• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3702 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۵ دي

پاسخ‌هاي تند و تيز نجفي به مخالفان دولت:

در برجام قرار نبود دشمني مثل امريكا را به‌دوست تبديل كنيم

گروه سياسي| مرد آرام و كم حرف كابينه جواب‌هاي تند و تيزي براي مخالفان دولت دارد. براي آنهايي كه از نگاه او انصاف ندارند و هر روز يك بهانه مي‌گيرند اما اقدامات دولت را نمي‌بينند. محمد علي نجفي صراحتا مي‌گويد زماني كه به نبودن برجام فكر مي‌كند تنش مي‌لرزد. از اين مي‌گويد كه شايد اگر اين دولت نبود و سياست‌هاي دولت سابق ادامه پيدا مي‌كرد حالا بايد همچون ونزوئلا مي‌بوديم. به گزارش تسنيم، جمله‌هاي كليدي اظهارات محمدعلي نجفي، مشاور اقتصادي رييس‌جمهور به شرح زير است:
 ‌ امروز چه از نظر داخلي و چه از نظر خارجي با چالش و تهديداتي روبه‌رو هستيم، يكي از تهديدات داخلي قطب‌بندي جامعه و تبديل به صفر و يك كردن جامعه است. اينكه همه‌چيز يا بايد خيلي خوب باشد يا خيلي بد، يعني يك عده همه‌چيز را 100‌درصد خوب مي‌بينند و يك عده 100درصد منفي كه اين يك موضوع تهديدكننده است.
‌ البته با اين نظر كه مخالفان دولت، مخالفان نظام و اسلام هستند، موافق نيستم و حتي با اين تعريف كه هر منتقد بايد راه‌حلي ارايه كند، هم مخالفم اتفاقا اگر كسي نقدي كرد ولي راه‌حلي نشان نداد ضعف مساله را به ما گوشزد مي‌كند و اين اشكالي ندارد. ولي كساني كه از دولت نقد مي‌كنند بايد انصاف داشته باشند و اشكال را در حدي كه هست، ببينند.
‌ اين منشور حتي از نظر بين‌المللي يك امتياز براي كشور است چراكه يكي از مفاهيمي كه در اين سال‌ها مدام به آن محكوم و متهم شديم موضوعات حقوق بشر و حقوق شهروندي بوده است و اين منشور حقوق شهروندي جواب قاطع به مخالفان بود چراكه بالاترين مقام اجرايي كشور مي‌گويد من و دولتم به آن پايبنديم.
‌ اين درحالي بود كه مخالفان اعلام كردند اين منشور خوبي است اما يك حركت تبليغاتي و انتخاباتي از سوي دولت است حال آنكه از 3 سال پيش معاون حقوقي رييس‌جمهور اعلام كرد گروهي مشغول تدوين اين منشور هستند و كار تدوين آن از ابتداي دولت آغاز شد و بعد از مدتي به رييس‌جمهور ارايه شد، برخي حقوقدانان ايراداتي گرفتند و در نتيجه مجددا بررسي‌هايي انجام و نهايتا امروز عرضه شد و امروز مخالفان اعلام مي‌كنند اين يك حركت تبليغاتي انتخاباتي است. اگر اعلام نمي‌شد مي‌گفتند پس چرا رييس‌جمهور به وعده خود عمل نكرد!
‌ تا قبل از توافق برجام روحيه نااميدي به جامعه مي‌دميدند كه مگر مي‌توانيم با 6كشور بزرگ دنيا پاي ميز مذاكره بنشينيم و بعد از توافق مي‌گفتند پس نتيجه برجام چه شد؟ به عنوان مثال بلافاصله پس از برجام منتقدان تيتر زدند چرا سوييفت باز نشده است ولي بعد از باز شدن سوييفت حتي يك بار تيتر نزدند كه سوييفت باز شده است !
‌ 5/3 سال قبل كه دولت را تحويل گرفتيم تنها اجازه يك ميليون بشكه نفت آن هم با نظر امريكا داشتيم كه اگر امروز همان رويه بود با يك ميليون بشكه آن هم با اين قيمت امروز در اداره كشور با مشكل روبه‌رو مي‌شديم.
‌ در برجام قرار نبود دشمني مثل امريكا را به‌دوست تبديل كنيم چراكه اين كشور دست از دشمني با انقلاب اسلامي برنداشته است ولي ديديم با برجام كار تيم ديپلماسي تا آنجا پيش رفت كه تمامي قطعنامه‌هاي شوراي امنيت نقض شد. قبل از برجام در كشورهاي اروپايي بنزين به هواپيماهاي ما نمي‌فروختند و مثلا هواپيماي ما مجبور بود از لندن بلند شود و در كشور ثالثي فرود آيد و در آنجا بنزين و سوخت تهيه كند.
‌ روزي كه دولت يازدهم تشكيل شد تورم در مردادماه 92 حدود 40درصد بود كه شايد اگر اقدامات دولت نبود، مانند ونزوئلا كه همچون ما بود امروز به تورم 700درصدي مي‌رسيديم و اين درحالي بود كه آن زمان رتبه دوم را بعد از ونزوئلا از نظر تورم داشتيم.
‌ مي‌بينيم امروزه در اين كشور براي ساعاتي مرز خود با كلمبيا را باز مي‌كنند تا مردم براي تهيه نياز خود به اين كشور رفته و پس از ساعت‌ها در صف بايستند و اقدام به تهيه نيازهاي خود كنند كه شايد اگر تلاش دولت نبود ما هم به درد اين كشور دچار شده بوديم.
‌ وقتي به اين مي‌انديشم كه اگر برجام اتفاق نيفتاده و توافق نشده بود، تنم مي‌لرزد، اولاند در يك ديدار خصوصي صراحتا گفت در مورد حمله به ايران به توافق رسيده بوديم و تنها اختلاف بر سر زمان و گستره حمله بود كه به نتيجه نرسيده بود كه فكر مي‌كردم اين را تنها در ديدار خصوصي مي‌گويد اما در پايان نشست و وقتي بيرون آمدند در مصاحبه مطبوعاتي مشترك، باز سربسته اعلام كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون