• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3659 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۸ آبان

كوچ نقدينگي و خروج آرام از ركود

ميترا فرخ پور لنگرودي

بورس ايران با وجود آنكه نتوانست از ابتداي سال رشد قابل قبولي در كارنامه خود داشته باشد، در ماه گذشته با افزايش چشمگيري مواجه شد و پس از افت بسيار محسوس حجم و ارزش معاملات در تابستان، جان دوباره‌اي گرفت. معاملات حقيقي نيز كه نشان‌دهنده نگاه فعالان به بازار و مشاركت افراد است، نسبت به ماه‌هاي قبل بيشتر شده و كوچ نقدينگي به اين بخش از بازار و خروج آرام از وضعيت ركود بازار سرمايه را نويد مي‌دهد. عملكرد شركت‌ها در نيم سال اول و ارايه گزارشات شش ماهه نيز، نشانه خوبي از بهبود وضعيت سودآوري آنها بود. هرچند اين مساله در برخي گروه‌ها مشاهده نشد و نمي‌توان آن را به كل بازار تعميم داد ولي مي‌تواند تاييدي بر وجود خوش‌بيني‌ها به آينده‌ وضعيت اقتصادي كشور و به تبع آن شركت‌هاي فعال در بورس باشد.
درهفته گذشته، شاخص بازار سرمايه با رشد 1209 واحدي به رقم 79299 رسيد. نمادهاي بزرگ گروه خودرويي اكثرا منفي و گروه قطعه‌ساز پرتقاضا بودند. طي روزهاي گذشته با وجود توقف نماد معاملاتي شركت سايپا معاملات پرحجمي در اين گروه رقم خورد و در اين ميان نمادهاي «خمحركه»، «خاهن» و «خنصير» با اقبال بيشتري همراه بودند. اين درحالي است كه خبر خاصي پيرامون گروه خودرويي شنيده نشده و در گزارش شش ماهه نمادهاي اين گروه نيز نكته چشمگيري مشاهده نشد. در اوايل هفته گذشته با وجود پوشش مناسب گزارشات شش ماهه شركت‌هاي روي، فولاد و سنگ آهني، بي توجهي بازار، معاملاتي منفي را بر اين گروه تحميل كرد ولي در ادامه تحركات مثبت اين گروه، رونق را به اين بخش از بازار برگرداند و رشد قيمت جهاني فلزات اساسي و كالاهاي مرتبط در زنجيره فولاد باعث رشد سهام شركت‌هاي مربوطه شد. در هفته‌اي كه گذشت قيمت جهاني سنگ آهن همچنان در مدار رشد قرار گرفت و در روز چهارشنبه به 63 دلار در هر تن رسيد و قيمت سنگ آهن صادراتي ايران در بندرعباس نيز تا 3دلار بالا رفت كه اين مي‌تواند عامل رشد توليد و صادرات اين ماده در هفته‌هاي آتي باشد. نمادهاي «فولاژ»، «فولاد»، «كگل» و «كچاد» متاثر از قيمت‌هاي جهاني همچنان پر اقبال بودند و زغال‌سنگ نيز در اين هفته مرز 250 دلار را رد كرد. لازم به يادآوري است فشار بازار در بازارهاي جهاني روي قيمت فولاد اندكي تعديل يافته و انتظار مي‌رود در ادامه شاهد ثبات قيمت آن باشيم. در هفته گذشته رشد بازار همسو با رشد گروه‌هاي پالايشي نيز بود. اين گروه به دليل مشكلات و حواشي هميشگي كه دارند، گزارشات خود را ديرتر اعلام مي‌كنند و در اين هفته توجه بازار بر اين بخش بيشتر تحت تاثير قيمت‌هاي جهاني بوده و ادامه رشد اين گروه به دليل دستوري بودن نرخ‌ها توسط دولت، به رشد جهاني قيمت نفت بي‌ارتباط است. در اين ميان نمادهاي «شپنا» و «شبريز» صف خريد و نماد «شراز» و «شاوان» صف فروش را تجربه كردند همچنين نماد «شبندر» بر نوسانات شاخص بسيار موثر بود. درگروه شيميايي نيز درپي انتشار خبر افزايش نرخ محصولات پالايشگاهي معاملات مثبت و پرتقاضايي در نمادهاي «ساينا»، «شسينا» و «شتوكا» ديده شد و خبر حايز اهميت محاسبه نرخ خوراك مايع پتروشيمي‌ها بـا نرخ ارز آزاد باعث شد معاملات نمادهاي «شرانل» و «شبهرن» چشم نواز باشند. اين هفته در گروه رايانه نيز نماد تازه وارد «آپ» با صف خريد سنگين، بسيار پرتقاضا دنبال شد و موجب شد نماد «آپرداز» نيز دادوستدهاي مثبتي را تجربه كند. در اين گروه به علت انتشار ليست توليدكنندگان صندوق فروشگاهي نماد «مداران» و «ركيش» نيز پرتقاضا بودند.
در پايان درخصوص پايداري رشدهاي چند وقت اخير، نمي‌توان با قدرت سخن گفت و با وجود اينكه برخي از شركت‌هاي بورسي از زيان‌دهي به سود‌دهي رسيده‌اند، در مشاهده نشانه‌هاي بهبود در فضاي كلي بازار سهام، همچنان ابهاماتي وجود دارد. در كل شواهد نشان مي‌دهد بازار سهام اين روزها با كمبود نقدينگي مواجه نيست و هفته‌هاي سپري شده افزايش حجم و ارزش معاملات را در روند معاملاتي فعالان، خصوصا معاملات حقيقي‌هاي بازار تاييد كرده و اين امر مي‌تواند نويدبخش بازگشت رونق به بازار سرمايه بعد از اجرايي شدن برجام باشد. با توجه به اينكه نگاه مشترك سهامداران و كارشناسان در نيمه دوم سال به اقبال بازار است، اميد است بازار وارد فضاي خوش‌بيني شده و انتظار تزريق بيشترنقدينگي به پايان رسد تا در بازه زماني باقي مانده رشد چشمگيري در بسياري از گروه‌ها و صنايع بورسي اتفاق بيفتد كه پاداشي خوب نصيب سرمايه‌گذاران صبور گشته تا همچنان در نظر آنان سودده‌‌ترين بازار، بازار سهام تلقي شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون