• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3692 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۲ آذر

بازگشت منطق وعقلانيت

حسين كاشفي عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران

 


نگاه بدنه اجتماعي نسبت به دولت يازدهم نگاهي مثبت است و يكي از نشانه‌هاي آن رايي بود كه مردم در سال 94 به صندوق ريختند. چه در حوزه سياست خارجي و چه سياست داخلي دولت توانسته نظر مردم را تا حدي جلب كند. در دولت پيشين كشورهاي جهان ايران را تهديدي تلقي مي‌كردند و سياست‌هاي تبليغاتي برخي كشور‌ها سبب شده بود كه ايران كشوري جنگ‌طلب در اذهان ملت‌ها تداعي شود. همه اين مسائل به دليل رفتارهاي غيرمنطقي دولت گذشته در عرصه بين‌الملل به وجود آمده بود. ليكن برجام نشان داد كه ايران اهل گفت‌وگو و مذاكره است. امروز برخي مي‌پرسند كه برجام چه دستاوردي براي كشور داشته است.
بايد به ياد آورد كه كشور ذيل فصل هفتم شوراي امنيت بود و غالب كشورهايي كه در اين شرايط قرار داشتند، با جنگ مواجه شدند. ليكن كشور ما توانست از جنگ رهايي پيدا كند. انرژي هسته‌اي كشور كه پيش‌تر به عنوان تهديد تلقي و تصور مي‌شد كشور به دنبال بمب هسته‌اي است، از سوي جهان به رسميت شناخته شد. اينكه امروز مطرح مي‌شود كه امريكا به تعهدات خود وفادار است باعث نمي‌شود كه ما صحنه را ترك كنيم. ما دست پيش را داريم و مي‌توانيم از طريق ديگر طرف‌هاي مذاكره براي حل مشكلات تلاش كنيم. درست است كه ما به همه خواسته‌هاي‌مان نتوانسته‌ايم برسيم ليكن مردم مي‌دانند كه به بسياري از خواسته‌هاي‌مان رسيده‌ايم. موفقيت دولت در اوپك و بالا بردن ميزان صادرات نفت كشور از جمله دستاوردهاي مثبت برجام بود كه بايد مورد توجه قرار گيرد. به هر حال بخش عمده‌اي از اقتصاد كشور وابسته به نفت است. اگر در كشور بخواهيم پروژه‌هاي‌مان را توسعه دهيم نياز به سرمايه داريم. همين‌كه امروز شرايط براي سرمايه‌گذاري خارجي فراهم شده از جمله اتفاقات مثبتي بوده كه مردم آن را احساس مي‌كنند.
بالا بردن ميزان سرمايه‌گذاري در كشور بسيار اهميت دارد تا بتوانيم برمشكلاتي چون ركود و اشتغال فايق بياييم. اين زمينه‌ها امروز فراهم شده است. البته همچنان در بعد داخلي و خارجي مشكلاتي وجود دارد و عده‌اي مي‌خواهند طوري نشان دهند كه امنيت براي افزايش ميزان سرمايه‌گذاري در كشور وجود ندارد. همچنان دست‌انداز‌هايي از سوي افرادي در داخل و خارج كشور پيش پاي دولت ايجاد مي‌شود كه سرعت حركتش را كند مي‌كند. برخوردي كه دولت و آقاي روحاني با منتقدين و مخالفين داشته مثبت بوده و تلاش شده كه با روش‌هاي منطقي كار پيش برود.
درزمينه تورم دولت توانسته كاري اساسي كند و تورم را به يك نرخ تك رقمي كاهش دهد. به خاطر داريم كه در دولت احمدي‌نژاد تورم بالاي چهل‌درصد چه مشكلاتي را از نظر معيشتي براي مردم فراهم كرده بود. رشد اقتصادي امروز ديگر منفي نيست و روند رو به بهبودي را در خصوص اين شاخصه اقتصادي شاهد هستيم. حقوق شهروندي از ديگر حوزه‌هايي است كه تا حدودي دولت توانسته در آن به موفقيت دست پيدا كند. اگر چه واقعا نياز به كارهايي اساسي‌تر در اين راستا داريم. نگاه دولت به احزاب و فعاليت حزبي كاملا متفاوت با رييس‌جمهور پيشين است. امروز به فعاليت حزبي بيش از گذشته بها داده مي‌شود و زمينه براي فعاليت احزاب بيش از گذشته فراهم شده است. به هر حال اگر در حوزه‌هاي مختلف عملكرد دولت را مورد ارزيابي قرار دهيم، مي‌توان تا حدودي نمره قبولي به آن داد و مردم نيز فعاليت‌هاي دولت را مي‌بينند و انتخابات سال 96، متر و معيار خوبي براي بررسي ديدگاه مردم نسبت به عملكرد دولت آقاي روحاني خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون