• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3692 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۲ آذر

عددنوشت

تردد روزانه كاميون از بندرشهيدرجايي
روزانه به طور ميانگين حدود ۲۲۰۰ دستگاه كاميون از اين گمرك تردد مي‌كنند و از اين تعداد حدود ۱۲۰۰ دستگاه مربوط به رويه واردات و حدود ۱۰۰۰ دستگاه ديگر مربوط به رويه ترانزيت (عبوري و داخلي) و كارنه تير است. در بخش واردات قطعي، براي كنترل و نظارت بر ۱۲۰۰ كاميون خروجي، حدود ۳۰ درصد از محموله‌ها كه ۳۶۰ كانتينر را شامل مي‌شود، به طور كامل مورد بازرسي فيزيكي توسط ارزيابان قرار گرفته و بالغ بر ۲۵ درصد نيز با استفاده از دو دستگاه اشعه ايكس با ظرفيت اسمي روزانه ۳۰۰ دستگاه كاميون، اسكن و با تجهيزات پيشرفته كنترلي مورد بررسي قرار مي‌گيرند. در عين حال بايد توجه داشت كه كنترل فيزيكي تمامي محموله‌هاي وارداتي به منزله ايجاد توقف طولاني در ترخيص كالاهاي مورد نياز بخش‌هاي حساس و صنعت كشور خواهد بود كه با اصول و محورهاي اصلي اقتصاد مقاومتي در تضاد است. با وجود آمارهاي موجود، گمرك جمهوري اسلامي ايران براي پيشگيري از بروز تخلفات و ورود كالاهاي قاچاق از مبادي رسمي، با استفاده از سامانه جامع و بهره‌گيري از كنترل و نظارت‌هاي سازمان‌هاي همجوار در قالب پنجره واحد تجارت فرامرزي اقدام به اعمال شاخص‌هاي مديريت ريسك و كنترل كليه محموله‌هاي ورودي با توجه به سطح ريسك شناسايي شده كرده است.

كاهش ترانزيت داخلي
ترانزيت داخلي استان هرمزگان در هفت ماهه سال ۱۳۹۵ به وزن ۲۶۳ هزار و ۱۲۷ تن به ارزش تقريبي دو هزار و ۸۱۵ ميليارد تومان معادل يك ميليارد و ۲۲۹ ميليون دلار بوده كه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از نظر وزني ۲۱ درصد و از نظر ارزش ريالي ۹ درصد كاهش داشته و اين ميزان كاهش ناشي از افت واردات بوده است. از سوي ديگر ترانزيت خارجي اين استان در هفت ماهه سال ۱۳۹۵ به وزن دو ميليون و ۹۴۳ هزار و ۶۷۰ تن به ارزش تقريبي ۳۲ هزار و ۲۵۰ ميليارد تومان معادل ۱۰ ميليارد و ۴۳۰ ميليون دلار بوده است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزني ۲۸ درصد و از نظر ارزش ريالي ۱۸ درصد و ارزش دلاري ۲۲ درصد رشد نشان مي‌دهد، بنابراين هر ميزان رشد وزني كالا به مفهوم نكته مثبت و هر ميزان كاهش ارزشي به عنوان نكته منفي منظور نمي‌شود، بلكه نقطه مقابل تاثيرات بهينه بازرگاني خارجي را رقم مي‌زند.


 مهلت صدور كارت‌هاي اعتباري خريد
رايزني بين دستگاه‌هاي ذي‌ربط و بانك مركزي براي تمديد زمان صدور كارت اعتباري خريد كالاي ايراني با توجه به فرصت 9 روزه تا پايان زمان در نظر گرفته شده (پايان آذرماه) براي صدور اين كارت آغاز شده است و به نظر مي‌رسد زمان صدور اين كارت‌ها تمديد شود؛ هرچند كه تاثير چنداني بر افزايش تقاضا نداشته است. هرچند فرصت استفاده از كارت‌هاي اعتباري خريد كالاي ايراني تا پايان سال جاري است اما زمان صدور كارت اعتباري خريد كالاي ايراني، پايان آذرماه سال جاري به اتمام مي‌رسد و به همين منظور رايزني‌هايي از طريق دستگاه‌هاي ذي‌ربط با بانك مركزي براي تمديد زمان صدور اين كارت‌ها انجام شده است و به زودي نتايج آن اعلام مي‌شود.

خسارت آنفلوآنزاي مرغي
آنفلوآنزاي طيور پس از تهران و البرز به قم هم سرايت كرد و همچنان سازمان دامپزشكي در بي‌خبري به سر مي‌برد. اما به گفته مديرعامل صندوق بيمه كشاورزي همه‌ مرغداران خسارت‌ديده، بيمه هستند و حجم خسارت آنها به ۲۰ ميليارد تومان مي‌رسد. آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان كه طي يك ماه گذشته در برخي مناطق استان البرز و تهران شيوع پيدا كرده بود، براساس آخرين اطلاعات و اخبار به دست آمده خبرنگار ايسنا به قم هم سرايت كرده كه به گفته حسن نژاد - مديرعامل صندوق بيمه محصولات كشاورزي - صنعت مرغداري از نظر وضعيت بيمه در دنيا بي‌نظير است و تقريبا همه مرغداران بيمه هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون