• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3696 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۸ آذر

بيست و دومين نمايشگاه دستاوردهاي فناوري چه دستاوردي داشت؟

هديه دولت به الكامپ

گروه اقتصادي | بزرگ‌ترين رويداد فناوري سال، يا همان نمايشگاه الكامپ هميشه مشتري‌هاي خود را دارد. جمعيت جوان علاقه‌مند، نه تعطيلات را بهانه مي‌كند و نه سرماي هوا. حتي اگر سه روز از چهار روز بيست و دومين نمايشگاه الكامپ در فاصله تعطيلات آخر هفته و تعطيلي رسمي روز شنبه باشد، مانع از عدم استقبال از ديدن فناوري‌هاي روز دنيا نيست. شايد به همين دليل هم محمود واعظي وزيرارتباطات و فناوري اطلاعات روز پنجشنبه پيش از آنكه به تركيه برود به خيابان سئول رفت تا هم رسما اين نمايشگاه را افتتاح كند و هم در همان ساعت‌هاي اندك در الكامپ 22 حضور يابد. در نهايت آنكه با وزير بهداشت تفاهمنامه‌اي امضا كند و سپس به تركيه برود تا در نشستي ديگر حضور يابد.
محمود واعظي جزو وزراي فعال كابينه است. در همان چند ساعتي كه در نمايشگاه الكامپ حضور داشت در سخنراني افتتاحيه‌اش ابراز اميدواري كرد كه بازار ارتباطات و فناوري اطلاعات به ۱۲۰ هزار ميليارد تومان افزايش يابد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات معتقد است كه زمين بازي ايران در حوزه ICT فقط ايران نيست. از همين رو تاكيد مي‌كند: « ما توانايي داريم در منطقه و بسياري از كشورهاي دنيا حضور فعال داشته باشيم و همين كه در دو سال گذشته عنايتي به اپليكيشن‌نويسي و نرم‌افزار شده، شاهديم به‌طور منظم به كشورهاي ديگر انجام مي‌شود. فضاي خوبي براي رونق كسب‌وكارها به وجود آمده و وظيفه دولت است كه بسترهاي مناسب را فراهم كند. ما امروز با شركت‌هاي اندونزيايي نشست داشتيم. روزهاي گذشته نيز كميسيون‌ مشترك اقتصادي با روسيه داشتيم و ۵۳۵ نفر از اين كشور به ايران آمدند كه نشان مي‌دهد ارزيابي كشورهاي مختلف از رونق اقتصاد ايران مثبت است.»
‌الكامپ با محوريت شبكه ملي اطلاعات
واعظي مي‌گويد: «تلاش كرديم اين نمايشگاه با محوريت شبكه ملي اطلاعات برگزار شود، زيرا براي نظام، سالم‌سازي شبكه‌ها و روش كسب‌وكار، شبكه ملي اطلاعات اهميت زيادي دارد. اين موضوع از مطالبات ۱۴ ساله مقام معظم رهبري است كه رييس‌جمهور در ابتداي دولت از من خواستند به آن توجه شده و در اين مدت نيز اين اتفاق افتاد و رييس سازمان فناوري اطلاعات و معاون علم و فناوري رييس‌جمهور به آن كمك زيادي كردند. معماري شبكه ملي اطلاعات از نظر زيرساختي انجام شده، همچنين ظرفيت شبكه داخلي كه در ابتداي دولت ۶۲۴ گيگابيت بر ثانيه بود امروز به بالاتر از ۴۰۰۰ گيگ رسيده و تا پايان امسال به ۱۰ هزار گيگ افزايش پيدا خواهد كرد. ما جلسات متعددي با اپراتورهاي FCP داريم كه شبكه دسترسي را به روز كنيم و ترديد ندارم در فاز دوم شبكه ملي اطلاعات با گام جدي‌تري به پيش مي‌رويم.»
واعظي خوش‌بين است. او از نهضت شبكه ملي اطلاعاتي سخن مي‌گويد كه به گفته او مدتي است شروع شده و به آينده‌اش خوش‌بين است: «بازار ICT ما از سال ۱۳۹۲ دو برابر شده و برنامه‌ريزي‌شده تا پايان برنامه ششم بازار امروزمان سه برابر شود و به بيش از ۱۰۰ هزار تا ۱۲۰ هزار ميليارد تومان افزايش يابد.»
۳۵۰ ميليارد براي كاهش شكاف ديجيتالي
واعظي ادامه داد: اقبال مردم به سرشماري اينترنتي نشان مي‌دهد هرچه امكانات را مهيا كنيم مردم از آنها استفاده مي‌كنند به همين دليل مي‌خواهيم شكاف ديجيتالي در كشور كاهش يابد و فكر مي‌كنيم تنها كلانشهرها محق استفاده از اينترنت نيستند، بنابراين هر سال ۳۵۰ ميليارد تومان در اين زمينه سرمايه‌گذاري مي‌كنيم تا شكاف ديجيتالي را كاهش دهيم و اميدواريم تا پايان دولت يعني شهريورماه ۱۳۹۶ تمامي روستاهاي بالاي ۲۰ خانوار به اينترنت متصل شوند.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات مي‌گويد: «همان‌طور كه رييس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي معتقد است ما نيز باور داريم صنعت ICT اين قابليت را دارد كه جايگزين نفت شود، همان‌طور كه در نشست‌هاي اخير با روسيه دريافتيم صادرات ICT اين كشور به بيش از شش ميليارد دلار رسيده كه نيمي از فروش محصولات نظامي‌اش را شامل مي‌شود.»
دنبال پس‌گرفتن مخابرات نيستيم
واعظي درباره رويدادهاي اخير خصوصي‌سازي همراه اول هم توضيح داد. او گفت: علت فسخ قرارداد سازمان خصوصي‌سازي با مالك سهام شركت مخابرات ايران مسائل مالي بين اين دو شركت بوده و دولت به دنبال باز پس‌گيري مخابرات نيست. به گفته واعظي موضوع مربوط به مساله مالي بين مخابرات و سازمان خصوصي‌سازي بوده است؛ اينكه كنسرسيوم خريدار سهام مخابرات، اقساط را پرداخت نكرده و سازمان خصوصي‌سازي بر مبناي مفاد قرارداد نسبت به فسخ آن اقدام كرده است. واعظي تاكيد كرد: «من هميشه گفته‌ام كه به دنبال بازپس‌گيري و بازگرداندن مخابرات به بدنه دولت نيستيم.»
حاشيه‌هاي نمايشگاه الكامپ
در جريان اين نمايشگاه «نصرالله جهانگرد» معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از پيشنهاد اختصاص سه هزارميليارد ريال به شبكه ملي اطلاعات در بودجه سال 1396 خبر داد. بودجه‌اي كه به گفته جهانگرد قرار است به توسعه اين شبكه سرعت بدهد. او گفته كه امسال و در جريان ايام دهه فجر، قرار است از مرحله دوم اين شبكه با كيفيت بهتر رونمايي شود.
رييس سازمان فناوري اطلاعات مي‌گويد: در برنامه‌هاي ششم و هفتم توسعه پيش بيني شده سهم آي.‌تي در اقتصاد ايران به ۴۰ درصد برسد و سهم گردش مالي اين بخش نيز به بيش از يكصد هزار ميليارد تومان افزايش يابد.
آن‌طور كه جهانگرد گفته، با آماده‌سازي زيرساخت‌هاي IT و خدمات دسترسي بهتر به اپليكيشن‌هاي موبايلي مرحله كاملي از چرخه مبادلات كالا و پول در بستر شبكه شكل گرفته است كه با آماده‌سازي زيرساخت‌هاي IT و خدمات دسترسي بهتر به اپليكيشن‌هاي موبايلي مرحله كاملي از چرخه مبادلات كالا و پول در بستر شبكه ايجاد مي‌شود. اقدامي كه به گفته معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با تغيير مكانيزم دستگاه‌ها به حوزه الكترونيك مي‌توان از سهولت، شفافيت و استفاده از پتانسيل اين زيرساخت براي مبارزه با فساد استفاده كرد.
معاون وزير ارتباطات همچنين از راه‌اندازي پروژه «دولت همراه» در دهه فجر خبر داد و گفت: بر اساس اين پروژه خدمات عمومي دولت الكترونيك بر بستر موبايل به مردم ارايه مي‌شود. طبق پيش‌بيني در برنامه ششم توسعه تصميم بر افزايش سهم فناوري ارتباطات در توليد ناخالص ملي داريم، اكنون سهم اين حوزه در GDP مقدار 6/2 درصد است، اما در برنامه ششم توسعه به بيش از پنج درصد خواهد رسيد و بيش از ۱۰۰ ميليارد از اقتصاد ايران در اختيار حوزه فناوري ارتباطات خواهد بود. امروز مي‌توان اعلام كرد كه در استارتاپ‌ها پيشرفت چشمگيري داشتيم و اپليكيشن‌هاي فارسي به بيش از ۱۰۰ هزار عدد رسيده است.
نمايشگاه الكامپ در حالي امروز پايان مي‌يابدكه رقابت‌هاي حاشيه‌اي هم به اين نمايشكاه كشيده شده است. از آنجايي كه تردد به نمايشگاه بين‌المللي تهران همواره يكي از دغدغه‌هاي علاقه‌مندان به بازديد از نمايشگاه‌هاي دوره‌اي است كه در خيابان سئول برگزار مي‌شود، در اين وانفسا شركت‌هاي حمل‌و‌نقل مسافر شهري براي اينكه از گود رقابت عقب نمانند به ارايه تسهيلات ويژه به متقاضيان مي‌پردازند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون