• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3618 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۵ شهريور

عدد نوشت

ايجاد اشتغال در تعاوني‌ها

معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي از مورد حمايت قرار گرفتن ۱۵ درصد از تعاوني‌هاي كشور در ستاد اقتصاد مقاومتي خبر داد. كلانتري با بيان اينكه در پنج ماه سال جاري ۱۵۰۰تعاوني در كشور به ثبت رسيده‌اند، گفت: به اين واسطه ۱۸ هزار مورد اشتغال در مدت مذكور ايجاد شده است. وي با بيان اينكه در استان مركزي حدود ۲۷۰۰ تعاوني فعال داريم، بيان كرد: محلات در خصوص ايجاد تعاوني موفق بوده است و اين شهرستان با توجه به ظرفيت‌هايي كه دارد مي‌تواند به شهري تعاوني تبديل شود. معاون وزير در پاسخ به سوال ايسنا درخصوص برنامه‌هاي حمايتي كه با توجه به كمرنگ ديده شدن جايگاه تعاوني‌ها در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده است، عنوان كرد: قوانين حمايتي به اندازه كافي جهت حمايت از تعاوني‌ها وجود دارد، اما مهم‌ترين موضوع در اين خصوص اجراي قوانين موجود است.


 ضرر سرمايه‌گذاران در بازار اوراق قرضه

سرمايه‌گذاران در بازار جهاني اوراق قرضه به دليل ريزش بازده اوراق، با كاهش سود روبه‌رو شده‌اند در حالي كه دولت‌ها از اين وضعيت شكايتي ندارند. موسسه اعتبارسنجي فيتچ در گزارشي اعلام كرد نسبت به نرخ بازدهي كه در سال ۲۰۱۱ وجود داشت، سرمايه‌گذاران جهاني از ۳۸ تريليون دلار بدهي دولتي كه هنوز پرداخت نشده‌اند، بيش از ۵۰۰ ميليارد دلار درآمد سالانه از دست مي‌دهند. طبق گزارش فيتچ، اجراي تدابير محرك پولي از سوي بانك‌هاي مركزي، هزينه‌هاي استقراض را كاهش داده و موجب شده دولت‌هاي منتشر‌كننده اوراق به جاي سرمايه‌گذاران از جريان نقدينگي سود ببرند. با اين همه استقراض‌كنندگان پس از اينكه موعد اوراق‌قرضه با نرخ سود بالاتر به پايان برسد و اوراق قرضه با بهره پايين‌تر منتشر شود، از وضعيت مذكور بهره بيشتري خواهند برد.

گردش مالي در صنعت حلال  

ظرفيت گردش مالي صنعت حلال در كشورهاي اسلامي بيش از ۲۵۰۰ ميليارد دلار است كه به گفته معاون سازمان ملي استاندارد اگر ايران تنها پنج درصد از اين بازار را در اختيار بگيرد در آينده نزديك نيازي به صادرات نفت نخواهيم داشت. وحيد مرندي مقدم با بيان اينكه گردش مالي صنعت حلال در دنيا بيش از ۲۵۰۰ ميليارد دلار است، اظهار كرد: اين موضوع باعث شده كه همه كشورها حتي كشورهاي غير اسلامي نيز به اين عرصه ورود كرده و بخواهند سهمي از اين بازار داشته باشند. وي با بيان اينكه ايران به عنوان عضو سازمان همكاري‌هاي اسلامي استاندارد غذاي حلال را مورد تصويب قرار داده است، ادامه داد: امروز دومين جلسه اين شوراست كه در آن بنا شده دستورالعمل شورا مورد بررسي قرار گيرد كه اميدواريم در پايان جلسه، به اتمام برسد. پس از تصويب دستورالعمل شورا كميته‌هاي مختلفي با عناوين فقه، استانداردسازي، تجارت و پژوهش‌هاي كاربردي كار خود را آغاز مي‌كنند كه اين شورا قرار است براي گرفتن سهمي از بازار صنعت حلال توسط ايران سياست‌گذاري‌هايي را انجام دهد.
 
مصرف برنج درايران نسبت به اروپا

مديركل دفتر غلات و محصولات اساسي وزارت جهاد با بيان اينكه مصرف سرانه برنج در ايران 07/37 كيلوگرم اعلام شده است، گفت: ايراني‌ها تقريبا ۷ برابر اروپايي‌ها برنج مصرف مي‌كنند. كاوه خاكسار با بيان اينكه مصرف سرانه برنج در ايران براساس اعلام مركز آمار ايران در سال گذشته، 07/37 كيلوگرم است، اظهارداشت: هنوز مركز آمار ميزان مصرف سرانه برنج در سال جاري را اعلام نكرده اما بعيد به نظر مي‌رسد اين عدد تغييري كرده باشد. وي با اشاره به اينكه متوسط مصرف سرانه برنج در جهان 2/57 كيلوگرم است، اضافه كرد: مصرف سرانه ايران از دنيا كمتر اما از اتحاديه اروپا، كشورهاي توسعه يافته، امريكا، روسيه و مكزيك بسيار بيشتر است. به گفته اين مقام مسوول متوسط مصرف سرانه برنج در اتحاديه اروپا 3/5 كيلوگرم است و ايراني‌ها تقريبا ۷ برابر اروپايي‌ها برنج مصرف مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون