• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3661 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۰ آبان

عددنوشت

افزايش توليد خودرو

 691 هزار و 427 دستگاه انواع خودرو از ابتداي امسال تا پايان مهرماه توليد شد كه در مقايسه با مدت مشابه پارسال 1/26 درصد افزايش يافته است. از مجموع اين ميزان توليد، 638 هزار و 599 دستگاه خودروي سواري توليد شده است كه در مقايسه با مدت مشابه پارسال، 27 درصد افزايش يافت. همچنين 45 هزار و 157 دستگاه وانت، شش هزار و 691 دستگاه كاميون، 519 دستگاه اتوبوس، 461 دستگاه ميني‌بوس در اين مدت توليد شد كه به ترتيب 18 درصد، 3/5 درصد، 26 درصد و 9/17درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزايش يافته است.


صعود ايران در رقابت‌پذيري

رييس سازمان ملي بهره‌وري ايران با اشاره به جايگاه ايران در رده‌بندي رقابت‌پذيري كشورها، عنوان كرد: در شاخص‌هاي رقابت‌پذيري، ايران توانست از رتبه ۸۳ درسال ۲۰۱۴ به رتبه ۷۴ در سال ۲۰۱۵ برسد كه متاسفانه در سال ۲۰۱۶ همه‌چيز طبق انتظارات پيش نرفت و با دو پله سقوط در جايگاه ۷۶ از بين ۱۳۸ كشور جهان قرار گرفت. طباطبايي ادامه داد: اما با اين وجود عملكرد ايران نسبت به همسايه خود يعني كشور تركيه قابل قبول‌تر بوده است؛ به‌طوري كه جايگاه تركيه در سه سال گذشته در رده‌بندي رقابت‌پذيري كشورها به ترتيب از ۴۵ به ۵۱ و ۵۵ تنزل يافت و اين نشان مي‌دهد كه در حالي كه امروز ايران از شرايط و امنيت مناسبي برخوردار است، مي‌توان با توجه بيشتر به موضوع كيفيت و بهره‌وري در حوزه پيشرفت‌هاي قابل توجهي رقم زد.


واردات توتون به ايران

در حالي كه تا شش ماه ديگر بايد واردات سيگار به صفر برسد، در نيمه نخست سال جاري بيش از نيم ميليون دلار سيگار حاوي توتون به ايران وارد شده است. دولت بر اساس برنامه پنجم توسعه موظف است كه تا پايان اين برنامه واردات سيگار را به صفر رسانده و تامين نياز داخلي را از طريق توليدكننده‌هاي داخل كشور انجام دهد. سال گذشته قرار بود كه برنامه پنجم به پايان رسيده و از امسال برنامه ششم توسعه در دستور كار قرارمي‌گيرد، اما اين برنامه يك سال ديگر تمديد شد و به عبارت ديگر دولت در حوزه‌هاي مختلف براي تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه، يك سال ديگر مهلت پيدا كرد.


رشدخودكفايي گندم

حسن ركني، معاون وزير كشاورزي از صادرات ۶۰۰هزار تن شير به ۳۰ كشور دنيا خبر داد و گفت: خودكفايي گندم به ۱۰۲ درصد رسيده است. تراز تجاري در بخش كشاورزي در سه سال گذشته از هشت ميليارد دلار به سه ميليارد دلار رسيد و در شش ماهه نخست نزول 5/1 ميليارد دلاري را داشتيم. وي با بيان اينكه ديگر نياز به واردات گندم نداريم بلكه گندم را به ساير كشورها صادر مي‌كنيم، افزود: در سال سوم دولت، خودكفايي از ۷۶ درصد به ۱۰۲ درصد رسيده است. معاون امور توليدات دامي وزير جهاد كشاورزي با اشاره به اينكه در توليد شير و لبنيات از كشورهايي بوديم كه واردات بسيار داشتيم ولي اكنون به خودكفايي كامل رسيديم، گفت: توليد سالانه شير در كشور ۹ ميليون و ۶۰۰ هزار تن است و بيش از ۳۰ برند در توليد پنير در كشور داريم.


افزايش صادرات غيرنفتي به اسپانيا

طي شش ماه نخست سال جاري، صادرات غيرنفتي ايران به اسپانيا ۱۸ و ۲۵ صدم درصد افزايش يافت. كشور اسپانيا طي شش ماهه سال جاري با وجود اينكه در رتبه پانزدهم كشورهاي هدف صادراتي ايران قرار دارد، اما طي مدت مذكور بيش از 154 ميليون دلار كالاي ايراني را خريداري كرده است. بر اساس اطلاعات موجود، صادرات ايران به اسپانيا نسبت به مدت مشابه سال 94 كه ارزش آن 130 ميليون دلار بوده است، 18 و 25 صدم درصد افزايش را نشان مي‌دهد. اين گزارش مي‌افزايد: كشور آلمان در رديف هفدهم از بازار صادرات ايران قرار دارد به‌طوري كه در شش ماهه اول‌ سال جاري 133 ميليون دلار كالا از ايران به اين كشور صادر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون