• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3733 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۱ بهمن

اهواز دوباره از جمعه غبارآلود مي‌شود

گرد و غبار معابر شهري و مدارس اهواز، شسته شدند

با وجود شست‌وشوي شهر اهواز، ‌هنوز گرد و غبار در اين شهر پرسه مي‌زند. مدارس اهواز يكشنبه هم به خاطر گرد وغبار بيش از حد تعطيل بودند. مديركل آموزش و پرورش خوزستان در بازديد از روند پاكسازي مدارس به ارتباط ريزگردها و افت تحصيلي دانش‌آموزان اشاره كرد. محمد تقي‌زاده بر لزوم مقابله جدي با اين پديده تاكيد كرد.
 مدارس اهواز كه تقريبا زير خاك دفن شده‌بودند، ‌با پاكسازي براي حاضر شدن دانش‌آموزان در كلاس‌هاي روز دوشنبه آماده مي‌شود. تعطيلي‌هاي پي‌در‌پي افت تحصيلي دانش‌آموزان را در پي دارد. البته تعطيلي دو روزه مدارس اهواز به خاطر قطعي آب و برق ناشي از ريزگرد هم بود. تقي‌زاده در اين خصوص به ايسنا گفت: تلاش مي‌كنيم ديگر چنين وضعيتي تكرار نشود، البته تصميم‌گيري براي تعطيلي مدارس شورايي است و باتوجه به قطعي آب و برق مدارس در ساعات چهار صبح روز شنبه، بحران فراگيرتر و موجب شد كه آموزش و پرورش به تنهايي نتواند شرايط را مديريت كند.  از نگاه او، تعطيلي متوالي مدارس اهواز طي دو روز گذشته به‌دليل پديده ريزگردها، موجب شده است كه دانش‌آموزان به‌دليل مسائل و شرايط اقليمي كمتر از دانش‌آموزان سراسر كشور تحصيل كنند و بيشتر از درس خود عقب بمانند، به همين خاطر تاكيد بر برقراري فعاليت‌هاي آموزشي تا حد امكان است. تقي‌زاده با روند پاكسازي نيمكت‌ها و كلاس‌هاي درس از گردوخاك برجاي‌مانده اشاره كرد و افزود: خاك روي ميز و نيمكت‌ها و سطوح كلاس‌ها به‌راحتي و با دستمال پاك نمي‌شود و براي پاكسازي سطوح حتما بايد از شيلنگ آب استفاده كرد؛ به همين دليل با قطع آب و برق مدارس روند پاكسازي و خاكروبي با مشكل مواجه شد.
از سوي ديگر، ‌معابر شهري هم پس از وقوع پديده گرد و غبار شست و شو شد. مديركل مديريت بحران خوزستان در اين خصوص گفت: البته شهرداري شست و شوي معابر و خيابان‌هاي سطح شهر اهواز را پيش از اين آغاز كرده بود كه به علت قطع برق در ساعات اوليه صبح روز گذشته و ايجاد شرايط اضطراري، ماشين‌آلات شهرداري جهت شست و شوي شبكه‌هاي توزيع برق در اختيار دستگاه‌هاي مربوطه قرار گرفت.
هاشم بالدي تصريح كرد: در جلسه ستاد مديريت بحران خوزستان مقرر شد تا امكانات و تجهيزات آب و برق اضطراري مورد نياز اداره‌ها و مدارس به وزارتخانه‌ها منعكس تا در جلسه هيات دولت توسط وزراي مربوطه مطرح شود. همچنين پيگيري هماهنگي‌هاي لازم جهت مجهز شدن مدارس و اداره‌ها به امكانات آب و برق اضطراري در دستور كار قرار گرفت تا مجددا در شرايط مشابه وضعيت دو روز گذشته را تجربه نكنيم؛ در اين شرايط به علت نبود امكانات، شهر به تعطيلي كشانده شد.
قطعي آب و برق در اهواز هم تا يكشنبه ادامه داشت. معاون سياسي- اجتماعي استانداري خوزستان گفت: پس از وصل شدن برق پست‌هاي اصلي برق در غروب روز شنبه، تصفيه‌خانه مجددا فعال و آب وارد شبكه توزيع در سطح شهر شد. با اين وجود وصل مجدد آب در مناطق دور دست‌تر زمان مي‌برد. در حال حاضر آب بيش از 50 تا 60 درصد شهر اهواز وصل شده است.
بر اساس پيش‌بيني هواشناسي استان، ‌خوزستان روز جمعه دوباره غبارآلود مي‌شود. مديركل هواشناسي خوزستان گفت: اين گرد و غبار با منشأ كانون‌هاي داخلي و خارجي وارد خوزستان مي‌شود اما به‌شدت جمعه هفته گذشته نخواهد بود. كوروش بهادري افزود: پيش‌بيني مي‌شود اين گردو غبار شعاع ديد را به هزار تا هزار و 500 متر كاهش دهد. همچنين در روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاري، بارش‌هاي رگباري و پراكنده در بسياري از نقاط خوزستان به ويژه در نواحي شمالي و شرقي استان پيش‌بيني مي‌شود.
برف و كولاك هم مدارس برخي شهرها را تعطيل كرد. شهرهاي 8 استان گيلان، ‌اردبيل، ‌ايلام، ‌سمنان، كرمانشاه، ‌تهران، ‌مازندران و همدان به خاطر بارش برف به تعطيلي مدارس دچار شدند.
توفان شن هم در نيمه‌جنوبي كشور، ‌باعث خالي شدن روستاها از سكنه شده است. فرماندار ريگان از خالي شدن 50 روستاي ريگان از سكنه در صورت مهار نشدن شن‌هاي روان خبر داد. امين باقري گفت: با توجه به اينكه 50 روستا در محاصره شديد شن قرار دارند، برق منطقه ده‎ شه‎دوستي هنوز قطع است كه تلاش نيروهاي برق‎رسان براي وصل آن ادامه دارد. با توجه به تشديد توفان دو روز است كه مردم شهرستان خانه‎نشين شده‎اند. در پي وزش توفان دو روزه شن در ريگان مدارس اين شهرستان در تمام مقاطع تعطيل شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون