• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3715 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۰ دي

سفر علي شمخاني، دبير شوراي‌عالي امنيت ملي به دمشق

دومينوي ديدارهاي ايراني- سوري ادامه دارد

گروه ديپلماسي

علي شمخاني، نماينده مقام معظم رهبري، دبير شوراي‌عالي امنيت ملي و مقام عالي هماهنگ‌كننده اقدامات سياسي، نظامي وامنيتي ميان ايران، سوريه و روسيه صبح روز گذشته در سفري از پيش تعيين نشده وارد دمشق پايتخت سوريه شد. ديدار و گفت‌وگو با بشار اسد و ديگر مقام‌هاي امنيتي و سياسي سوريه اصلي‌ترين هدف از سفر وي به سوريه اعلام شده است. شمخاني در حالي به دمشق سفر كرد كه در چند هفته اخير و به خصوص پس از حصول آتش‌بس در سوريه با ضمانت روسيه و تركيه، رفت و آمدها ميان تهران و دمشق افزايش يافته و فاصله ديدارهاي مقام‌هاي عاليرتبه دو كشور با هم كاهش چشمگيري پيدا كرده است. درست در روزهايي كه تركيه و روسيه مشغول رايزني با دولت و جريان معارضه در سوريه براي برقراري آتش‌بس و سپس تاييد گرفتن از شوراي امنيت براي اين تصميم بودند، وزير امور خارجه سوريه و رييس نهاد امنيت ملي اين كشور باز هم در سفري اعلام نشده به تهران آمدند. شاه كليد سخنان مقام‌هاي ايران با چهره‌هاي مهمان از سوريه اين بود كه بايد هماهنگي‌هاي بيشتري ميان ايران و سوريه از يك سو و ايران و روسيه و تركيه از سوي ديگر تا پيش از برگزاري نشست آستانه صورت بگيرد. اين‌بار نيز شمخاني در بدو ورود به دمشق، هدف از اين سفر را تداوم رايزني‌هاي نزديك ميان مسوولان عالي دو كشور براي ارتقاي سطح هماهنگي و همكاري مشترك ميان سه كشور ايران، سوريه و روسيه در مبارزه با تروريسم عنوان كرد.
وي بازپس‌گيري حلب را نقطه عطفي در تحولات ميداني بحران سوريه عنوان كرد و افزود: همزمان با افزايش هماهنگي‌هاي نظامي براي مقابله با تروريسم تكفيري، فعال‌سازي بيش از پيش ظرفيت‌هاي سياسي براي دستيابي به راهكاري فراگير براي حفاظت از آتش‌بس و آغاز گفت‌وگوي معارضين مسلح با دولت سوريه الزامي است. رويكرد غيرسازنده برخي كشورهاي غربي و منطقه‌اي به بحران سوريه در افزايش تنش‌هاي سياسي و نظامي تاثيرگذار است. تنها مرجع تعيين آينده سياسي سوريه، مردم اين كشور هستند و تجربه پنج سال گذشته نشان داد كه نمي‌توان با استفاده ابزاري از تروريسم، لشكركشي نظامي و اشغال غيرقانوني، اراده خارجي را به مردم اين كشور تحميل كرد.
 مذاكرات سياسي بايد به دمشق منتقل شود
دبير شوراي‌عالي امنيت ملي در ديدار با بشار اسد نيز ضمن تبريك پيروزي‌هاي مستمر دولت و مردم سوريه در عرصه مبارزه با تروريسم تكفيري از نقش تاثيرگذار و رهبري قابل ستايش بشار اسد در هدايت جريان مردمي مقاومت و كسب دستاوردهاي فوق قدرداني كرد. مقام عالي هماهنگ‌كننده اقدامات سياسي، نظامي و امنيتي ميان ايران، روسيه و سوريه گفت: همكاري نزديك تهران، دمشق و مسكو همراه با جبهه مقاومت، توانست با ايجاد موفقيت‌هاي ارزنده ميداني، ابتكار عمل سياسي را نيز در اختيار جبهه متحد ضد تروريسم قرار دهد.
وي با اشاره به افزايش پيچيدگي‌هاي سياسي و امنيتي در بحران سوريه و نقش و تاثيرگذاري بازيگران مختلف در اين عرصه نسبت به برخي اقدامات مشكوك كه به دنبال بهانه‌جويي براي نقض آتش‌بس و به شكست كشاندن روندهاي سياسي هستند هشدار داد.
شمخاني بر جديت جمهوري اسلامي براي كمك به فرآيندهاي سياسي براي پايان يافتن جنگ و خونريزي در سوريه تاكيد كرد و افزود: همراهي مسلحين با فرآيندهاي سياسي، شاخص مهمي براي ارزيابي ميزان اعتقاد كشورهاي پشتيبان آنها از گفت‌وگو و مذاكره است. اگر مسلحين احساس كنند كشورهاي حامي آنها در مذاكرات سياسي جدي نيستند به‌طور قطع از مسير جنگ و خونريزي باز نخواهند گشت. مذاكرات سياسي بايد ميان سوري‌ها و با مديريت آنها انجام شود و سازمان ملل و كشورهاي موثر در اين عرصه صرفا بايد نقش تسهيل‌كننده داشته باشند. همه بايد تلاش كنند تا مذاكرات سياسي به دمشق به عنوان پايتخت سوريه متحد و يكپارچه منتقل شود.
شمخاني با تبيين نقش بازيگران اصلي در بحران سوريه گفت: برخي كشورها با وقوف بر ضرورت تغيير راهبردهاي غيرسازنده در سوريه، مسيرهاي جديدي را برگزيده‌اند و توانستند اشتباهات گذشته را تا حدودي جبران كنند. كشورهايي كه شهامت اعتراف به اشتباهات خود در سوريه را نداشته و بر تداوم رفتارهاي غلط خود تاكيد مي‌ورزند به‌طور قطع با مشكلات و خسارت‌هاي غير‌قابل جبراني مواجه خواهند شد
 تداوم همكاري سه جانبه ميان ايران، سوريه و روسيه ضروري است
بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه در ديدار با دريابان علي شمخاني، دبير شوراي‌عالي امنيت ملي از نقش موثر و مستمر جمهوري اسلامي ايران در موفقيت‌هاي دولت اين كشور در مبارزه با تروريسم تقدير كرد و بر تداوم همكاري سه جانبه ميان ايران، سوريه و روسيه در پيگيري فرآيندهاي سياسي تاكيد كرد.رييس‌جمهور سوريه در جريان اين ملاقات بر اعتقاد راسخ دمشق براي پيگيري فرآيندهاي سياسي تاكيد كرد و افزود: آتش‌بس و مذاكرات سياسي نبايد مانعي در تداوم مبارزه با گروه‌هاي تروريستي جبهه النصره و داعش تا نابودي كامل آنان ايجاد كند. وي با اشاره به نقش مخرب برخي كشورهاي عربي حوزه خليج فارس وهمچنين برخي همسايگان سوريه كه با حمايت از گروه‌هاي تروريستي مانع شكل‌گيري صلح و آرامش در منطقه مي‌شوند اظهار داشت: تروريسم مرز نمي‌شناسد و در صورت شعله‌ور شدن اين آتش‌سوزان حتي آتش افروزان نيز از آن مصون نخواهندبود.
 ايجاد قرارگاه مشترك عملياتي از سوي ايران، سوريه، روسيه و جبهه مقاومت تجربه موفقي بود
دومين ديدار نماينده مقام معظم رهبري در دمشق با سرلشكر علي مملوك رييس نهاد امنيت ملي سوريه بود. در اين جلسه با حضور فرماندهان عالي نظامي آخرين وضعيت مناطق تحت اشغال گروه‌هاي تروريستي ومعارضين مسلح بررسي شد و گزارشي از سوي فرماندهان سوري در خصوص اشغال بخشي از شمال اين كشور توسط ارتش تركيه ارايه شد.
علي شمخاني در اين ديدار با تبريك پيروزي‌هاي ارتش و نيروهاي مردمي اين كشور در مبارزه با تروريسم به ويژه آزاد‌سازي شهر راهبردي حلب گفت: پيروزي مردم سلحشور سوريه در جنگ جهاني تروريسم عليه اين كشور رخدادي تاريخ ساز است. آتش‌بس نبايد به فرصتي براي بازسازي انساني، مالي و تجهيزاتي گروه‌هاي تروريستي براي ادامه جنايت و خونريزي تبديل شود.
وي تجربه موفق ايجاد قرارگاه مشترك عملياتي از سوي ايران، سوريه، روسيه و جبهه مقاومت براي تجميع ظرفيت‌ها براي مقابله موثر با تروريسم را الگويي قابل تعميم براي سركوب تروريسم در ساير مناطق عنوان كرد و اظهار داشت: كاركرد موفق اين ساختار در مقايسه با ائتلاف‌هاي تبليغاتي برخي كشورهاي همسايه با طرف‌هاي غربي، شاخص قابل ملاحظه‌اي براي ارزيابي ميزان جديت كشورها در مبارزه با تروريسم است.
دبير شوراي‌عالي امنيت ملي افزايش تهديدات امنيتي پس از شكست‌هاي اخير جبهه تروريسم را احتمالي قابل توجه و نيازمند اتخاد تدابير پيشگيرانه عنوان كرد و افزود: تجربيات گذشته نشان مي‌دهد كه تروريست‌ها پس از تحمل شكست‌هاي ميداني و براي افزايش روحيه نيروهاي خود، بر ناامن‌سازي شهرها از طريق انفجار و كشتار مردم بي‌گناه متمركز مي‌شوند.
وي با اشاره به نقش تعيين‌كننده جمهوري اسلامي ايران در ايجاد شرايط مناسب براي خروج مسلحين از شهر حلب براي كاهش تلفات انساني و جلوگيري از خونريزي بيشتر افزود: منطق نظامي حكم مي‌كرد كه فرآيند آزاد‌سازي حلب با تداوم عمليات ميداني، براي انهدام يا اسارت باقي مانده مسلحين ادامه مي‌يافت ليكن اين فرصت مجدد در اختيار آنان قرار گرفت تا ضمن فاصله گرفتن از جنگ، راه گفت‌وگو و ورود در فرآيندهاي سياسي را انتخاب كنند.
سرلشكر علي مملوك رييس نهاد امنيت ملي سوريه نيز در جريان اين ملاقات با ابراز خرسندي از سفر هيات عاليرتبه امنيتي، سياسي جمهوري اسلامي ايران به سوريه گفت: حمايت بي‌دريغ ايران از مردم سوريه در برابر جنايتكاران تكفيري همواره از حافظه تاريخي مردم اين كشور محو نخواهد شد. تماميت ارضي واستقلال سوريه خط قرمز دولت و مردم اين كشور در ورود به هرگونه فرآيند سياسي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون