• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3629 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۹ شهريور

عدد نوشت

سهم سعودي‌ها از ميدان مشترك نسبت به ايران

عربستان سعودي درحالي روزانه ۳۰۰ ميليون فوت مكعب گاز از ميدان مشترك با ايران برداشت مي‌كند كه ايران حتي يك دكل حفاري هم براي توسعه اين ميدان مشترك در خليج فارس ندارد. به گزارش مهر، سناريوي عقب ماندگي در ميادين مشترك نفت و گاز ايران اين‌بار در ميدان مشترك فرزاد در حال اجرا بود و با وجود لغو تحريم‌ها اما توسعه اين ميدان مشترك گازي با عربستان سعودي متوقف مانده است. بر اين اساس، پس از عقب‌ماندگي‌هاي گسترده در توسعه ميادين مشترك نفت و گاز ايران با كشورهاي عربي حاشيه جنوبي خليج فارس به ويژه در مياديني همچون فروزان و اسفنديار (مشترك با عربستان)، سلمان و نصرت و فرزام (مشترك با امارات) و لايه نفت و گازي پارس جنوبي (مشترك با قطر) حالا نوبت به درجا زدن در توسعه ميدان مشترك فرزاد رسيده است. «كريم زبيدي» رييس شوراي عالي مخازن شركت ملي نفت ايران با اشاره به عقب‌ماندگي در توسعه ميادين مشترك فرزاد A و B، گفت: در حال حاضرعربستان سعودي با استفاده از فناوري‌هاي خارجي، روزانه از برخي چاه‌هاي ميادين فرزاد «حصبه» تا ٣٠٠ ميليون فوت مكعب گاز برداشت مي‌كند. معاون برنامه‌ريزي شركت ملي نفت ايران با تاكيد بر اينكه هم‌اكنون ايران برداشت گازي از ميادين فرزاد انجام نمي‌دهد، تصريح كرد: بايد با استفاده از تكنولوژي‌هاي جديد نسبت به آغاز توليد گاز طبيعي از ميادين فرزاد  A  و B در دوران پساتحريم اقدام كنيم. از سوي ديگر درحالي در بخش ايراني ميدان گازي فرزاد حتي يك دستگاه دكل حفاري هم مشغول به كار نيست و عملا هيچ برنامه جامعي تاكنون براي توسعه اين ميدان مشترك گازي در شركت ملي نفت ايران تعريف و اجرا نشده است كه آرامكوي عربستان سعودي قراردادي يك ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلاري با دو شركت هندي و سنگاپوري براي توسعه اين ميدان امضا كرده است.


هزينه واردات سيگار و تنباكو در 5 ماه

آمارها نشان مي‌دهد، در 5 ماه نخست سال بيش از 2598 ميليارد ريال واردات سيگار، توتون و تنباكو به كشور انجام شد. به گزارش فارس، طبق آمارهاي رسمي گمرك از حوزه تجارت خارجي در 5 ماه نخست سال جاري بيش از 2598 ميليارد ريال سيگار، توتون و تنباكو به كشور وارد شده‌ است. بنابراين گزارش، جزييات واردات سيگار، ‌توتون و تنباكو و ساير عصاره و اسانس‌هاي مربوط به آن از كشورهاي اردن، عمارات، تركيه، سويس، آلمان، روماني، برزيل و لهستان وارد كشور شده است. ارزش دلاري اين كالاهاي دودزا بالغ بر 85 ميليون و 560 هزار دلار بوده است. مجتبي خسروتاج، معاون وزير صنعت پيش‌تر گفته بود: در سال گذشته افزون بر 7/28 ميليارد نخ سيگار كه در كشور توليد شده است، حدود 6/13 ميليارد نخ نيز واردات رسمي سيگار در كشور داشته‌ايم. از 55 تا 65 ميليارد نخ سيگار مصرف شده در سال گذشته در كشور، حدود
18 ميليارد نخ مربوط به قاچاق سيگار در كشور بوده است و اين تقريبا 30 درصد مصرف كشور است.


شمار پتروشيمي‌هاي متوقف

توليد در ۱۳ پتروشيمي ايران درحالي براي سومين روز متوالي متوقف شده كه نبود مديريت منسجم در مهار اين حادثه و عدم حضور معاون وزير نفت در منطقه، صداي اعتراض شركت‌هاي پتروشيمي را درآورده است. به گزارش مهر، با گذشت بيش از سه روز از وقوع آتش سوزي و انفجار در پتروشيمي مبين به عنوان استراتژيك‌ترين مجتمع پتروشيمي ايران در عسلويه، توليد محصولات پتروشيمي و پليمري دست‌كم در ۱۳ مجتمع پتروشيمي بزرگ ايران به حالت تعليق درآمده است. بر اين اساس به دليل عدم استفاده از گاز طبيعي به عنوان سوخت و خوراك اصلي طرح‌هاي پتروشيمي عسلويه و متوقف ماندن فعاليت‌هاي پتروشيمي مبين، عملا گازها از سه روز گذشته تاكنون در مشعل‌هاي پارس جنوبي در حال سوختن است كه اين موضوع مشكلات متعدد زيست‌محيطي در سطح منطقه به وجود آورده است. «بهرام دشتي‌نژاد» مدير ايمني و پدافند غير عامل سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس با تاييد اينكه گاز در مشعل پتروشيمي‌هاي مستقر در پارس جنوبي مشكل زيست محيطي ايجاد كرده است، گفت: خروج دود سياه از مشعل‌ها، ناشي از فعال نبودن پتروشيمي‌هاي منطقه است، اين دودها شامل گازهايي مانند مونوكسيدكربن و دي‌اكسيدكربن و به‌طور كلي كربنات‌هاست.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون