• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3743 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۳ بهمن

عددنوشت

تجارت ايران و امريكا در سال ۲۰۱۶

مبادلات تجاري ايران و امريكا در سال ۲۰۱۶ با افت ۱۱ درصدي نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به ۲۵۸ ميليون دلار رسيد. جديدترين آمار منتشر شده از سوي اداره آمار امريكا نشان مي‌دهد مبادلات تجاري اين كشور با ايران در سال 2016 افت 11 درصدي داشته است. مبادلات تجاري دو كشور در سال 2015 بالغ بر 3/292 ميليون دلار گزارش شده بود. اين رقم در سال 2016 به 1/258 ميليون دلار كاهش يافته است. بر اساس اين گزارش صادرات امريكا به ايران در سال 2016 با افت 38 درصدي نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به 1/172 ميليون دلار رسيده است. امريكا در سال 2015 بالغ بر 5/281 ميليون دلار كالا به ايران صادر كرده بود. واردات امريكا از ايران در سال 2016 نيز 86 ميليون دلار اعلام شده است. اين رقم 8 برابر واردات امريكا از ايران نسبت به سال 2015 بوده است. واردات امريكا از ايران در سال 2015 بالغ بر 8/10 ميليون دلار گزارش شده بود.

صادرات فرش در ۱۰ ماه گذشته
رييس مركز ملي فرش ايران با بيان اينكه در ۱۰ ماه ابتداي امسال صادرات فرش دستباف از نظر وزني و ارزشي نسبت به سال گذشته رشد داشته است، گفت: ۵ هزار تن فرش دستباف به ارزش ۲۷۵ ميليون دلار طي اين مدت صادر شده است. حميد كارگر، رييس مركز ملي فرش ايران، با بيان اينكه فرش دستباف ايران به عنوان يكي از اقلام عمده صادرات غيرنفتي است، به فارس گفته است: طبق اعلام گمرك در 10 ماه ابتدايي امسال 4 هزار و 492 تن فرش دستباف به ارزش 275 ميليون دلار از كشور ما صادر شده است. وي افزود: از نظر وزني نسبت به مدت مشابه سال گذشته بيش از 10 درصد و به لحاظ ارزشي نزديك 9/19 درصد رشد نشان مي‌دهد و در واقع، صادرات فرش هم از نظر ارزشي و هم از نظر وزني، نسبت به سال گذشته رشد داشته است. كارگر با بيان اينكه بخش اعظم رشد صادراتي ناشي از سرگيري صادرات فرش به امريكا است، بيان داشت: به طوري كه در 10 ماه ابتداي امسال نزديك به 70 ميليون دلار فرش دستباف از ايران به امريكا صادر شده، در حالي كه در سال گذشته و 5 سال گذشته صادرات مستقيم فرش به امريكا نداشته‌ايم. وي اظهار اميدواري كرد، روند افزايش صادرات در دو ماه پاياني سال ادامه يابد و در سال آينده هم شاهد تداوم صادرات باشيم. رييس مركز ملي فرش ايران، گفت: امكان صادرات فرش دستباف ايران از سال 2010 تا 2016 به ايالات متحده امريكا وجود نداشت، اما بعد از برجام، ممنوعيت مربوطه برداشته شد و تجار ايراني توانستند فرش را به امريكا صادر كنند.

صرفه جويي در واردات چاي
رييس سازمان چاي كشور از واريز ۹۵ درصد مطالبات چايكاران كشور خبر داد و گفت: درآمد چايكاران در سال جاري نسبت به سال قبل ۷۲ درصد رشد داشته است. محمدولي روزبهان درباره آخرين وضعيت پرداخت مطالبات چايكاران با بيان اينكه امسال درآمد ريالي چايكاران نسبت به سال گذشته ۷۲ درصد رشد داشته است، به مهر گفته است: امسال ما ۲۳۴ ميليارد تومان برگ سبزچاي از كشاورزان به صورت تضميني خريداري كرديم كه اين رقم در سال گذشته حدود ۱۳۶ ميليارد تومان بوده است. وي با اشاره به اينكه نرخ خريد تضميني نسبت به سال قبل از آن حدود 5/12 درصد رشد داشته است، گفت: ما امسال نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزايش توليد داشتيم. رييس سازمان چاي كشور با بيان اينكه سال گذشته كل مطالبات چايكاران را در نيمه اول اسفندماه تسويه كرديم، افزود: ميزان توليد برگ سبز چاي در مقايسه با سال ۹۳؛ تقريبا بيش از دو برابر شده، در سال ۹۳ حدود ۶۴ هزارتن برگ توليد كرده بوديم كه امسال اين عدد به حدود ۱۳۹ هزارتن رسيده است. رييس سازمان چاي كشور در بخش ديگري از سخنان خود كاهش واردات اين محصول را نيز مورد اشاره قرار داد و گفت: سال گذشته ۱۹ هزار و ۶۰۰ تن و امسال حدود ۳۱ هزار و ۲۰۰ تن چاي خشك در كشور توليد شده است بنابراين بيش از ۱۱ هزارتن در اين زمينه افزايش توليد داشتيم. روزبهان ادامه داد: اگر قيمت ۵ دلار را براي هر كيلو چاي وارداتي در نظر بگيريم ما امسال حدود ۵۵ ميليون دلار صرفه‌جويي ارزي در اين زمينه داشتيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون