• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3696 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۸ آذر

عددنوشت

نفت
افزايش نشانه‎هاي پايبندي توليدكنندگان نفت به توافق كاهش عرضه از يك‌سو و انتشار پيش‎بيني‎هايي درباره افزايش قيمت نفت در سال ٢٠١٧ ميلادي از سوي ديگر، قيمت نفت را در معاملات بالا برد.
 نشانه‎هاي پايبندي به توافق جهاني كاهش عرضه نفت از يك سو و انتشار گزارش بانك امريكايي گلدمن ساكس مبني بر افزايش عرضه نفت در سال ٢٠١٧ ميلادي از سوي ديگر، سبب شد در معاملات روز جمعه روند افزايشي قيمت نفت ادامه يابد. قيمت هر بشكه نفت خام برنت با يك دلار و ١٩ سنت افزايش، به ٥٥ دلار و ٢١ سنت و قيمت هر بشكه نفت خام دبليو تي‌اي امريكا با يك دلار رشد به ٥١ دلار و ٩٠ سنت رسيد.

رشد بيكاري بانوان جوان
بررسي روند وضعيت اشتغال و بيكاري زنان طي سال‌هاي ۸۴ تا ۹۴ نشان مي‌دهد در كنار برخي عوامل نظير مسائل فرهنگي، دستمزد پايين زنان نسبت به مردان، مردانه‌ بودن برخي مشاغل، مسووليت‌هاي خانه و خانواده، پرداخت يارانه كه به نوعي موجب جبران بخشي از هزينه‌هاي زندگي به ويژه در مناطق روستايي شده، كاهش تمايل كارفرمايان در خصوص به كار گماردن زنان به دليل تصويب برخي قوانين حمايتي از زنان شاغل، در كاهش نرخ مشاركت اقتصادي و افزايش نرخ بيكاري بين زنان طي يك دهه اخير موثر بوده است.
نتيجه طرح آمارگيري نيروي كار كشور طي سال‌هاي ۸۴ تا ۹۴ حاكي از آن است كه جمعيت فعال ۱۰ ساله و بيشتر كشور با ۶ درصد افزايش از حدود ۲۳ ميليون نفر در سال ۸۴ به بيش از ۲۴ ميليون نفر در سال ۹۴ رسيده است.
از طرفي تعداد شاغلان ۱۰ ساله و بيشتر كه معيار سنجش نرخ اشتغال و بيكاري در نظر گرفته مي‌شود با افزايش 6/6 درصد مواجه بوده بطوريكه از حدود ۲۰ ميليون شاغل در سال ۸۴، به حدود ۲۲ ميليون شاغل در سال ۹۴ رسيده است.


صادرات گاز به اندونزي
در جريان سفر «ويدودو» به تهران، ايران و اندونزي به ۳ توافق بزرگ براي امضاي قرارداد فروش گازمايع، تامين خوراك پالايشگاه‌هاي نفتي و اجراي پروژه افزايش ضريب بازيافت ۲ ميدان نفت دست يافتند.
بر اين اساس در طول سفر رييس‌جمهوري اندونزي به تهران، سه تفاهمنامه هم در حوزه صنايع نفت، گاز و نيروگاه‌سازي بين شركت‌هاي دو كشور امضا شده به طوري‌كه با توافق انجام شده به زودی ايراني‌ها ساخت پالايشگاه و نيروگاه‌هاي برق را در اين كشور آسيايي آغاز خواهند كرد.
مهم‌ترين توافق نفتي تهران- جاكارتا به حوزه تجارت گاز بازمي‌گردد، جايي كه شركت ملي نفت ايران متعهد شده براي سال ۲۰۱۷ ميلادي حدود ۵۰۰ هزار تن گاز مايع شامل پروپان و بوتان را به اندونزي صادر كند.


حجم تجارت ايران- روسيه

هفته گذشته هياتي ۳۰۰ نفره از تجار روسيه به ايران آمدند و توافقنامه‌هاي تجاري مهمي ميان دو كشور به امضا رسيد.
اين توافقنامه‌ها در بخش‌هاي مختلف اقتصادي از جمله در حوزه بازرگاني، گاز و برق انجام گرفت كه نقطه عطفي در روابط دو كشور به شمار مي‌رود. از جمله مهم‌ترين توافقنامه‌ها در بخش تجاري مي‌توان به برداشته شدن تعرفه ۲۴ قلم كالا از سوي روسيه اشاره كرد كه كمك زيادي به تجار ايراني براي صادرات به اين كشور مي‌كند.
براين اساس حجم روابط تجاري دو كشور در حال حاضر 5/1 ميليارد دلار است كه رقم بسيار اندكي به شمار مي‌رود و تاكنون با وجود تمايل دو كشور موانع بازرگاني و بانكي اجازه افزايش سطح تعاملات را نداده است. هرچند كه با حضور بزرگ‌ترين هيات تجاري روسيه در ايران هدف‌گذاري شده كه سطح معاملات تجاري دو كشور به رقم ۱۰ ميليارد دلار افزايش يابد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون