمرداني دفاع كند كه با راي اكثريت ملت بر سر كار آمده‌اند، هيچ گاه رخ نداد تا قرعه به نام معاون جديد بخورد. مجيد انصاري اگرچه سعه صدر روحاني را دليل عدم ثبت شكايت تا اين زمان مي‌داند، اما انگار با ورود خود به اين معاونت كه همزمان با تشديد هجمه‌ها مي‌شود، ترجيح را بر اقدامات حقوقي مي‌داند ولو اينكه حسن روحاني راضي نباشد. مجيد انصاري با دسته‌بندي هجمه‌هايي كه به دولت مي‌شود، عنوان داشت: «دو بحث را بايد از هم جدا كنيم. يكي بحث شخصي اعضاي دولت و شخص آقاي رييس‌جمهور است. آقاي رييس‌جمهور با بزرگواري و سعه صدري كه دارند از اول هم تاكيد مي‌كردند جايي كه حق شخصي من هست ورود نكنيد و شكايتي انجام ندهيد، اگر شكايت شده بود هم مي‌گفتند كه پس بگيريد. ساير اعضاي دولت هم به همين صورت.» انصاري يكي از علل هجمه‌هاي شديدي كه اين دو هفته اخير به رييس‌جمهور مي‌شود، را مربوط به گفت‌وگوي او در صدا و سيما دانست و گفت: بعد از انجام اين مصاحبه، عليه ايشان اهانت و هتاكي بي‌سابقه‌اي رخ داد، متاسفانه حتي از سوي بعضي از هم لباسان بنده كه لباس اخلاق و پيامبر را پوشيده‌اند. آنچه باعث شد اينها پيشتاز شكستن حريم اخلاق بشوند، صبوري و بردباري رييس‌جمهور بود. آنها خيلي تلاش كردند كه حسن روحاني عصباني شوند و آن شب هم منتظر بودند رييس‌جمهور از اين همه بي‌مهري، حق كشي و تهاجم، عصباني شوند و بيايند در تلويزيون و از روي عصبانيت صحبت كنند. ولي متانت و صبوري رييس‌جمهور در اين گفت‌وگو با همان منطق حقوقي‌شان عده‌اي را عصباني كرده است و بعد از آن مصاحبه مي‌بينيم كه ناراحتند كه چرا سوژه مناسبي را براي تشديد تهاجم خود به رييس‌جمهور پيدا نكرده‌اند.
توهين به روحاني، توهين به ملت ايران است
معاون حقوقي رييس‌جمهور بخش ديگري از اين ماجرا را مربوط به حقوق عامه مردم دانست و گفت: «رييس‌جمهور حق دارد به عنوان شخص حقيقي از حقوق شخصي خود بگذرد ولي ما به عنوان معاون حقوقي، دادستان محترم كل كشور و مدعي العموم وظيفه دارند از حقوق مردم دفاع كنند. رييس‌جمهور نماد ملي و نماد همه مردم ايران است. توهين به رييس‌جمهور، توهين به 76 ميليون جمعيت كشور است، توهين به ايران بزرگ و توهين به حق راي و انتخاب مردم است. عده‌اي از ابتدا دوست نداشتند ايشان رييس‌جمهور باشد و پس از انتخابات هم پرونده انتخابات را نبستند و همچنان آن علاقه انتخاباتي خودشان را با عصبانيت در قالب بي‌مهري، هتاكي و اتهام‌زني تعقيب مي‌كنند. اين يك بي‌اخلاقي و اخلاق‌گريزي است كه در عرصه تريبون‌هاي عمومي و رسانه ما بعضا وجود دارد. وي با قرائت ماده 609 قانون مجازات اسلامي درباره توهين به روساي قوا خاطرنشان كرد: طبق اين قانون هر كس با توجه به سمت به يكي از مقامات... توهين كند به 3 تا 6 ماه حبس، يا 74 ضربه شلاق يا جريمه نقدي محكوم مي‌شود. بنابراين توهين به رييس‌جمهور جرم آشكار است و برخورد با جرم آشكار، نياز به شكايت ندارد. مدعي‌العموم وظيفه دارد راسا و شخصا ورود كند. كمااينكه ما بعضا به حق شاهد بوده‌ايم اگر كسي كوچك‌ترين اهانتي به ساحت مقام معظم رهبري يا روساي ساير قوا از جمله قضاييه كرده، بلافاصله اقدام قانوني شده است. انتظار مي‌رود درباره قوه مجريه نيز اين ماده قانوني لحاظ شود. مجيد انصاري تاكيد كرد: «ما به عنوان معاون حقوقي وظيفه داريم در دفاع از حق مردم در جايي كه اهانت و هنجارشكني به رييس‌جمهور مي‌رسد، اقدام حقوقي و طرح شكايت كنيم و در اين مورد هم قوه قضاييه حتما اهتمام خواهند داشت. »
در نظام اسلامي نبايد شاهد بي‌اخلاقي باشيم
انصاري تصريح كرد: «در خصوص توهين‌هاي هفته قبل به رييس‌جمهور از سوي برخي از روحانيون، به واحد ذيربط در معاونت حقوقي تاكيد كردم تا به دادگاه ويژه روحانيت طرح شكايت شود. نبايد احساس شود كشور بي‌قانون است. هرج و مرج حقوقي زيبنده كشور و نظام جمهوري اسلامي ايران نيست. نظامي كه اولا براساس اسلام، مدعي الهام‍‌‌بخشي در جهان است و بر اساس انديشه‌هاي سياسي امام شكل گرفته است. درنظامي كه در راس آن يك  مجتهد و عادل قرار دارد، نبايد شاهد حق‌كشي، بي‌اخلاقي، لجن‌پراكني و اتهام‌افكني در سطح رسانه‌ها از سوي هر كس و عليه شخصيت‌ها باشيم. چه اين شخص يك شهروند عادي باشد چه رييس‌جمهور يا روساي ديگر قوا قابل گذشت نيست.»
برخي اسب انتخابات را زين كرده و در ميدان بي‌اخلاقي مي‌تازند
انصاري تاكيد كرد: متاسفانه اين هنجارشكني و اين بي‌اخلاقي در سطح عالي از دوره‌اي در گذشته شكل گرفت و همه مردم ما هم شاهد بودند. از مناظره‌هاي انتخاباتي كه بعضا حدود قانون رعايت نشد و از برخي صحبت‌ها كه بي‌محابا اسامي با مسوولاني بدون اينكه در دادگاهي محاكمه شده باشند، متهم شدند و اسامي‌شان اعلام شد و حتي در مجلس به عنوان خانه قانون اتهاماتي عليه دو رييس قوه صورت گرفت. وقتي با اين موضوعات برخورد قضايي و حقوقي نمي‌شود، طبيعي است كه اين موضوع به رويه تبديل مي‌شود. وي اضافه كرد: اگر در كشور احساس شود كه افرادي، اشخاص يا رسانه‌اي نسبت به گفتار، كردار و رفتارشان مصونيتي فراتر از قانون قايل هستند، طبيعي است كه در كشور هرج و مرج به وجود مي‌آيد. اين البته به رسانه‌ها هم برمي‌گردد. اميدوارم با اهتمامي كه رييس قوه قضاييه دارند و دولت در اين زمينه به كار خواهند گرفت ما شاهد استقرار نظامي اخلاقي در فضاي سياسي كشور به خصوص در امسال باشيم. كساني كه اسب انتخابات را زودرس زين كرده‌اند و به انگيزه انتخابات در ميدان بداخلاقي مي‌تازند، سعي كنند به ميدان اخلاق برگردند و قانون را رعايت كنند و بدانند كه مردم ما تماشاچيان ذي‌حقي هستند كه نظر خودشان را نسبت به اخلاق‌مداري جريانات سياسي در كنار صندوق‌هاي راي اعمال خواهند كرد، چنانچه در گذشته اعمال كرده‌اند. انصاري در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه‌ اي كاش برخي افراد و رسانه‌هايي كه مدام سياه‌نمايي مي‌كنند، به خودشان زحمت مي‌دادند و با استانداران در كشور مسافرت مي‌كردند و مي‌ديدند كه چه تحولات اقتصادي رخ داده است، گفت: ميليون‌ها دلار از پول‌هاي بلوكه شده مردم در اين دولت به خزانه ملت بازگشت و عجيب است كه اين منتقدان به فاجعه اقتصادي در دولت گذشته اشاره نمي‌كنند؛ دولتي كه اشتغال واقعي در آن صفر بود. وي گفت: افرادي كه غوغاسالاري مي‌كنند و جامعه را ناامن نشان مي‌دهند، در مسير لابي صهيونيستي و دشمنان نظام جمهوري اسلامي حركت مي‌كنند، من به آنها بدبين هستم زيرا نمي‌خواهند سرمايه‌گذاري در كشور رونق بگيرد و مشكلات كشور حل شود، آنها دانسته يا نادانسته در جهت ضربه زدن به كشور گام برمي‌دارند. انصاري افزود: در هفته دولت گزارش‌هاي دقيق‌تري از توسعه كشور در سه سال گذشته به مردم ارايه مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون