• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3603 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۸ مرداد

چرا امحا؟

دكتر مسعود كنزي

در خبرها آمده بود: ستاد مبارزه با قاچاق كالا و سازمان تعزيرات حكومتي قرار است آخر هفته جاري تعدادي از اتومبيل‌هاي لوكس را كه توسط قاچاق‌چيان حرفه‌اي وارد كشور شده امحا كند.

حقيقت اين است كه فعاليت سازمان‌هاي ياد شده در خصوص كشف و ضبط كالاهاي مذكور بسيار ستودني و شايسته تقدير است ولي سوال جدي اين است كه كالاهاي لوكس مذبور اعم از اتومبيل، وسايل منزل و... چرا بايد امحا شود به هر صورت مبالغ هنگفتي از ارز كشور صرف خريد اين كالاها شده كه سرمايه ملي محسوب مي‌شود. واقعيت اين است كه پيدا كردن راه‌حل و روشي براي مرجوع كردن اين كالاها به كشورهاي مبدا يا ساير كشورها و فروش آنها حتي به قيمت بسيار نازل مي‌تواند باعث كسب درآمد شده و ارز حاصل از آن به نفع افراد نيازمند و تحت پوشش كميته امداد مصرف شود.

امحاي كالاهاي ياد شده نه تنها امري پسنديده نيست بلكه مي‌تواند باعث انتقادات بيشتري در داخل و خارج از كشور در پي داشته باشد در حالي كه فروش آنها در خارج از كشور به قيمت هرچند ارزان به نفع مستمندان و نيازمندان مي‌تواند امري خداپسندانه باشد.

سوال مهم اين است كه آيا استفاده از اتومبيل يا هر كالاي مصرفي ديگري (غير از مواد مخدر) صرف نظر از زيان‌هاي اقتصادي آنها از نظر اجتماعي خطرناك و ممنوع است؟ و آيا امحاي كالاي لوكس روش مناسبي براي تنبيه قاچاق چيان محسوب مي‌شود؟ قطعا قاچاق اين‌گونه كالاها نه براي نخستين‌بار در كشور رخ داده و آخرين بار نيز نخواهد بود لذا شايسته‌ترين روش تشكيل كارگروهي از افراد خبره ومطلع براي يافتن راه‌حلي جهت فروش كالاهاي قاچاق شده در كشور‌هاي همجوار است كه اين امر مي‌تواند منبع درآمد خوبي به نفع مستمندان و موسسات خيريه باشد. به نظر مي‌رسد امحاي كالاهاي لوكس اعم از اتومبيل، وسايل منزل و مواد مصرفي نه تنها به صلاح كشور نيست بلكه باعث انتقادات و اقدامات تخريبي رواني به ضرر دولت كريمه خواهد شد در حالي كه استفاده از اين منبع درآمد به سود موسسات خيريه و كميته امداد امام يا هر امر خير ديگري باعث خشنودي همگان خواهد شد. لازم است به ياد داشته باشيم كه هم‌اكنون نيز تعدادي از اين نوع اتومبيل‌ها در خيابان‌هاي كشور در حال رفت و آمد هستند لذا يكي ديگر از روش‌هاي استفاده از اين اتومبيل‌ها براي انجام تشريفات دولتي يا تشريفات وزارت امور خارجه مي‌تواند باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون