• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3629 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۹ شهريور

سرباز وطن ركاب‌زنان تا بهشت رفت

مرگ دلخراش بهمن گلبارنژاد دوچرخه‌سوار ايراني‌در پارالمپيك، همدردي جهاني را برانگيخت

گروه ورزش

ورزش ايران در غم از دست دادن بهمن گلبارنژاد به سوگ نشسته است. ورزشكار جانبازي كه با رشادت و غيرت فراوان در خط مسابقه جاده پارالمپيك قرار گرفت و در حين مسير دچار سانحه رانندگي شد و به ديار باقي شتافت. مردي كه يك روز قبل از تصويب قطعنامه 598 پايش را از دست داد و يك روز پيش از پايان مسابقات پارالمپيك ريو، خبر درگذشتش جامعه ايران و ورزش دنيا را شوكه كرد. اين براي نخستين بار است كه ورزشكاري در مسابقات پارالمپيك جانش را از دست مي‌دهد.
 ارديبهشت سال جاري بود كه خبر رسيد بهمن گلبارنژاد، ملي پوش تيم دوچرخه سواري جانبازان و معلولين به عنوان تنها نماينده ايران در اين رشته، براي حضور در بازي‌هاي پارالمپيك 2016 ريو معرفي شده است. ايران براي حضور در بازي‌هاي پارالمپيك ريو حائز يك سهميه بود كه براي معرفي ورزشكار اعزامي به اين رقابت‌ها، ركورد‌گيري بين دو ملي‌پوش حائز شرايط، بهمن گلبارنژاد و محمد ابراهيم پوركازروني انجام و گلبارنژاد با دستيابي به حد نصاب بهتر به عنوان نماينده ايران جهت اعزام به بازي‌هاي پارالمپيك ريو انتخاب شد.
در واپسين روزهاي مسابقات پارالمپيك، «بهمن گلبارنژاد» در رقابت‌هاي دوچرخه‌سواري پارالمپيك ريو دچار سانحه شد و درحالي كه خبرهاي اوليه حاكي از حال مساعدش بود، ناگهان اعلام شد جانش را از دست داده تا كاروان شهداي منا در ريو 2016 جانباخته داشته باشد. جزييات وقوع اين حادثه اكنون روشن‌تر شده است. گزارش‌ها حاكي از آن است كه اين ملي‌پوش ايران بعد از زمين خوردن در جريان مسابقه و در راه انتقال به بيمارستان دچار ايست قلبي شده و درگذشته است. گلبارنژاد در حين رقابت‌ و در يكي از شيب‌هاي تند دوچرخه‌اش به زمين مي‌خورد و دچار آسيب‌ديدگي‌ مي‌شود، گفته مي‌شود كه در اين برخورد گردن او شكسته و دچار آسيب‌ديدگي جدي شده است. گلبارنژاد طي انتقال به بيمارستان دچار ايست قلبي شده و در نهايت پيش از رسيدن به بيمارستان مجبور به انتقال او به يكي از درمانگاه‌هاي نزديك محل حادثه مي‌شوند. در نهايت عمليات احياي او نيز بي‌نتيجه‌ مي‌ماند و اين دوچرخه سوار معلول ايراني جان خود را از دست مي‌دهد.

پسر گلبارنژاد: كل زندگي‌ام پرپر شد
پسر بزرگ مرحوم گلبارنژاد در گفت‌وگو با خبرنگاران در حالي كه به‌شدت متاثر بود گفت: «گل زندگي‌ام پرپر شد و خدا هديه‌اش را از ما خيلي زود پس گرفت. خدا بايد به همه ما صبر بدهد. » علي گلبار نژاد درباره پدر گفت: «پدرم جانباز 51 درصد جنگ تحميلي بود و دراين چند سالي كه به رشته دوچرخه‌سواري روي آورده بود انگيزه زيادي داشت كه كاملا ستودني بود. من خودم دوچرخه‌سوار هستم و مي‌دانم يك ورزشكار براي قهرمان شدن چه سختي‌هايي بايد متحمل شود.» او درباره اينكه چه زماني از حادثه مطلع شده هم گفت: «ما هم ديشب از خبر مطلع شديم. متاسفانه اين اتفاق تلخ در جاده‌اي رخ داد كه يك ماه پيش آقاي قادر ميزباني هم زمين خورده بود. آن طور كه به ما خبر داده‌اند سرش به‌شدت آسيب ديده و نتوانسته مقابل آسيب‌ديدگي‌اش دوام بياورد.»
بهمن گلبارنژاد ساكن شيراز بود و به دليل انفجار مين در دوران هشت ساله جنگ تحميلي پاي چپ خود را از دست داد و جانباز شد؛ او از سال ۱۳۷۰ وارد ورزش جانبازان و معلولين شد و ابتدا در رشته وزنه‌برداري فعاليت مي‌كرد اما از سال ۸۵ به رشته دوچرخه‌سواري روي آورد. او در المپيك لندن نتوانست صاحب سكو شود چراكه تنها دو ماه از بيماري همسرش مطلع شده بود و مي‌گفت فكر سرطان او اجازه تمركز كافي را به من نداده است؛ پس از دو سال همسر اين ورزشكار ايراني درگذشت تا روزهاي سخت او ادامه داشته باشد اما قبل از آغاز پارالمپيك گلبارنژاد گفته بود: «در پارالمپيك لندن وضعيت روحي و رواني خوبي نداشتم چون دو ماه از ابتلاي همسرم به بيماري سرطان مطلع شده بوديم؛ در بازي‌هاي اينچئون هم در حالي شركت كردم كه ايشان به تازگي به رحمت خدا رفته بود؛ اكنون ولي شرايط خوبي دارم و اميدوارم بتوانم در صورت شركت در پارالمپيك ريو، جايگاهي به مراتب بهتر از دوره قبل كسب كنم. » به نظر مي‌رسيد پارالمپيك ريو همان جاده‌اي است كه به طلاي بهمن گلبارنژاد ختم خواهد شد اما غيرمنتظره‌ترين اتفاق ممكن براي او رقم خورد تا رقابت‌هاي جاده ٢٠١٦ ريو پايان تمام روزهاي خوب و تلخ او باشد.
طبق اعلام كميته پارالمپيك، مراسم اختتاميه تورنمنت پارالمپيك با يك دقيقه سكوت به خاطر درگذشت گلبارنژاد برگزار خواهد شد. همچنين پرچم مسابقات و پرچم ايران در دهكده بازي‌ها به صورت نيمه برافراشته درآمد.

بيانيه كميته ملي پارالمپيك
به دنبال درگذشت بهمن گلبارنژاد در يكي از مسابقات رشته دوچرخه‌سواري بازي‌هاي پارالمپيك 2016 ريودوژانيرو، كميته بين‌المللي پارالمپيك (IPC) با انتشار بيانيه‌اي دليل درگذشت اين ورزشكار 48 ساله كشورمان را توضيح داد. در بيانيه كميته بين‌المللي پارالمپيك آمده است: «با كمال تاسف و تاثر بايد اعلام كنيم كه بهمن گلبارنژاد، دوچرخه‌سوار پارالمپيكي ايران در پي حادثه‌اي كه در مسابقه جاده بازي‌هاي پارالمپيك ريو 2016 رخ داد، جان خود را از دست داده است. گلبارنژاد 48 ساله، در حدود ساعت 10:40 صبح (به وقت محلي) در نخستين بخش از پيچ گروماري، بخش كوهستاني مسير، دچار حادثه شد. اين ورزشكار در محل حادثه مورد مداوا قرار گرفت، اما در مسير انتقال به بيمارستان دچار ايست قلبي شد. به دنبال اين اتفاق آمبولانس حامل او به نزديك‌ترين بيمارستان به محل حادثه در منطقه «بارا» اعزام شد، اما گلبارنژاد مدت كوتاهي پس از رسيدن به بيمارستان جان خودش را از دست داد. خانواده اين ورزشكار در ايران حضور دارند، عصر روز حادثه از اين ماجرا مطلع شده‌اند و اعضاي كاروان ايران هم در همان زمان در دهكده بازي‌ها گردهم آمدند تا از اتفاق رخ داده باخبر شوند. تحقيقاتي براي رسيدگي در مورد دليل رخ دادن اين حادثه آغاز شده است.» كميته بين‌المللي پارالمپيك همچنين اعلام كرده است كه پرچم‌ كاروان ايران در دهكده بازي‌هاي پارالمپيك ريو 2016 به حالت نيمه برافراشته درآمده است. همچنين پرچم كميته بين‌المللي پارالمپيك نيز در دهكده بازي‌ها به حالت نيمه برافراشته درآمد و قرار است در مراسم اختتاميه بازي‌ها يك دقيقه سكوت به احترام گلبارنژاد برقرار شود. او تنها ركابزن كاروان ايران در بازي‌هاي پارالمپيك ريو 2016 بود.

كراون: بايد تحقيقات‌مان را كامل كنيم
اين حادثه به قدري تلخ بود كه فيليپ كراون، رييس كميته بين‌المللي پارالمپيك براي پاسخگويي به حادثه دلخراش بهمن گلبارنژاد با حضور مسوولان و مسعود اشرفي، رييس كميته ملي پارالمپيك ايران كنفرانس خبري برگزار كرد و گفت: «نمي‌توانيم درباره اتفاق رخ داده براي گلبارنژاد صحبتي كنيم و بايد تحقيقات‌مان را تكميل كنيم تا درخصوص چگونگي اين حادثه مطمئن شويم. براي نخستين‌بار چنين اتفاقي در بازي‌هاي پارالمپيك رخ مي‌دهد. مسابقات دوچرخه‌سواري در خيابان انجام مي‌شود و تمام موارد لازم براي برگزاري ايمن و مهندسي مسابقات انجام شده است تا مانع تصادف شود.»
 رييس كميته بين‌المللي پارالمپيك در پاسخ به اين سوال كه چرا انتشار اين خبر از سوي كميته بين‌المللي پارالمپيك طول كشيده است، اظهار داشت: « بايد اتفاق روي داده را بررسي مي‌كرديم. در وهله اول بايد به خانواده‌اش خبر مي‌داديم و اميدوارم در آينده شاهد چنين اتفاقات تلخي نباشيم.» وي در پاسخ خبرنگار ديگري مبني بر اينكه آيا در پي اين حادثه شخصي مواخذه مي‌شود، گفت: «تحقيقات‌مان را انجام مي‌دهيم تا در جريان حادثه روي داده قرار‌گيريم سپس تصميم‌گيري خواهيم كرد. حادثه‌اي كه براي گلبارنژاد رخ داد و باعث مرگش شد، جامعه دوچرخه‌سواري را در شوك فرو برد. ما به سرعت تحقيقات لازم را درخصوص چگونگي روي دادن اين حادثه انجام مي‌دهيم. مسوولان ايراني از ما خواسته‌اند تا پيگير ماجراي روي داده باشيم و ما هم به مسوولان برگزاري مسابقات و IOC درباره بررسي اتفاق صحبت كرده و خواستار پيگيري شده‌ايم تا هفته آينده خبر دهيم.»

ابراز همدردي انگليسي‌ها و امريكايي‌ها
روز گذشته تمام رسانه‌هاي جهان به اتفاق تلخي كه براي قهرمان پارالمپيكي ايران افتاد، واكنش نشان دادند و با مردم و ورزش ايران ابراز همدردي كردند. كارلوس نوزمان رييس كميته برگزاري بازي‌هاي پارالمپيك 2016 ريو در واكنش به اين اتفاق گفت: «اين خبر براي جامعه ورزش و جنبش پارالمپيك بسيار تلخ بود. ما با خانواده بهمن، هم‌تيمي‌هاي او و تمام مردم ايران ابراز همدردي مي‌كنيم.»
فدراسيون دوچرخه‌سواري انگليس نيز در صفحه خود در سايت توييتر به درگذشت گلبارنژاد واكنش نشان داده و پيام تسليتي در اين خصوص منتشر كرد كه در آن آمده است: «همدردي خود را با اعضاي خانواده و دوستان بهمن گلبارنژاد از ايران ابراز مي‌كنيم، كسي كه به شيوه‌اي غم‌انگيز و با يك تراژدي در حادثه مسابقه جاده C4-5 جانش را از دست داد.»
تيم هالينگزوورث، رييس اتحاديه پارالمپيك بريتانيا نيز به درگذشت نخستين ورزشكاري كه در مسابقات پارالمپيك جانش را از دست داد، واكنش نشان داده است. او در صفحه خود در توييتر نوشت: «اين خبر ويران‌كننده است. ما و تمام اعضاي كاروان پارالمپيك بريتانيا، با مسعود (اشرفي، دبيركل كميته پارالمپيك ايران) و تمامي همكاران‌مان در كميته پارالمپيك ايران ابراز همدردي مي‌كنيم.»
ديم سارا استوري، پرافتخارترين ورزشكار زن پارالمپيكي بريتانيا نيز در گفت‌وگويي كه با شبكه BBC داشت، با ابراز تاسف از حادثه رخ داده، درگذشت بهمن گلبارنژاد را در پيامي احساسي تسليت گفت. او كه برنده شصتمين مدال كاروان بريتانيا در بازي‌هاي پارالمپيك ريو بود، اظهار داشت: «من از شنيدن اينكه يكي از هم‌رشته‌اي‌هايم نمي‌تواند بعد از مسابقات به خانه‌اش برگردد، شديدا متاثر شدم. همه ورزشكاراني كه به اين رقابت‌ها مي‌آيند، منتظرند كه بعد از اين بازي‌ها به خانه برگردند و براي اينكه او در حال انجام كاري كه عاشقش بود جان داد، نمي‌توان تسليتي واقعي گفت. اين يك اتفاق وحشتناك است. از اين بدتر نمي‌شد. هيچ واژه‌اي نيست كه بتواند احسا‌س‌مان را نسبت به اين اتفاق بهتر كند. وقتي شما كسي را از دست مي‌دهيد كه حتي او را نمي‌شناسيد اما با او در يك دنيا بوده‌ايد... من امروز صبح مقابل او نشسته بودم. مي‌دانم او چه كسي است اما هرگز فرصتي براي صحبت كردن با او نداشتم. با اين حال اين اتفاق باز هم واقعا به من ضربه زد، يك ضربه سخت.»
در همين حال كاروان پارالمپيك امريكا نيز در پيامي در سايت توييتر درگذشت گلبارنژاد را تسليت گفته است. در اين پيام آمده است: «با دوستان، خانواده و هم‌تيمي‌هاي ركابزن الهام‌بخش كاروان ايران، بهمن گلبارنژاد ابراز همدردي مي‌كنيم.»

رييس مجلس هم پيام تسليت داد
علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي هم در پيامي درگذشت بهمن گلبارنژاد، قهرمان دوچرخه سواري كشورمان در جريان مسابقات پارالمپيك ريو را تسليت گفت. متن پيام تسليت رييس مجلس شوراي اسلامي به شرح زير است: «فقدان تاسفبار و غم‌انگيز قهرمان دوچرخه‌سواري كشورمان آقاي بهمن گلبارنژاد در جريان مسابقات پارالمپيك ريو موجب تاثر فراوان گرديد. ايشان كه از جانبازان سرافراز انقلاب اسلامي بودند، تمام تلاش خود را براي افتخارآفريني براي كشور معطوف داشت و بدون شك نام اين قهرمان براي هميشه جاويد خواهد ماند. ضمن عرض تسليت درگذشت اين ورزشكار گرانقدر به جامعه ورزشي، جانبازان و معلولان، ملت شريف ايران و خانواده بزرگوارش براي ايشان رحمت و مغفرت و براي بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسالت مي‌كنم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون