• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3674 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۵ آبان

غلامعلي حدادعادل:

منتقدان براي رقابت با روحاني انگيزه دارند

گروه احزاب| آب غلامعلي حدادعادل، از سرشاخه‌هاي جريان اصولگرايي هرگز با دولت يازدهم و حسن روحاني به يك جوي نخواهد رفت. سير انتقاد او را مي‌شود از همان فرداي انتخابات 92 به اين سو به راحتي ديد. حداد عادل كه در سال‌هاي اخير و پس از قهر و رحلت چهره‌هايي مانند علي اكبر ناطق نوري و آيت‌الله مهدوي كني و حبيب‌الله عسگراولادي و عقبگرد استراتژيست‌هايي مانند محمدجواد لاريجاني از سناريو نويسي براي جناح راست جزو فرماندهان اصولگرايي محسوب مي‌شود گويا پس از رويت «نه» رساي اكثريت شهروندان ايراني به مديريت، گفتمان و شعارهاي اصولگرايي، نه تنها انگيزه و اميد خود را براي بازپس‌گيري فرمان اجرايي كشور از دست اعتدالگرايان از دست نداده كه بر عكس بسياري از هم‌كيشان راستگراي خود، به رقابت با روحاني بردن انتخابات 96 اميدوار است. همين است كه نماد اين روزهاي اصولگرايان در جديدترين تحليل خود در لفافه از چرايي انگيزه بازيگران سياسي اصولگرا براي انتخابات سال آينده سخن گفته: «از اينكه منتقدان چه انگيزه‌اي براي اين دارند كه در انتخابات حضور يابند را بايد در مواضع و اظهارات مسوولان همين دولت جست‌وجو كرد.»
انگيزه منتقدان براي رقابت با روحاني
سر ليست انتخاباتي اصولگرايان در انتخابات مجلس دهم در ادامه، مشكلات موجود كشور را كه ميراث هشت سال مديريت دولت احمدي‌نژاد بوده انگيزه منتقدان روحاني براي رقابت با او در انتخابات 96 اعلام كرده و مي‌گويد: «حرف‌هاي مسوولان دولت كنوني را قبل از انتخابات و در جريان انتخابات تا امروز كنار هم بگذاريد، دسته‌بندي كنيد و ببينيد آنها (مسوولان) چه حرف‌هايي زدند، فقط كافي است يك مجموعه‌اي تهيه كنند آن هم راجع به هر موضوع، مثلا در مورد ركود، تورم، برجام، بهداشت و درمان و مسكن مهر دولت قبل كه الان همه نگران بي‌پولي اين طرح مهم هستند. كافي است اين موارد را كنار هم بگذاريد مثلا ببينيد «آن وعده‌هايي كه داده شده بود با برجام چنين و چنان مي‌شود» آيا محقق شده يا نه؟» حداد عادل ادامه داده است: خب شما مي‌دانيد كه جناح سياسي همسو با دولت يك وقتي راهبردشان اين بود «ما جامعه دوقطبي ايجاد كنيم، برجاميان و نابرجاميان»؛ فكر مي‌كردند كه اگر مخالفين خود را به مخالفين برجام متهم كنند، ديگر فتح‌الفتوح كرده‌اند ولي مي‌بينيد همين ايام خودشان هم ديگر روي‌شان نمي‌شود از اين حرف‌ها بزنند چون معلوم شد آن جور كه خود آقايان فكر مي‌كردند، نبوده است.  اين چهره سرشناس جريان اصولگرايي در ادامه با بيان اينكه ما از روز اول مي‌گفتيم دلواپسيم به فارس گفته است: من چندين بار طي مذاكرات صريحا اعلام كردم «من جزو دلواپسان هستم»، مقام معظم رهبري هم فرموده بودند: «كساني كه اظهار نگراني مي‌كنند نبايد كوبيده شوند» يعني اين موضع نظام هم بود و جاي نگراني بود، حالا امروز معلوم شده آنهايي كه نگران بودند، حق داشتند. »وقتي مسوول بلند پايه بانكي كشور مي‌گويد: «دستاورد برجام تقريبا «هيچ» بوده است. » وقتي آقاي عراقچي مي‌گويد: «همه‌چيز برجام خوب است و فقط ما در مسائل بانكي مشكل داريم يعني چه؟!» يعني نمي‌توانيم ارتباط برقرار كنيم. خب اين موارد دلايل و انگيزه‌هاي منتقدان است و به نظر بنده همه اين واقعيت‌ها بايد زمينه‌ساز شود تا ما انتخابات پرشوروجدي داشته باشيم در عين حال كه نمي‌خواهيم در حق دولت هم بي‌انصافي كنيم ولي نمي‌توانيم اشتباهات دولت را ذكر نكنيم و حساس نباشيم.
حرف‌هاي اول ليگي اصولگرايان
حدادعادل البته در بخش‌هاي ديگري از اظهارات خود به اين مساله هم اشاره كرده كه اصولگرايان و منتقدان دولت قسم خورده مخالفت با روحاني نيستند: «من هميشه گفته‌ام ما قسم نخورده‌ايم كه با دولت روحاني مخالفت كنيم، درست است كه بسياري از ما به آقاي روحاني راي نداده‌ايم ولي وقتي آقاي روحاني با هر درصدي رييس‌جمهور شد، ديگر رييس‌جمهور است و دليلي ندارد ما خواهان ناكامي يك رييس‌جمهور باشيم. اين درسي است كه از حضرت امام (ره) و آقا آموخته‌ايم و دين و عقل هم اين را به ما مي‌گويد.» هرچند حدادعادل از انگيزه منتقدان دولت براي رقابت انتخاباتي با روحاني سخن گفته اما سوال جدي اين است كه با توجه به اعلام كانديداهاي مختلف از سوي احزاب و گروه‌هاي اصولگرا چقدر اصولگرايان شانس پيروزي خواهند داشت؟اين پرسشي است كه حداد عادل آن را با مثالي فوتبالي به حرف‌هاي اول ليگي تشبيه مي‌كند: «دقت كنيد وقتي قرار است مسابقه نهايي برگزار شود، در سطح مقدماتي هم بعضي برد و باخت‌ها و بازي‌هايي صورت مي‌گيرد اما هيچ‌كس از اين اتفاق‌هايي كه در هفته اول ليگ رخ مي‌دهد، نگران نمي‌شود. درواقع نمي‌توان نتيجه مسابقه نهايي را پيش‌بيني كرد. حال حزبي 8 نفر را معرفي كرده، حزبي 2 نفر، اينها همه حرف‌هاي اول ليگ است.» حرف‌هاي اول ليگي را هم اگر حل شده فرض كنيم يك مساله را نمي‌شود ناديده گرفت؛ حمايت برخي از گروه‌ها و چهره‌هاي اصولگرا از روحاني در انتخابات 96. حداد عادل وقتي با اين پرسش مواجه مي‌شود يك جواب بيشتر ندارد. جوابي كه نشان مي‌دهد او به عنوان يكي از مديران جريان اصولگرايي خيلي براي تغيير وضعيت و رويكرد اين افراد برنامه‌اي ندارند: «گيريم كه بعضي اين طور باشند، آنها هم از حق آزادي برخوردارند كه عقيده خود را داشته باشند ولي تلاش مي‌شود يك سازوكاري براي رسيدن به وحدت براي انتخابات آينده طراحي شود؛ ازاين‌رو اصولگرايان مصمم به رقابت در انتخابات هستند و سعي بر اين است كه مصمم بودن خود در انتخابات را از دو طريق عملي كنند. اولا: با دست يافتن به سازوكاري براي رسيدن به وحدت و ثانيا سازوكاري براي رسيدن به فرد واحد، اين دو هدفي است كه منتقدان دولت فعلي براي انتخابات آينده در پيش گرفته‌اند. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون