• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3629 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۹ شهريور

تفاهمنامه همكاري سازمان منطقه آزاد انزلي و دانشگاه گيلان در راستاي توسعه همكاري‌هاي علمي، آموزشي و پژوهشي منعقد شد

به گزارش مديريت روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان منطقه آزاد انزلي، مهندس رضا مسرور رييس هيات‌مديره و مديرعامل سازمان در جلسه انعقاد تفاهمنامه همكاري سازمان منطقه آزاد انزلي و دانشگاه گيلان در راستاي توسعه همكاري‌هاي علمي، آموزشي و پژوهشي كه معاونين و مديران دو نهاد نيز حضور داشتند، بررسي علمي راهكارهاي توسعه صادرات به كشورهاي حاشيه درياي خزر و ساير كشورها را به عنوان سرلوحه همكاري پژوهشي دو جانبه مطرح كرد و اظهار داشت: سازوكارهاي كسب درآمد از صنعت توريسم، دومين حوزه همكاري دو جانبه مي‌تواند قلمداد شود؛ به ويژه با عنايت به لزوم ايجاد زيرساخت در اين بخش و نهادينه‌سازي فرهنگ جذب گردشگر مي‌تواند مورد توجه قرار گيرد. مهندس مسرور با تصريح بر اينكه مدل همكاري سازمان منطقه آزاد انزلي و دانشگاه گيلان مي‌تواند به يك الگوي مناسب در سطح كشور تبديل شود، افزود: با توجه به نقش كليدي مجتمع بندري كاسپين در توسعه اقتصادي استان و كشور، همكاري علمي در خصوص ابعاد مختلف آن مي‌تواند مورد توجه قرار گيرد. مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي با بيان نهادينه شدن امور مرتبط با آموزش در اين سازمان از اهميت بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي پژوهشي در رفع مسائل محيط پيراموني منطقه در حوزه‌هاي صنعت، خدمات و گردشگري سخن گفت و اضافه كرد: با توجه تجربه فعال‌سازي ۴۰ واحد صنعتي طي دو سال اخير در اين منطقه از سوي سازمان، مي‌توان از توانمندي‌هاي پژوهشي در حل مسائل برخي واحدهاي صنعتي بهره برد. ايشان به تشريح اهميت تفكر استراتژيك پرداخت و با اشاره به بهره‌گيري اين سازمان از طرح جامع مصوب در برنامه‌ريزي و اجراي پروژه‌ها و طرح‌ها، افزود: مباحث زيست‌محيطي و طرح جامع گردشگري نيز مي‌تواند در همكاري‌هاي دو جانبه موثر باشند.
وي با بيان اينكه با استفاده از توانمندسازي it و ظرفيت مباحث GIS مي‌توان در پيشبرد اهداف كشور و منطقه بهره برد، ادامه داد: جامعه و كشور را نمي‌توان بدون بهره‌گيري از علم و تخصص لازم اداره كرد. رييس هيات‌مديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي با اشاره به اينكه اين منطقه مي‌تواند پايلوت اجراي طرح‌هاي مختلف اقتصادي، صنعتي و علمي و فرهنگي در سطح ملي باشد اظهار داشت: وجود دانشگاهي با چنين ظرفيت منابع انساني در گيلان براي استان يك فرصت است.
وي حل مسائل پيراموني سازمان در حوزه‌هاي مختلف به ويژه واحد‌هاي صنعتي را از طريق پژوهش امكان پذير دانست و افزود: از سوي ديگر مي‌توان از پتانسيل كلينيك صنعت دانشگاه گيلان بهره برد و در زمينه برگزاري دوره‌هاي مشترك دانشگاه گيلان با دانشگاه‌هاي معتبر دنيا در منطقه آزاد انزلي و حمايت از محصولات كشاورزي ارگانيك و صنايع دستي نيز مي‌توان به همكاري پرداخت.
در ادامه اين ديدار دكتر احمد رضي رييس دانشگاه گيلان به بيان آماري از دانشجويان، رشته‌ها و حوزه‌هاي كاري اين دانشگاه پرداخت و با بيان اينكه دانشگاه گيلان به عنوان بزرگ‌ترين دانشگاه شمال كشور در رتبه هشتم دانشگاه‌هاي ايران قرار دارد از حضور اين دانشگاه در فهرست يك درصد دانشگاه‌هاي برتر جهان خبر داد. وي با بيان اينكه از طريق توليد دانش، تربيت نيروي متخصص ماهر و مشاركت در رفع تخصصي مسائل بهمراه تاسيس مركز رشد دانشگاهي، كلينيك صنعت و پژوهشكده حوضه آبي خزر تلاش كرده نقش خود را در توسعه استان و كشور ايفا نمايد، گفت: با عنايت به نقش منطقه آزاد انزلي در توسعه استان و توجه مديريت عالي آن به مباحث از منظر علمي و آكادميك، آماده قرار گرفتن در كنار منطقه آزاد مي‌باشيم. رييس دانشگاه گيلان با اشاره به تقدير وزير علوم از اين دانشگاه به دليل توسعه ارتباطات بين‌المللي، توسعه ارتباطات بين‌المللي را از ماموريت‌هاي مشترك دو نهاد ارزيابي كرد و گفت: حضور علمي- پژوهشي در مسائل منطقه‌اي و ملي را پيگيري مي‌كنيم.  وي با اشاره به حضور اين دانشگاه در تدوين بخش استاني برنامه ششم توسعه كشور، سهم دانشگاه گيلان را در جذب اعتبارات پژوهشي استان ۵۰ درصد اعلام كرد و افزود: يكي از ظرفيت‌هاي بزرگ استان منطقه آزاد انزلي است و براي همكاري در زمينه‌هايي همچون محيط زيست، طرح جامع گردشگري، مطالعاتGIS، محدوده‌هاي صنايع Hi Tech، ظرفيت و توانمندي همكاري مشترك وجود دارد.
گفتني است در حاشيه اين نشست، تفاهم نامه همكاري دو جانبه سازمان منطقه آزاد انزلي و دانشگاه گيلان در هفت ماده براي استفاده بهينه از توانمندي‌ها، امكانات موجود و زمينه‌هاي علمي مشترك و همچنين ايجاد و گسترش همكاري‌هاي علمي، تحقيقاتي، آموزشي و كاربردي طرفين، با مدت اعتبار پنج سال منعقد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون