• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3667 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۷ آبان

داستان‌هاي كي‌روش و تيم ملي

اين ‌قسمت: جدايي ساكت

حسين قهار

 «من تعجب مي‌كنم كه ساكت از تيم ملي جدا شده است و براي نخستين بار اين مساله را مي‌شنوم. من راجع ‌به اين مساله اطلاعي ندارم و از اين بابت تعجب مي‌كنم.» اين صحبت‌ها واكنش كي‌روش است به شايعاتي كه اين روزها اطراف تيم ملي درباره اختلافات به وجود آمده در رسانه‌ها منتشر شده است. سرمربي تيم ملي در شرايطي از جدايي ساكت از تيم ملي اظهار بي‌اطلاعي كرده است كه اتفاقات هفته‌هاي گذشته و گزارش‌هايي كه روز گذشته در خبرگزاري‌ها و رسانه‌هاي رسمي منتشر شد حكايت از داستان‌هاي ديگري دارد.
 
درباره علت انتشار خبر جدايي محمدرضا ساكت از مديريت تيم ملي بزرگسالان روايت‌هاي مختلفي وجود دارد. وجه مشترك تمام اين روايات اما به وجود آمدن كدورت و اختلاف‌نظر بين او و كارلوس كي‌روش بوده است. آن چيزي كه در رسانه‌ها درباره حاشيه اخير اطراف تيم ملي و فدراسيون منتشر شده اين است كه جدايي ساكت از تيم ملي از آنجا كليد خورد كه پول‌هاي فدراسيون فوتبال يا به عبارت ديگري پولي كه قرار بود براي تيم ملي در ازبكستان خرج شود، در تاشكند توقيف شد. حدود 118 هزار دلار امريكا و 1000 يورو ارز نقد همراه تيم ملي بود كه به ازبكستان برده شد و اظهارنامه فرودگاهي اين پول در تاشكند نوشته نشد. طبق قانون كشور ازبكستان هر فردي كه وارد اين كشور شود بايد اظهارنامه پر و در آن اعلام كند كه به صورت دقيق چقدر پول همراهش دارد. موضوع آنجايي جالب مي‌شود كه نه تنها همراه داشتن اين پول اعلام نمي‌شود، بلكه پولي هم براي تيم ملي در ازبكستان خرج نمي‌شود تا پس از توقيف اين پول، كارلوس كي‌روش حسابي شاكي شود كه چرا بايد اين ميزان پول به ازبكستان آورده شده، اما خرج تيم ملي نشود. البته همه مي‌دانند كه چمدان پول در اختيار برادر همسر علي كفاشيان كه به عنوان مسوول امور مالي فدراسيون همراه تيم ملي به تاشكند اعزام شد بود، ‌اما محمدرضا ساكت به عنوان نزديك‌ترين مدير به مهدي تاج و مدير سازمان تيم‌هاي ملي از اين ماجرا اطلاع داشته است. اين موضوع آغاز اختلافات كي‌روش و ساكت بود و حتي سرمربي تيم ملي پس از بازگشت از ازبكستان زماني كه ساكت قصد داشته در غذاخوري همراه ملي‌‌پوشان حاضر شود، با اعتراض مرد پرتغالي همراه مي‌شود و كي‌روش به او اجازه نمي‌دهد كه ساكت همراه ساير بازيكنان و مربيان در رستوران غذا بخورد و به همين ترتيب اين مدير مجبور مي‌شود كه رستوران را ترك كند!
 
چند روز بعد و در راستاي اتفاقاتي كه درباره لغو بازي‌ دوستانه تيم ملي رخ داد كي‌روش مصاحبه‌هاي بسيار تندي درباره عدم وجود امكانات انجام داد و تاكيد كرد كه باز هم در مديريت بيرون از زمين شكست‌ خورده‌‌ايم. جنجال‌ها با درگيري‌هاي لفظي كي‌روش و عابديني به اوج خود رسيد و در نهايت با ورود مهدي تاج به ماجرا براي مدتي آتش‌بس اعلام شد. در آن شرايط با مديريت تاج جلسه‌اي هم بين امير عابديني و كي‌روش در دفتر تاج برگزار شد اما اتفاق جالب اين بود كه بر خلاف سنوات قبل محمدرضا ساكت در اين نشست‌ها حضور نداشته و شنيده مي‌شود كه كي‌روش با حضور اين مدير در جلسات مخالفت كرده كه ساكت مجبور شده اتاق را ترك كند. به هر صورت وقتي امير عابديني هم مصاحبه كرد و گفت كه كي‌روش حق ندارد عليه مديران تيم ملي صحبت كند و بعد از بازي با سوريه درباره او تصميم‌گيري خواهد شد‌، مشخص است كه مصاحبه‌هاي عابديني بي‌ارتباط با ماجراي جدايي ساكت و ناراحتي مديريت فدراسيون از برخورد كي‌روش با رييس سازمان تيم‌هاي ملي نداشته است. بااين حال ساكت مدت‌ها در كنار تيم ملي بود و درست از زماني كه اين اختلافات و حاشيه‌ها به وجود آمد حضور او دراردوها و تمرينات تيم ملي هم به پايان رسيد. در اين ميان اما مهدي تاج، رييس فدراسيون فوتبال هيچ اظهارنظر رسمي درباره اين مسائل نداشته است. او نه مي‌تواند با كي‌روش برخورد جدي داشته باشد، نه مي‌تواند به محمدرضا ساكت نزديك‌ترين مدير به خودش خرده‌اي به خاطر مشكلات به وجود آمده، بگيرد. با اين حال در آخرين تصميم تاج با بازگرداندن محمود اسلاميان به تركيب هيات رييسه فدراسيون فوتبال به نظر مي‌رسد كه مي‌خواهد دوباره مديريت تيم ملي فوتبال بزرگسالان را به اسلامياني واگذار كند كه ارتباط بسيار بسيار نزديكي هم با كي‌روش دارد و پيش از اين هم در فدراسيون كفاشيان دراين سمت مشغول به فعاليت بوده است.
 
ساكت روز گذشته در پاسخ به شايعات به وجود آمده تاكيد كرد: «همه مجموعه فدراسيون فوتبال به عنوان يك سرباز در خدمت تيم‌هاي‌ ‌ملي هستند. من كماكان در حال‌ خدمت به تيم‌هاي ملي هستم و هر كاري كه از دستم برآيد انجام مي‌دهم. تلاش مي‌كنم برنامه‌ها و سياستگذاري فدراسيون به درستي انجام شود. ما مربيان بزرگي در تيم‌هاي ملي داريم كه از استانداردهاي ملي و نوين برخوردار هستند كه در راس آنها كادرفني تيم‌ ‌ملي فوتبال بزرگسالان قرار دارد.»رييس سازمان تيم‌هاي ملي درباره علت غيبت خود در اردوهاي تيم ملي هم اين توضيحات را داده است: « من مدير سازمان تيم‌هاي ملي هستم و بحث جدا شدن يا نشدم اصلا مطرح نيست. مگر يك مدير بايد حتما كنار تيم ملي باشد تا از نظر شما همچنان مدير باشد؟ تيم ملي متعلق به همه مردم است و من هيچ اختلاف و كدورتي با كي‌روش ندارم. در تيم‌هاي ملي وظايف عام و وظايف خاص داريم. هر تيمي براي خودش مديري دارد و در هر بخش مديري وجود دارد كه كارها را پيش مي‌برد. وظايف من در سازمان تيم‌هاي ملي وظايف عام است. »از صحبت‌هاي ساكت به خوبي مشخص است كه او هم‌چنان به عنوان مدير سازمان تيم‌هاي ملي به فعاليت خود ادامه خواهد داد. اما با توجه به شرايط موجود و اخبار منتشر شده در رسانه‌ها شايد ديگر ارتباط او با تيم ملي بزرگسالان قطع شود. درست همان اتفاقي كه به خاطر كي‌روش براي عليرضا اسدي دبيركل فدراسيون فوتبال رخ داد.
 
تجربه سال‌هاي اخير به خوبي نشان داده كه تغيير مسووليت‌ها و رفت آمد مديران مختلف و برنامه‌ريزي‌هاي آنها هيچ تاثيري روي عملكرد و مديريت تيم ملي فوتبال ايران نداشته است. هميشه حاشيه وجود داشته و در تمام اين سال‌ها سرمربي از شرايط آماده‌سازي، ‌امكانات، ‌برنامه‌ريزي و حمايت‌هاي مادي و معنوي ناراضي بوده است. با اين وجود رييس فدراسيون فوتبال و همكارانش همچنان مثل گذشته سعي مي‌كنند خواسته‌هاي كي‌روش را اجرايي كنند و هر آنچه كه او مي‌گويد را انجام بدهند. سابقه نشان مي‌دهد كه اين‌گونه تصميم‌گيري‌ها راه علاج هميشگي براي مشكلات نبوده است. فدراسيون فوتبال مهدي تاج در شرايط كنوني بايد همان كاري را انجام دهد كه كشورهاي ديگر انجام مي‌دهند. اول اينكه وظايف خودش را در حمايت از تيم ملي و برنامه‌ريزي‌هاي لازم بر اساس استانداردهاي روز انجام بدهد و سپس حيطه وظايف كي‌روش را مشخص كند تا اين مربي به خودش اجازه ندهد كه عليه هر مديري مصاحبه كند يا اينكه رييس سازمان تيم‌هاي ملي (مسوول بالاي سر خودش را) از رستوران بيرون كند!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون