• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3662 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۱ آبان

خبر كوتاه

روحاني جزييات اصلاحات بانكي بودجه را ابلاغ كرد

رييس‌جمهور در ابلاغيه‌اي به سازمان برنامه و بودجه، جزييات اصلاحات بانكي بودجه۹۵ را ابلاغ و سقف تسويه مطالبات بانك‌مركزي از بانك‌ها، مطالبات بانك‌ها از دولت و افزايش سرمايه بانك‌ها را تعيين كرد.
مطالبات بانك‌ها از دولت و به تبع آن، مطالبات بانك مركزي از بانك‌ها همواره موضوعي بحث‌برانگيز بوده است.
بانك‌ها بر اين باورند كه دولت بدهي‌هاي‌شان را نمي‌پردازد و به تبع آن، نمي‌توانند بدهي خود به بانك مركزي را بپردازند و از سوي ديگر، بر اين باورند كه اگر دولت مطالبات‌شان را بپردازد، حتما قدرت تسهيلات‌دهي آنها نيز بالا خواهد رفت.
بر اساس آخرين اعداد و ارقام اعلام شده از سوي بانك مركزي، بدهي بانك‌ها به بانك مركزي در تيرماه امسال، ۹ درصد نسبت به پايان اسفندماه رشد داشته؛ ضمن اينكه در همين مدت، خالص بدهي بانك‌ها به بانك مركزي عامل مسلط در رشد پايه پولي تيرماه نسبت به اسفندماه بوده است.
از سوي ديگر، بدهي دولت به بانك‌ها و موسسات اعتباري غيربانكي در تيرماه امسال ۲۵ درصد نسبت به تيرماه ۹۴ افزايش داشته است.

 

 پرداخت۴۸۰ميلياردتومان وام خود اشتغالي

اصغر نورالله‌زاده، مديرعامل صندوق كارآفريني اميد با بيان اينكه طي ۶ماه نخست سال جاري ۴۸۳ ميليارد تومان در حوزه راه‌اندازي مشاغل پرداخت شده است، گفت: فقط نياز يك درصد از متقاضيان دريافت تسهيلات قابل تامين است. طي ۶ماهه ابتدايي امسال ۵۹۰ ميليارد تومان تسهيلات از محل صندوق كارآفريني اميد پرداخت شده كه اين ميزان نسبت به نيمه نخست سال گذشته حدود ۸۰ درصد رشد داشته است. از مجموع تسهيلات ۵۹۰ ميليارد توماني پرداخت شده طي ۶ماه سال جاري، ۴۸۳ ميليارد تومان در حوزه اشتغال و ۱۰۷ ميلياردتومان براي ساير سرفصل‌هاي تسهيلاتي از جمله ازدواج بوده
 است.  
وي با بيان اينكه اين صندوق از سال ۹۳ فعاليت خود را با هدف توسعه كسب و كارهاي خانگي و رونق اشتغال مناطق محروم آغاز كرد، ادامه داد: از ابتداي تاسيس تاكنون ۳ هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان تسهيلات از اين صندوق پرداخت
شده است.
مديرعامل صندوق كارآفريني اميد با تاكيد بر اهميت مشاغل خانگي گفت: طبيعتا مشاغل خانگي سهم قابل توجهي در بخش رسمي اقتصاد كشور ندارند چرا كه اين مشاغل تازه تاسيس هستند و تعداد كساني كه براي ايجاد مشاغل خانگي از مراجع رسمي مجوز دريافت كرده‌اند، زياد نيست اما تجربه كشورها نشان داده با توجه به اينكه هزينه راه‌اندازي مشاغل خانگي پايين است و در مقابل نياز به دانش فني بالايي ندارد، مي‌تواند سهم قابل توجهي در اشتغال يك كشور را به خود اختصاص دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون