• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3603 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۸ مرداد

طلاي ايران!

 

 

سلاخي كردن فقط اين نيست كه چاقو را‌برداري و با آن به جان كسي بيفتي، اينكه در مقابل ديدگان صدها ميليون بيننده تلويزيوني اميد يك ملت را با قرباني كردن قهرمان‌شان نااميد كني سلاخي بزرگي است كه از دست هر كسي برنمي‌آيد جز كاسبان مدال!

بهداد سليمي اسير سناريوي مدال فروشان المپيك در رشته وزنه‌برداري شد؛ سناريويي كه مو لاي درزش نمي‌رفت و نوشته شده بود براي ناكام كردن قوي‌ترين مرد جهان. هنوز كسري از عصري كه هشدار تقسيم مدال مي‌داديم نگذشته بود كه كل دنيا ديدند دلالان چه بر سر پسر دوست داشتني وزنه‌برداري دنيا آوردند تا آوردگاه ريو تبديل به قتلگاهي شود كه روياي ميليون‌ها ايراني دسته دسته در آن چال مي‌شد و كسي هم نبود يا نمي‌توانست دستور كات دهد و تمام كند اين سكان مسخره را. ژانر وحشت بود در ميان بهت و حيرت.

سليمي ركورد زد

سليمي شروع خوبي داشت، آنقدر خوب كه احساس مي‌شد اگر تمام وزنه‌هاي كره زمين را روي هالتر بگذارند، فرزند ايران يك ضرب بالاي سر خواهد برد و افتخاري جاودان را به نام خود و وطن ثبت خواهد كرد و همين ترساند مافياي وزنه‌برداري دنيا را تا همانجا روي تخته مسابقات و در برابر نگاه خيره تعقيب‌كنندگان رقابت غول‌هاي وزنه‌برداري جهان مرتكب قتل عمد شوند. وزنه‌برداري ايران با درخشش كيانوش رستمي و فروريختن ركورد المپيك به نخستين مدال طلا رسيد و در ادامه سهراب مرداي روي تخته رفت و نشان طلا را به سينه زد. سهراب مي‌خواست همچون رستم ركورددار شود و اين توان را داشت؛ اما بازي خطرناكي بود و نگذاشتند ركورد را حتي روي سينه بكشد. همان زمان نوشتيم كه تقسيم مدال در وزنه‌برداري وجود دارد و دست‌هاي پشت پرده اجازه نخواهند داد تا ايران ستاره بي‌چون و چراي وزنه‌برداري شود در برزيل. سهراب قيد ركورد را زد، در واقع ترسيد همان بلايي كه بعد از المپيك لندن كه اصلا اجازه ندادند وزنه را روي سر ببرد باز بر سرش بياورند. سهراب طلايي شد بي‌ركورد در حالي كه مي‌توانست ركورددار باشد. كار به شب پاياني رسيد و بهداد سليمي روي تخته رفت، آن‌هم بعد از مصايبي كه به دليل مصدوميت متحمل شد تا با هزار مكافات خود را به ريو برساند و دور خيز كند براي طلاي دوم خود در المپيك. با ترس از زانوي آسيب ديده كه تيغ جراحان را تجربه كرده بود در يك ضرب ركورد المپيك را شكست تا توفاني به پا شود در المپيك كه قوي‌ترين مرد بازي‌ها از راه رسيد. بهداد اجازه نداد وزنه‌بردار جوان و باانگيزه گرجستان كه با مهار وزنه 215 كيلوگرم ركورد يك ضرب سليمي را فروريخته بود حتي يك دقيقه هم ركورددار باشد و بلافاصله با اقتدار وزنه 216 كيلوگرم را بالاي سر برد تا ثبت‌كنندگان ركورد حتي وقت ثبت ركورد به نام لاشا تالاخادزه را نداشته باشند.

قدرت ايران در بازوان بهداد

حركت دوضرب شروع شد. دل تمام مردم ايران با بهداد بود و قدرت‌شان خلاصه مي‌شد در بازوان او. وزنه 245 كيلو گرم درخواست شد، بهداد مهارش كرد، در حين مهار وزنه معلوم بود كه زانوي آسيب ديده‌اش كار را برايش در ادامه رقابت سخت خواهد كرد؛ اما داوران كار را براي نماينده شايسته ايران سخت‌تر كردند. دو چراغ قرمز از سه چراغ موجود در حالي كه وزنه‌هايي را كه بدتر از اين مهار شده بود هم قبل‌تر قبول كرده بودند. بهداد به اجبار يك بار ديگر روي تخته براي بالاي سر بردن اين وزنه آمد و اين‌بار نيز وزنه را بلند كرد تا سه چراغ سفيد بگيرد از داوران به نشانه تاييد؛ اما هنوز به سالن گرم نرسيده بود كه اين‌بار هيات ژوري در كمال ناباوري راي را برگرداندند تا بهداد كوه خستگي را روي دوش خود احساس كند و بي‌يار و ياور تنها و كم اميد، بي‌روحيه روي تخته بگردد كه تلاش كند براي سومين بار؛ اما قصابان انسان، تصميم به كشتن گرفته بودند و سناريوي‌شان عالي نوشته شده بود و تا به اينجا پياده، تا سليمي در مهار سومين و آخرين وزنه ناكام ظاهر شود كه اگر هم مي‌شد باز به بهانه‌اي قبول نمي‌كردند و تمام مي‌كردند كار را كه كردند! حالا سالن فرياد مي‌زد و ميليون‌ها ايراني كه از تلويزيون تماشاگر جدال نماينده خود بودند با بي‌عدالتي اشك مي‌ريختند در بهت و حيرت كه چه آسان مدال را از گردن بهداد درآوردند و فروختند به ديگري. سالن شلوغ شده بود براي همين خيلي زود پليس ضد شورش بازي‌هاي المپيك براي مقابله با پيامدهاي احتمالي ناداوري در قبال بهداد سليمي و اعتراض شديد تماشاگران ايراني در سالن وزنه‌برداري ريو حاضر شدند. تماشاگران ايراني با فرياد «بهداد دوستت داريم» از وزنه‌بردار ايراني حمايت مي‌كردند. ايراني‌ها هيات ژوري و داوران را پس از اين حق‌كشي محرز هو كردند و آنها را زورگو خطاب. سجاد انوشيرواني، بهداد سليمي و علي مرادي رييس فدراسيون پس از اينكه رقابت سليمي تمام شد به سمت هيات ژوري رفتند و اعتراض خود را در قبال اين حق كشي محرز اعلام كردند. بهداد سليمي نيز كه به‌شدت توسط هواداران ايراني تشويق مي‌شد، تحت تاثير قرار گرفت و گريه كرد. سليمي، مرادي و انوشيرواني حتي نزد تاماش آيان رفتند و اعتراض خود را به او نيز اعلام كردند.

آيان گفت خداحافظ و رفت

در نهايت كالاخادزه با ثبت ركورد 215 كيلوگرم در يك ضرب و 258 كيلوگرم در دو ضرب و مجموع 473 كيلوگرم توانست يك كيلوگرم ركورد مجموع جهان و المپيك را ارتقا دهد. ركورد مجموع جهان 472 كيلوگرم بود كه رضازاده آن را در المپيك سيدني به ثبت رسانده بود. تالاخادزه عنوان قهرماني المپيك و قوي‌ترين مرد المپيك را نيز به دست آورد. سليمي نيز ركورد يك ضرب جهان و المپيك را شكست؛ اما بي‌مدال ماند. جالب اينكه رييس فدراسيون جهاني وزنه‌برداري حتي پاسخگوي سوال خبرنگاران نبود و تنها با گفتن كلمه خداحافظ سالن را با عصبانيت ترك كرد.

تالاخادزه: گريه ايراني‌ها به من قدرت داد

تماشاگر ايراني حاضر در ورزشگاه تالاخادزه را هو كردند. تالاخادزه بعد از رسيدن به قهرماني در اين باره اظهار كرد: «خيلي خوب است كه گرجستاني‌ها با هم هستند. تماشاگران سر و صدا كردند. ايراني‌ها گريه مي‌كردند و داد مي‌زدند. شايد اين مساله به من قدرت بيشتري داد تا بتوان قهرمان شوم. بدون شك بهداد سليمي قهرمان المپيك است و مهم‌ترين كسي بود كه من مي‌خواستم او را شكست دهم اما او اشتبا‌هاتي داشت. تمام كار من اين است كه مدال بگيرم و در نهايت نيز قهرمان شدم. »

سليمي: دو عضو عراقي سرم را بريدند

بهداد سليمي مي‌گويد: «به همين راحتي سر من را بريدند. آيان، رييس فدراسيون جهاني نيز حتي با من صحبت كرد و گفت مي‌دانم كه حق با من است اما نمي‌تواند كاري بكند و راي هيات ژوري بوده است. اين تصميم كاملا سياسي بود و هيچ مشكل فني وجود نداشت. آنها نخواستند كه من مدال بگيرم چرا كه ايراني‌ها دو مدال طلا گرفته بودند و ديگر نمي‌خواستند كه ما سه طلاي المپيك داشته باشيم. جلود عراقي و همسرش كه دو راي هيات ژوري را دارند به راحتي راي را برگرداندند و حق من را خوردند. مگر مي‌شود كه رييس فدراسيون جهاني كاري از دستش برنيايد. او حق وتو دارد. اين به دليل دشمني بود كه جلود جلاد و همسرش با علي مرادي داشتند و در هيات ژوري حضور داشتند و حركت‌هاي من را قبول نكردند. آنها نمي‌خواستند كه من مدال بگيرم وگرنه حركت من مشكلي نداشت. »

انوشيرواني: نمي‌خواستند ايران سومين مدال طلا را بگيرد

سجاد انوشيرواني، سرمربي تيم ملي وزنه‌برداري مي‌گويد: «زماني كه به تاماش آيان، رييس فدراسيون جهاني حرف مي‌زنم مي‌گويد من هم فكر مي‌كنم كه حركت بهداد درست بود اما نمي‌توانم كاري بكنم، سيستم اينگونه است و بايد آن را قبول كنيد اما فكر مي‌كنم كه بهتر است آنها سيستم خود را به سطل آشغال بريزند. آنها مدال را از ما گرفتند و نمي‌خواستند ايران سومين مدال طلا را بگيرد. آيان و تشكيلاتش نامردي كردند. »

مرادي: ظلم آشكار بود

علي مرادي، رييس فدراسيون مي‌گويد: «اين رفتار ظلم آشكار بود. آنها نمي‌خواستند كه ايران مدال بگيرد. فردي كه ديروز جزو تكنيكال كنترل بازي‌ها بود امروز به عنوان عضو هيات ژوري عمل مي‌كرد. همين‌ها هستند كه راي داوران را تغيير دادند. ما اعتراض خود را اعلام كرديم اما تاماش آيان گفت كاري نمي‌شود كرد چون هيات ژوري تصميم گرفته است اما هيات ژوري واقعا كم لطفي‌اي كرد كه در تاريخ ثبت مي‌شود. آنها مي‌گفتند كه دست بهداد دوبار از ناحيه آرنج دچار خطا شده است. بار اول داوران درست تشخيص داده بودند اما بار دوم سه داور راي قبول دادند اما سپس هيات ژوري راي داوران را عوض كرد. اين ظلم است. متاسفانه روح المپيك را خدشه‌دار مي‌كنند. ما اعتراض خود را اعلام كرديم اما مي‌گويند كه نمي‌شود كاري كرد. بهداد به اندازه دو وزنه بردار طلايي ايران در المپيك ريو پاداش مي‌گيرد. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون