• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3659 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۸ آبان

اگر نظر مردم سوريه ملاك باشد بشار اسد راي مي‌آورد

از آنها سوال كرديم حالا كه تجهيزات را از اينجا منتقل كرده‌ايد بگوييد كه آن اهداف چيست؟ گفتند مراكز آموزشي تروريستي. ما مي‌خواهيم مناطق حضور آنها را بزنيم و آن مناطق را زدند. . بعد از يك مدت روس‌ها از ما خواستند كه از طريق درياي خزر، مناطقي در سوريه را با موشك‌هاي كروز بزنند. گفتند كه هزينه آن كمتر و موثرتر است. گفتيم كه ايرادي ندارد. اگر از درون آب‌هاي ما اين ناوچه‌ها مي‌خواهند موشك‌هاي كروز را شليك كنند، دو ناوچه ما در كنار آنها مي‌ايستد. اين يعني آنكه تحت اختيار و با اجازه ما دارند شليك مي‌كنند. اگر هم از آب‌هاي خودشان شليك شود، كه حرفي در آن نيست. ولي چند شرط ديگر هم داشتيم. نقشه عبور موشك‌ها از ايران را ما به آنها بدهيم براي اينكه مي‌خواهيم روي مناطق حساس و پرجمعيت ما نباشد. بمب بود و ممكن بود اشتباهي صورت بگيرد. همچنين در طول خاك ما، موشك كروز نبايد سر جنگي آن فعال بشود. از همه مهم‌تر اينكه هدفي را كه مي‌خواهند بزنند، با يكديگر انتخاب كنيم. آنها قبول كردند. بايد هم قبول مي‌كردند چراكه حرف ما منطقي بود. وقتي كه مي‌گفتيم هدف را به صورت مشترك انتخاب مي‌كنيم، يعني اينكه در تصميم‌گيري، نصف توان نظامي آنها در اختيار ما هست. اين كار را كه روس‌ها انجام دادند، غربي‌ها را ترساند. عجيب هم ترسيدند. آنها گفتند كه اگر روسيه و ايران در اين ارتباط توافق كرده‌اند، در آينده در خليج فارس هم مي‌توانند انجام بدهند. اين براي روسيه يك دستاورد راهبردي بود. پس از اقدام تركيه در زدن هواپيماي روسيه كه با توطئه ناتو همراه بود، نتيجه اين شد كه روس‌ها آمدند اس 400 را كه پيشرفته‌ترين سامانه دفاعي آنها بود در سوريه مستقر كردند. اين كار بزرگي بود كه روس‌ها انجام دادند. بعد هم اعلام كردند هر كسي كه مي‌خواهد روي آسمان سوريه پرواز كند بايد با آنها هماهنگ كند وگرنه مسووليت مابعد آن را قبول نخواهند كرد. در حال حاضر هواپيماهاي ائتلاف امريكا هم كه مي‌خواهند روي آسمان سوريه پرواز كنند، بايد به روس‌ها اطلاع بدهند تا روس‌ها آنها را نزنند. اين مساله، به قدرت روس‌ها اضافه كرد.
روس‌ها چرا در ابتداي بحران همانند ايران به كمك دولت سوريه نيامدند؟
روسيه از ابتداي بحران به صورت رسمي بود و دليل آن هم وتوي قطعنامه‌هاي غربي‌هاست ولي حضور نظامي‌شان بيش از يك سال است. دليل آن هم عدم كارآمدي نيرو هوايي سوريه است كه هم هواپيماهاي قديمي داشت و هم بمب‌هاي ابتدايي. حتي كار به جايي رسيده بود كه مواد منفجره را در بشكه مي‌گذاشتند و از آن به عنوان بمب استفاده مي‌كردند. روس‌ها براي كمك به نيروي هوايي سوريه و پايان دادن زودتر به بحران و كاهش آمار كشته شدن غيرنظاميان كه به خاطر استفاده از بمب‌هاي غيردقيق بالا رفته بود، نيروي هوايي خود را وارد سوريه كردند.
روس‌ها تا چه زماني در سوريه مي‌مانند؟
به نظر مي‌رسد روسيه تا پايان از بين رفتن تروريست‌ها در سوريه باقي بماند. رهبري روسيه در مبارزه با تروريسم مصمم است. غربي‌ها به ويژه امريكا، سعودي و تركيه از تروريسم به عنوان ابزار براي تحقق منافع خود در سوريه استفاده مي‌كنند و حتي روسيه را به استفاده از تروريسم تهديد كرده‌اند: يك بار ديدار بندر بن سلطان، مسوول وقت اطلاعات عربستان با پوتين و ديگري توسط سخنگوي وزارت خارجه امريكا.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون