• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3618 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۵ شهريور

آنكارا به دنبال تسلط بر مناطق هم‌مرز است

پيشروي جديد تركيه در خاك سوريه

تركيه و متحدان شورشي آن خط جديدي را در شمال سوريه از روز شنبه بازگشايي كردند تا بتوانند سراسر مرز سوريه و روستاهايي كه در اختيار داعش قرار گرفته را تصرف كنند. تعدادي از تانك‌ها و ماشين‌هاي زرهي تركيه نيز وارد مناطق جديدي از مرز سوريه شدند و مرحله جديدي از عمليات خود را با هدف كنترل مرز آغاز كردنداز همين رو تيم مهاجم ارتش تركيه با حركت تانك‌ها به منطقه الراي كه تحت تصرف داعش بود حمله كردند و شورشيان تحت حمايت تركيه نيز در اين حمله ارتش تركيه را حمايت كردند و اين مناطق را نيز تحت تصرف خود درآوردند. خبرگزاري دوغان تركيه گزارش داده است كه حداقل 20تانك  پنج نفربر زرهي از منطقه مرزي به سمت الراي آمدند و از آن عبور كردند. تهاجم جديد ارتش تركيه به سمت 34مايلي جرابلس صورت گرفته است.
تركيه اميدوار است كه از اين طريق و با حمايت از ارتش آزاد سوريه بتواند كنترل مناطق هم مرز با خود را به طور كامل در اختيار بگيرد. گفتني است ارتش تركيه با حمايت از ارتش آزاد توانست شهر مرزي جرابلس را تحت كنترل خود در بياورد. اين عمليات كه سپر فرات نام دارد نخستين حمله به سوريه به صورت تمام عيار از سوي آنكارا در طول پنج سال گذشته صورت گرفته است. يك سخنگوي ارتش آزاد به المانيتور گفت: در روز شنبه نيروهاي شورشيان از مرز عبور كرده و منطقه الراي را با حمايت ارتش تركيه در اختيار گرفتند. الراي در حدود 55 كيلومتري غرب جرابلس قرار دارد. الراي به عنوان يك كريدور 90كيلومتري به آنكارا بود كه داعش مي‌توانست از اين طريق تروريست‌ها را به داخل سوريه منتقل كند و نقل و انتقالات بانكي را نيز از اين طريق انجام دهد. گفتني است شورشيان پس از تصرف الراي به روستاها در شرق اين شهر رفتند و اين مناطق را نيز به تصرف خود درآوردند. به گزارش رويترز، شورشيان توانستند هشت روستا را تصرف كنند و آمدو شد‌ها را به اين منطقه تحت كنترل خود در بياورند. از طرفي ديگر اين عمليات‌ها كه از سوي تركيه حمايت مي‌شد از شرق و غرب اين منطقه ارتش بر داعش فشار وارد كرد تا آنها به اين منطقه وارد شوند. يكي از شورشيان به رويترز گفت اين عمليات موجب شده تا روستاها در غرب جرابلس نيز آزاد شوند. خبرها همچنين حاكي از آن است كه كنترل الاعزا روستايي در 30 كيلومتري غرب جرابلس در جايي كه روز جمعه ارتش تركيه حملات سنگيني را ترتيب داد صورت گرفت. همچنين به گفته منابع آگاه، ارتش آزاد توانست روستاهاي الفرسان، ليلاوا، كينو و نجمه در جنوب اعزا به تصرف در آوردند. ايالات متحده اعلام كرده است كه داعش در عمليات‌هاي اخير به‌شدت ضربه خورده است. گفتني است ايالات متحده اهداف داعش در نزديكي مرز تركيه را با سيستم موشكي هيمارس مورد هدف قرار داده است. اين خبر را برت مك گورك، فرستاده ويژه رييس‌جمهور ايالات متحده در ائتلاف ضد داعش در حساب توييتري خود عنوان كرد. هيمارس يك سيستم راكت انداز پيشرفته است كه ايالات متحده در نزديكي مرز با تركيه مستقر كرده و مناطق تحت كنترل داعش را از طريق آن هدفگيري مي‌كند. به گفته خبرگزاري دوغان تركيه سه راكت از سمت اين سيستم راكت انداز شليك شده است. روزنامه صباح مورد نزديك به دولت تركيه نيز گفت: حملات هوايي تركيه در حمايت از ارتش آزاد ادامه دارد.
تمركز بر شبه‌نظاميان كرد
در حالي كه عمليات سپر فرات در ابتدا داعش را در جرابلس هدف قرار داد اما پس از مدتي اين تمركز از داعش برداشته شد و شبه نظاميان كرد سوريه كه مورد حمايت واشنگتن هستند را هدف قرار داد. چراكه تركيه مخالف پشتيباني امريكا از شبه نظاميان كرد سوريه است چرا كه آنكارا آنها را تروريست مي‌خواند. شبه نظاميان كرد يكي از موثرترين شركاي امريكا بر روي زمين در مبارزه با داعش به حساب مي‌آيند كه در طول ماه‌هاي گذشته به پيروزي‌هاي بزرگي دست پيدا كرده‌اند. تركيه نگران است پيشرفت جنگجويان كرد سوريه موجب شود تا شبه نظاميان كرد تركيه نيز اين جسارت را در جنوب شرقي تركيه پيدا كند چالش‌هاي دولت با شبه نظاميان كرد تركيه افزايش پيدا كند. در چين نيز رجب طيب اردوغان كه براي شركت در نشست جي 20حضور پيدا كرده، گفت: نبايد هيچ پشتيباني براي هيچ سازمان تروريستي وجود داشته باشد، موضوعي كه اشاره به حمايت ايالات متحده از مبارزان كرد سوريه دارد. وي افزود: هيچ تروريست خوبي وجود ندارد. همه تروريست‌ها بد هستند. با اين وجود ايالات متحده در مورد حملات تركيه به گروه‌هاي كردي سوريه نگران است، چرا كه اين اقدام تركيه موجب مي‌شود يكي از اصلي‌ترين متحدان امريكا در جنگ با داعش تضعيف شود و توانايي گذشته را در مقابله با داعش نشان ندهد.
اجازه تشكيل دولت تصنعي در مرزهاي جنوبي را نمي‌دهيم
بينالي ييلديريم، نخست‌وزير تركيه اعلام كرد به كساني كه قصد دارند در مرزهاي جنوبي اين كشور و در شمال سوريه حكومت خودمختار تاسيس كنند، اجازه اين كار را نخواهند داد. ييلديريم كه براي بازديد از مناطق جنگ‌زده جنوبي تركيه به استان دياربكر سفر كرده بود، با بيان اينكه گروهك تروريستي پ.‌ك.‌ك مقصر تمام ويراني‌هايي است كه در منطقه تاريخي «صور» به وجود آمده است، از يك بسته 3 ميليون دلاري براي بازسازي اين مناطق خبر داد. وي با بيان اينكه تنها هدف‌شان تقويت تركيه و گسترش دموكراسي است، افزود: «ما در سوريه حضور داريم تا  از تماميت ارضي اين كشور دفاع كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون