• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3696 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۸ آذر

استارت‌آپ‌ها و درآمد 30هزار ميليارد توماني

 استارت‌آپ‌ها اين روزها توانسته‌اند جايگاه خود را در بخش‌ اي‌تي كشور به خوبي پيدا كنند و براي خود در بازار فناوري سهم قابل توجهي را كنار بگذارند. به گونه‌اي كه طبق پيش‌بيني‌ها تا پايان سال فروش استارت آپ‌ها به 30هزار ميليارد تومان خواهد رسيد سهمي كه شايد در سال‌هاي قبل بعيد به نظر مي‌رسيد.
البته سال گذشته معاون وزير ارتباطات گردش مالي فناوري اطلاعات در جهان را ۳۸۰۰ ميليارد دلار و سهم ايران از اين بخش را نزديك به ۷ ميليارد دلار اعلام كرده بود. در همين رابطه سورنا ستاري، معاون رييس‌جمهوري نيز با تاييد اين پيش‌بيني مي‌گويد: براساس گزارش سازمان ملل، ايران توانسته است شگفتي كارشناسان را از تصاحب اقتصاد نفتي توسط اقتصاد دانش‌بنيان برانگيزد.
ايران مطابق گزارش سازمان ملل در سال‌هاي اخير اقتصاد دانش بنيان سهم زيادي از اقتصاد نفتي را تصاحب كرده است، بر اساس گزارش هفته گذشته آنكتاد وابسته به سازمان ملل كه در رابطه با وضعيت علم، فناوري و نوآوري ايران است آمده است كه شاهد بروز اتفاقات شگفتي در حوزه علم وفناوري و نوآوري در كشور بوده‌ايم به طوري كه در سال‌هاي اخير با تكيه بر دانش و فناوري اقتصاد كشور از اقتصاد نفتي فاصله گرفته است. بيش از 2700 شركت دانش بنيان دركشور داريم كه 70هزار شغل مستقيم ايجاد كرده‌اند، ميزان فروش اين شركت‌ها سالانه 6/6 ميليارد دلار است كه به دست آمدن اين ارقام ناشي از جهت‌گيري مردم، شركت‌ها و دولت به سمت اقتصاد دانش‌بنيان است. بر اساس آمارهاي موجود درآمد سالانه فقط دو تا سه استارت‌آپ در كشور بيش از 2 تا 5 هزار ميليارد تومان در كشور است كه پيش بيني مي‌شود تا پايان سال فروشي معادل 30هزار ميليارد تومان توسط بيش از هزار استارت آپ داشته باشند كه براي اين منظور دولت موظف است كه محيط كسب و كار را آماده كند.
معاون رييس‌جمهوري با اشاره به بسياري از موانع كه با بودجه دولتي به دنبال تعطيل كردن شركت‌هاي نوپا هستند، تصريح كرد: جوانان كشورمان چرا بايد پشت در اتاق مسوولي فرضا به خاطر استخدام، گردن كج كنند بلكه مي‌توانند با خلاقيت و اعتماد به نفس بدون اتكا به سرمايه‌گذاري‌هاي دولتي فعاليت كند. وي سرمايه‌گذاري‌هاي دولتي براي ايجاد صنايع و در پي آن اشتغال را در مواردي اشتباه دانست و گفته است: بحث حمايت از شركت‌هاي نوپا در معاونت علمي مطرح است كه بيش از 60 خدمت اعم از معافيت‌هاي گمركي، مالياتي، ارايه تسهيلات و مواردي اينچنين دريافت مي‌كنند تا از طريق ايجاد محيطي مناسب فضاي كسب و كار براي آنها تسهيل شود. جواناني كه استارت‌آپ‌ها را در كشور راه‌اندازي كرده‌اند، بدون حتي يك سرمايه‌گذاري دولتي بوده است، ما مي‌توانيم الگويي به جوانان معرفي كنيم مبني بر اينكه بدون گرفتن پول از دولت، از داخل زيرزميني با دو يا سه نفر ايده‌اي را اجرايي كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون