• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3703 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۶ دي

جريان سوم اصولگرايان

جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي اعلام موجوديت كرد

همراه با گفت‌وگوي «اعتماد» با مرضيه وحيد دستجردي

مريم وحيديان

اصولگرايان يكي پس از ديگري تشكل‌هاي جديدشان را رونمايي مي‌كنند. پس از جبهه يكتا و ياران انقلاب كه در دوران دولت يازدهم اعلام موجوديت كرده‌اند حالا تشكلي جديد خلق شده است. جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي، نام تشكل جديدي است كه تلاش كرده از طيف‌هاي مختلف اصولگرا نيروهايي را دست‌چين كند تا شايد بتوانند از اين طريق لويي‌جرگه اصولگرايي را راه بيندازند. آنها در نشست اعلام موجوديت خود تلاش كردند همه طيف‌ها را زير يك سقف جمع كنند. از مهدي محمدي تا مرندي و از مهدي چمران تا آل‌اسحاق و البته نادر طالب‌زاده اصولگراهاي بي‌تشكل يا بريده از تشكل‌هاي سياسي گرد هم جمع شدند. در ميان آنها تنها حاجي‌بابايي است كه هويت تشكلي دارد و در جبهه يكتا فعاليت مي‌كند مابقي يا در تشكل نام و نشان داري عضو نيستند يا مدت‌هاست از حزب و تشكل خود بريده‌اند. آنها مي‌گويند چترشان وسيع‌تر از اصولگرايي است و مي‌خواهند بر بستر نيروهاي انقلابي در تمامي جناح‌هاي سياسي عليه فساد اقتصادي و وضعيت موجود برخيزند.  در بيانيه اعلام موجوديت اين تشكل كه پاي آن امضاي محمدحسين رحيميان يحيي آل‌اسحاق، مهدي چمران، حميدرضا حاجي‌بابايي، رضا روستاآزاد، محمود خسروي‌وفا، مهدي محمدي، عليرضا مرندي، نادر طالب‌زاده و مرضيه وحيد دستجردي ديده مي‌شود، آمده است: «ما آشكارا اعلام مي‌كنيم اين وضعيت و وجود اين مشكلات، شايسته نظام جمهوري اسلامي نبوده و در شأن مردم انقلابي و فداكار اين سرزمين نيست.» البته در نقد همين يك بند كوتاه از بيانيه بلند جبهه مردمي تازه تاسيس اصولگرايان بايد گفت آنهايي كه آشكارا مي‌گويند اين وضعيت در شأن نظام جمهوري اسلامي نيست در روزهايي كه نفت بشكه‌اي 120 دلار صادر مي‌شد و عايدي كشور تقريبا هيچ بود يا مايوسانه قطعنامه‌هاي پياپي عليه ملت ايران را نظاره مي‌كردند يا خود كارگزار دولتي بودند كه وضعيت امروز محصول تدابير آن است. اينان پيش از اين مطالبه بايد در جايگاه پاسخگو قرار بگيرند چرا كه حاصل 8 سال دولت اصولگرا و سه مجلس يكدست اصولگراي پياپي، وضعيتي بوده كه دولت روحاني در طول سه سال و نيم گذشته تنها كوشيده تا آثار زيانبار آن را كم كند.
حمايت 210 چهره انقلابي از جبهه انقلابي
آنها البته جداي از بيانيه اعلام موجوديت اعلام كردند كه 210 چهره انقلابي از فعاليت‌شان حمايت كرده‌اند. 210 چهره‌اي كه البته غايباني سرشناس دارد. در ميان 210 حامي اين تشكل تازه جامعه مدرسين حوزه علميه قم و حزب موتلفه اسلامي هيچ نماينده‌اي ندارند. از جامعه روحانيت مبارز تنها احمد سالك از آنها حمايت كرده و در جامعه اسلامي مهندسين، ناظمي‌اردكاني حامي آنهاست. اما بيشترين فراواني حاميان آنها در ميان جمعيت ايثارگران، جبهه پايداري، جمعيت رهپويان و جبهه يكتا هستند.
پارلمان اصولگرايي يا جريان سوم  
چندي پيش بود كه مرتضي نبوي، اصولگراي قديمي و كهنه‌كار پيشنهاد پارلمان اصولگرايي را مطرح كرد. پيشنهادي كه با واكنش سرد اصولگرايان مواجه شد و بسياري از آنها آن را محال و نشدني عنوان كردند. حالا به نظر مي‌رسد همان پيشنهاد از سوي چند گروه خاص اصولگرا در حال اجرايي شدن است با اين تفاوت كه اين پارلمان نمي‌تواند همه نيروهاي درون اصولگرا را نمايندگي كند. با اين تفاسير مي‌شود گفت اين تشكل جديد مي خواهد نقش جريان سوم اصولگرا را بازي كند.
سازوكار  جبهه مردمي
آن طور كه از سخنان برخي اعضاي موسس اين تشكل از جمله مرضيه وحيددستجردي برمي‌آيد آنها طي دو هفته آينده مجامع شهرستاني و استاني خود را تشكيل مي‌دهند و طي يك ماه و نيم پس از آن مجمع ملي خود را رونمايي مي‌كنند. از بين اعضاي مجمع ملي نيز 10 نفر به موسسين اين تشكل افزوده مي‌شوند تا ساز و كار تازه‌اي براي چينش كانديداهاي شوراي شهر و انتخاب كانديداي نهايي رياست‌جمهوري پديدار شود.  اين ساز و كار تازه در حالي رونمايي شده است كه پيش‌تر اصولگرايان بر محوريت جامعه روحانيت مبارز و تشكيل ائتلاف بزرگ اصولگرايي تاكيد مي‌كردند اما به نظر مي‌رسد ميهمان تازه و البته ناخوانده‌اي را بايد در معادلات خود سهيم كنند.
ورود ممنوع خبرنگاران اصلاح‌طلب
مراسم روز گذشته جبهه مردمي نيروهاي انقلاب البته يك حاشيه پررنگ هم داشت. برگزار‌كنندگان اين نشست اگرچه چتر وسيع نيروهاي انقلابي را براي خود انتخاب كرده‌اند و مي‌گويند مرزهاي اصولگرايي و اصلاح‌طلبي را درنورديده‌اند اما براي پوشش خبري مراسم خود از ورود خبرنگاران اصلاح‌طلب به اين نشست جلوگيري كردند تا اخبار درون نشست انقلابيون تنها توسط رسانه‌هاي اصولگرا پوشش داده شود.
خط و نشان براي جناح ها
بر اساس گزارشي كه تسنيم از اين نشست منتشر كرد محمدحسين رحيميان، نماينده سابق ولي‌فقيه در بنياد شهيد، توليت مسجد جمكران و رييس هيات موسس «جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي» با اشاره به اينكه اين جبهه فراتر از يك جناح و دو جناح است گفت: نيروهاي وفادار به انقلاب به اين جبهه فراگير بپيوندند. آشكارا اعلام مي‌كنيم برخي كارگزاران از مردم فاصله گرفته‌ و به سمت تجمل‌گرايي رفته‌اند وي افزود: «جبهه مردمي انقلاب اسلامي» فراتر از يك جناح و دو جناح است؛ ما اصولگرايي را قبول داريم، اما معتقديم مشكلات با يك جناح حل شدني نبود. از همه نيروهاي وفادار به انقلاب اسلامي مي‌خواهيم كه به اين جبهه فراگير بپيوندند. جبهه‌اي با ادعاي فرا اصولگرايي
وي درباره هدف تشكيل جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي، خاطرنشان كرد: حل مشكل كشور ما با يك جناح و نگاه حل نمي‌شود و اين جبهه فراتر از يك جناح و دو جناح است. همه عناصري كه به اصول انقلاب، خط امام و قانون اساسي به تبعيت و پيروي محض از مقام ولايت يعني حضرت آيت‌الله خامنه‌اي اعتقاد دارند به اين عرصه فرا خوانده مي‌شوند تا با وحدت جبهه مردمي نيروهاي انقلاب و خدمتگذاران به جامعه را شكل دهند.
صداي مردم يا سوداي رياست‌جمهوري
در حالي كه مهم‌ترين دستور كار اين نشست تشكيل مجامع مختلف و در نهايت كشف كانديداي رياست‌جمهوري است مرضيه وحيد دستجردي وزير بهداشت دولت احمدي‌نژاد و عضو هيات موسس اين تشكل اعلام كرد آنها مي‌خواهند انعكاس صداي مردم باشند. وحيد دستجردي در پاسخ به سوالي درباره نسبت و تفاوت جبهه مردمي نيروهاي انقلابي با ساير تشكل‌‌‌ها و گروه‌ها، گفت: اين تركيب از خطوط و صف‌بندي‌هاي سياسي كشور عبور كرده است. جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي مي‌خواهند مرزهاي حزبي را كنار بزنند تا مردم حاكم باشند، هر كجا كار دست مردم بوده، كشور و نظام موفق بوده و هر كجا كساني به نيابت از مردم حاضر شدند، آنها مسير را به انحراف بردند. مرضيه وحيد دستجردي خاطرنشان كرد: اميدوار هستيم اين تفاوت را از هيات موسس و كساني كه حاميان اين جبهه هستند و كساني كه از اين جبهه حمايت كردند، احساس كنيم.  سخنگوي موقت جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي تصريح كرد: براي كسب اعتماد نظرات همه مردم را از سراسر كشور كسب خواهيم كرد و مرحله به مرحله پيشرفت امور را به مردم گزارش خواهيم كرد.
عبور از اصولگرايان سنتي
وي در پاسخ به سوالي درباره نسبت اين جبهه با اصولگرايي، گفت: اين جريان يك جريان فراجناحي و حتي فرا اصولگرايي است؛ ما مي‌خواهيم كار را با كمك مردم پيش ببريم و ما هر دستي كه به سمت‌مان دراز شود را مي‌فشاريم. كساني كه در صحنه‌هاي اجتماعي و فرهنگي خدمتگذاري خود را به مردم ثابت كرده‌اند از حاميان اين جبهه هستند و ما اميدواريم در روزهاي آتي به تعداد حاميان اين جبهه افزوده شود.
بررسي پيشنهادهاي مردمي
عضو هيات موسس جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي با بيان اينكه اين جبهه بر مبناي جريان سابق سنتي شكل نگرفته است، تاكيد كرد: ما از همه كساني كه به اصول انقلاب اسلامي اعتقاد دارند و همه گروه‌هايي كه حامي جريان انقلاب هستند مي‌خواهيم به اين جبهه اضافه شوند، چرا كه ما در اين جبهه مرزهاي حزبي يا جناحي نداريم.  وي در پاسخ به اين سوال كه آيا جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي كانديداي خاصي مدنظر دارد؟ گفت: اميدوار هستيم به اهداف بلند تعيين شده برسيم و ما براي اهداف خود گام به گام پيش خواهيم رفت، البته انتخابات را در پيش رو داريم؛ بايد آراي مردم را به دست بياوريم و حتما ما پيشنهاد مردمي را بررسي خواهيم كرد؛ در يك جريان مردمي قرار نيست از بالا به پايين نظر دهيم و ما اين مهم را موكول مي‌كنيم به نظرات مردم كه نظر مردم را در مجامع عمومي كسب كنيم.

 

غايبان سرشناس

20 غايب سرشناس در ميان حاميان جبهه مردمي نيروهاي انقلاب: علي لاريجاني،« آيات موحدي كرماني، مصباح‌يزدي، محمد يزدي»، علي‌اكبر ولايتي، محمدباقر قاليباف، سعيد جليلي، عزت‌الله ضرغامي، محمد‌نبي حبيبي، غلامرضا مصباحي‌مقدم، اسدالله بادامچيان، عليرضا زاكاني، احمد توكلي، الياس نادران، محمدرضا باهنر، سيد كمال‌الدين سجادي، حسين ابراهيمي، مصطفي ميرسليم، پرويز فتاح، مرتضي نبوي.


بخش‌هايي از بيانيه اعلام موجوديت «جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي»

با كمال تاسف بايد اذعان كرد بسياري از مسوولان و مديران اجرايي كشور از هر يك از جناح‌ها و سليقه‌هاي سياسي كه عهده‌دار مسووليت بوده‌اند، به تدريج از روحيه و منش انقلابي و از مردم و مستضعفان كه ولي‌نعمتان آنها بوده و هستند، فاصله گرفته و برخي از آنان به اشرافي‌گري و رفاه‌طلبي و ثروت‌اندوزي روي آورده‌اند و از سوي ديگر، مردم، حضور موثري در اداره كشور نداشته و نتوانسته‌اند به وظيفه انقلابي خود در نظارت و مراقبت بر عملكرد مسوولان و دستگاه‌هاي اجرايي و نقد آنان و مطالبه‌گري از آنان عمل كنند. پيشنهاد ما اين است كه براي عبور از تنگناهاي اقتصادي و نجات كشور از مشكلات و معضلاتي كه آن را از حركت در مسير پيشرفت و اعتلا بازداشته است به اصول و ارزش‌هاي اسلام و انقلاب بازگرديم و با هم‌فكري و هم‌دلي، راه را براي حضور موثر و مستمر مردم در اداره كشور هموار كنيم و موانع حركت رو به جلو و عوامل سدكننده پيشرفت را از سر راه‌برداريم. «جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي» كه عنوان اين حركت مردمي و خيزش عمومي است، در نخستين گام به تشكيل «مجمع مردمي نيروهاي انقلاب» همت خواهد گماشت. اين مجمع كه برخاسته از متن نيروهاي مومن و انقلابي سراسر كشور است، با توجه به انتخابات پيش‌رو كه با عنايت به شرايط كشور، بسيار مهم و سرنوشت‌ساز خواهد بود، در فرآيندي مشاركتي و مبتني بر مردم‌سالاري، خط‌مشي سياسي و اهداف و برنامه‌هاي جبهه را معين و اعلام خواهد نمود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون