• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3745 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۵ بهمن

عون: آماده وساطت بين شوراي همكاري خليج فارس و ايرانم

رييس‌جمهوري لبنان تاكيد كرد، تا زماني كه ارتش به اندازه كافي براي مقابله با اسراييل قوي نيست وجود سلاح مقاومت ضروري است. به گزارش ايسنا، ميشل عون، رييس‌جمهوري لبنان در مصاحبه با لميس الحديدي، مجري شبكه «سي‌بي‌سي» مصر در كاخ بعبدا در آستانه سفرش به قاهره كه قرار است امروز انجام شود، گفت: تا زماني كه ارتش به اندازه كافي براي جنگ با اسراييل قوي نيست ما احساس مي‌كنيم كه وجود سلاح مقاومت ضروري است. سلاح حزب‌الله با طرح دولت لبنان در تناقض نيست بلكه تكميل‌كننده ارتش لبنان است و در سايه اشغال بخش‌هايي از خاك ما از سوي اسراييل اهميت زيادي دارد. وي تاكيد كرد: اختلاف ميان جريان المستقبل به رهبري
سعد حريري، نخست‌وزير لبنان و حزب‌الله يك اختلاف سياسي صرف است و اين اختلاف وارد امور داخلي كشور نشده است.
ميشل عون درباره بحران سوريه نيز گفت: بحران سوريه تنها با راهكار سياسي و زماني حل مي‌شود كه كشورهاي عضو اتحاديه عرب يك حرف را بزنند. ما اميدواريم كه در نشست اجلاس سران عرب در اردن به راهكارهايي براي حل بحران‌هاي سوريه و ليبي دست يابيم. مداخله بين‌المللي خارجي در بحران سوريه مشكل را پيچيده مي‌كند براي همين بايد آغازي براي مذاكره با طرف‌هاي درگير وجود داشته باشد. وي بر لزوم ابقاي بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه در هرگونه راهكاري تاكيد كرد و گفت: كنار زدن بشار اسد سوريه را به ليبي جديدي تبديل مي‌كند، به ويژه اينكه ارتش سوريه تنها طرفي است كه قادر است امنيت را در اين كشور حفظ كند.
ميشل عون تاكيد كرد: حل بحران سوريه از طريق نتايج مذاكرات صورت مي‌گيرد و كشورهاي شركت‌كننده در نشست آستانه به ابقاي بشار اسد در قدرت اذعان كردند. عون درباره سفرش به قاهره نيز گفت: من از دوره‌اي به ويژه قبل از رخدادهاي اخير در كشورهاي عربي با مسوولان مصري ديدار نكرده‌ام. ما به تبادل نظر درباره بحران‌هاي خاورميانه خواهيم پرداخت. وي گفت: ما آماده گفت‌وگو با رهبران مصر در تمامي زمينه‌ها هستيم و معتقديم كه كشورهاي عربي كشورهاي دوست هستند. وي تاكيد كرد: ما دولتي ملي داريم و براي حفظ منافع اقتصادي و مالي لبنان تلاش مي‌كنيم. لبنان بايد شاهد ثبات و امنيت باشد. ما به ايجاد خلأ در پارلمان تهديد نمي‌كنيم. ما خواهان ايجاد قانون انتخابات عادلانه‌اي هستيم كه به همگان اجازه مشاركت داده شود. ما قانون جديدي را تدوين خواهيم كرد كه در انتخابات آتي اجرا خواهد شد. ميشل عون گفت: لبنان نيازي به اين ندارد كه عربي بودن خود را ثابت كند و مصر از مدت‌ها پيش اين را مي‌داند اما شايبه‌هايي ميان لبنان و عربستان وجود داشت كه ما آن را از بين برديم. وزيران دو كشور لبنان و عربستان همچنين مذاكراتي را درباره اعطاي سلاح به ارتش خواهند داشت. در مذاكرات ميان كشورها همه‌چيز گفته نمي‌شود. ما آماده انجام هرگونه اقدامي به خاطر صلح هستيم. وي گفت: روابط لبنان و كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس به روال عادي خود بازگشته است و ما در سريع‌ترين زمان ممكن مساله ازسرگيري كمك‌هاي نظامي را مورد بررسي قرار مي‌دهيم. وي درباره موضوع پناهجويان گفت: هنوز هيچ‌گونه كمكي در رابطه با پرونده پناهجويان سوري به دست ما نرسيده است اما كمك مستقيمي به آوارگان در لبنان وجود دارد كه كافي نيست.
تعداد آوارگان براساس آخرين آمار بين يك‌ميليون و ۵۰۰ هزار نفر و يك ميليون و ۷۰۰ هزار نفر بوده كه يك‌سوم مردم لبنان را تشكيل مي‌دهد. ميشل عون درباره سفر به تهران گفت: هيچ مانعي براي سفر به تهران وجود ندارد. وي تاكيد كرد: مسيحيان شرق با خطر مواجهند و تعداد زيادي از آنها از عراق و سوريه مهاجرت كرده‌اند. ما بايد وجدان جهاني را بيدار كنيم چراكه تمدن اصلي در شرق هستيم. ما همگي مي‌دانيم كه تكفيري‌ها عليه اسلام و عليه مسيحيان هستند. ميشل عون همچنين در مصاحبه با روزنامه مصري الاهرام گفت، آماده است لبنان نقش پل ارتباطي بين شوراي همكاري خليج فارس و ايران يا اعراب و ايران را ايفا كند. وي ادامه داد: انسان بايد تلاش كند حال موفق مي‌شود يا نمي‌شود اما وجدان راحت داشتن بهتر از دست روي دست گذاشتن و بي‌تفاوت بودن است. لذا اگر تلاش نكنيم بهانه‌اي براي شكست وجود خواهد داشت. ميشل عون درباره نشست آتي سران عرب گفت: اين نشست بايد احياگر اتحاديه عرب بوده و بايد روحيه تلاش در اين زمينه وجود داشته باشد. وي درباره برآوردهايش از سياست‌هاي دونالد ترامپ گفت: پيش‌بيني اوضاع با ترامپ سخت است و تو نمي‌تواني بين سخنراني‌هايش در كمپين انتخاباتي‌اش و حقيقت امريكا تمييز قايل شوي؛ لذا نبايد زود داوري كنيم. بهتر است اوضاع را زيرنظر بگيريم و وحدت داخلي‌مان را حفظ كنيم و آن را مرتبط با سياست خارجي نكنيم. عون تصريح كرد، عدم تصويب قانون جديد انتخابات قبل از انتخابات در ماه مه آينده سخت است و عدم تصويب اين قانون كشور را به ناكجاآباد مي‌برد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون