• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3603 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۸ مرداد

سرخط خبرها

نماز جمعه اين هفته تهران؛ آيت‌الله خاتمي، خطيب جمعه و سردار دهقان، سخنران پيش از خطبه. ايرنا

موسوي لارگاني، نماينده فلاورجان: اگر زنگنه هشدار نمايندگان درباره قراردادهاي جديد نفتي را جدي نگيرد استيضاح خواهد شد. فارس

با راي نمايندگان، دو اصلاح‌طلب عضو كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه شدند. خانه ملت

مقيمي، معاون‌ سياسي وزير كشور: دولت تا به امروز در حال ساماندهي وضعيت گذشته است. ايلنا

محمدقسيم عثماني، عضو هيات رييسه مجلس: از برخورد صداوسيما با توهين‌كنندگان به اهل سنت تشكر مي‌كنم. خبرآنلاين

تذكر 46 نماينده به رييس‌جمهور در حمايت از محيط‌بانان. ايسنا


رييس كل دادگستري استان تهران از آخرين وضعيت پرونده حمله به سفارت عربستان سعودي خبر داد. به گزارش ايرنا، غلامحسين اسماعيلي در پاسخ به سوالات خبرنگاران در مورد آخرين وضعيت پرونده حمله به سفارت عربستان گفت: دادرسي انجام شده و با توجه به نياز به برخي اسنادي كه وجود دارد اين پرونده روزهاي پاياني خود را سپري مي‌كند ولي هنوز حكم صادر نشده است. دومين و آخرين جلسه دادگاه متهمان تعرض به سفارت عربستان به رياست قاضي فرشيد دهقاني 29تير برگزار شد.


گروه سياسي| «استقرار هواپيماهاي روسي در پايگاه هوايي نوژه همدان» خبري نبود كه عضو كميسيون امنيت ملي را در نخستين ساعات جلسه علني مجلس وادار به تذكر نكند؛ اقدامي كه به يكباره سرخط خبرهاي ايران را تسخير مي‌كند و به اهم اخبار جهاني مي‌رسد، در تناقض با قانون اساسي ايران است. قانوني كه اصل 146 آن صراحت دارد «استقرار هر گونه پايگاه نظامي خارجي در كشور هر چند به عنوان استفاده‌هاي صلح‌آميز باشد، ممنوع است»، ديروز مورد تاكيد فلاحت پيشه قرار مي‌گيرد و او در اخطار قانون اساسي اعتراض خود را بر اين تصميم خطاب به رييس مجلس اين‌گونه اعلام مي‌كند: «بر اساس قانون اساسي رييس مجلس در خصوص مسائل مهم كشور مي‌تواند در ابتداي نشست علني مجلس سخنراني كند. استقرار هواپيماهاي روسي در پايگاه هوايي شهيد نوژه همدان مطرح شده است كه بر اساس اصل 146 قانون اساسي استقرار هرگونه پايگاه نظامي خارجي در كشور حتي براي استفاده صلح‌آميز ممنوع است منتهي شايد ناظر به بند يك اصل 176 احتمالا بحث وظايف شوراي عالي امنيت ملي در اين خصوص مطرح شود كه به نظر بنده اين وظايف است و جزو اختيارات محسوب نمي‌شود». نماينده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: «سياست خارجي كشور روسيه بسيار متفاوت و بعضا متلاطم و داراي نوسان است. روسيه در سال 1990 و 1991 ميلادي با كشورهاي غربي در اقدامات نظامي همكاري كرده و روسيه در سال 1994 ميلادي عضو طرح مشاركت براي صلح ناتو مي‌شود كه زماني در جناح ورشو و در مقابل ناتو بود و نبايد فراموش كرد قدرت‌ها در قالب ملاحظات عمل مي‌كنند». فلاحت‌پيشه افزود: «هرگاه جمهوري اسلامي ايران با بحراني مواجه شد دو طرف شرق و غرب عليه آن بودند و اين در جنگ و تحريم‌ها ملموس است. نخستين‌بار بعد از جنگ جهاني دوم است كه چنين امكاني در اختيار يك قدرت خارجي در ايران گذاشته مي‌شود بنابراين طبق ماده 110 آيين‌نامه در اين رابطه توضيحي ارايه دهد كه اقدامات صيانتي لازم وجود دارد و چه ميزان مي‌توان در نوسانات سياست روس‌ها اعتماد كرد و آسمان كشور را در اختيار آنها قرار داد.»

ايران پايگاهي در اختيار كشوري

قرار نداده است

اما در پاسخ به اعتراض عضو كميسيون امنيت ملي مجلس، علي لاريجاني با استناد به همان اصل قانون اساسي ذكر شده عنوان كرد: «براساس اصل 146 قانون اساسي استقرار هرگونه پايگاه نظامي و خارجي در كشور ممنوع است و بايد توجه داشت ايران پايگاهي در اختيار كشوري قرار نداده است و اينكه با روسيه به عنوان متحد در مسائل منطقه مانند سوريه همكاري داريم به اين معنا نيست كه ما پايگاه به روسيه از نظر نظامي داده‌ايم و اگر در رسانه‌ها كسي اين را مطرح كرده است موضوع تكذيب مي‌شود». لاريجاني در ادامه با بيان اينكه ايران يك همكاري با روسيه دارد و اين به دليل بحران تروريستي است كه توسط برخي كشورهاي مخرب منطقه و امريكايي‌ها ايجاد شده است، اظهار كرد: «فكر مي‌كنم روسيه تلقي درستي از منطقه پيدا كرده و در اين يك سال اخير همكاري آنها با ايران، در زمينه حل بحران تروريستي در منطقه آغاز كرد. »

هواپيماهاي روسي در نوژه سوخت‌گيري مي‌كنند

در همين راستا رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم استقرار هواپيماهاي روسي در فرودگاه نوژه را تنها براي سوخت‌گيري دانسته و آن را براساس مصوبه شوراي عالي امنيت ملي عنوان مي‌كند. به گزارش خانه ملت، علاءالدين بروجردي با اشاره به موضوع همكاري نظامي ايران و روسيه براي استفاده از پايگاه هوايي همدان گفت: آنچه در پايگاه نوژه همدان رخ مي‌دهد پرواز هواپيماهاي روسيه است كه بر اساس مصوبه شوراي عالي امنيت ملي و در چارچوب همكاري‌هاي چهار جانبه ايران، روسيه، سوريه و عراق است. اين همكاري با مصوبه شوراي عالي امنيت ملي انجام مي‌شود و مغايرتي با قانون اساسي ندارد، چرا كه پايگاه هوايي همدان نه پايگاه روسي شده و نه جنگنده‌اي در پايگاه نوژه مستقر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون