گزارش تفريغ بودجه شهرداري تهران بازهم حاشيهساز شد
اعتماد| ديروز اصليترين موضوع جلسه غير علني شوراي شهر، بررسي تفريغ بودجه سال 94 بود. موضوعي كه باعث شد تا اينبار هم مانند 2 سال گذشته، بررسي بودجه دوباره با انتقادهاي تندي از سوي برخي اعضا مواجه شود. رحمتالله حافظي، رييس كميسيون سلامت در جلسه ديروز بازهم به مانند دو سال گذشته اصليترين منتقد تفريغ بودجه شهرداري بود. وي در همان ابتدا گفت: اشكالات و ايرادات گزارشهاي حسابرس از بودجه شهرداري در سالهاي گذشته را به سازمان بازرسي كل كشور ارسال كرده بودم كه توسط اين سازمان مورد بررسي قرار گرفت و نتيجه آن اخيرا در قالب مكاتبه با شورا ارجاع شده، اما متاسفانه اين مكاتبه در اختيار كميسيونها و اعضاي شوراي شهر قرار نگرفته است از اين رو از رياست شورا ميخواهيم كه نتيجه اين بررسيها در اختيار اعضا قرار گيرد.
رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران درباره بررسي تفريغ بودجه سال 94 گفت: دراين گزارش، حسابرسي شركتها و موسسات وابسته به شهرداري وجود ندارد و اين يكي از چالشهاي اصلي اين گزارش محسوب ميشود. وي با بيان اينكه بايد مرور اين گزارش با دقت و در زمان مناسب صورت گيرد، از رياست شورا خواست تا بررسي آن را يك ماه به تعويق بيندازد تا كميسيونها اين گزارش را بررسي كنند و از مسوولان شهرداري بخواهند درباره ايرادات اين گزارش، توضيحات لازم را ارايه دهند.
وي سپس به اعلام آنچه خود ايرادهاي اساسي بودجه ميناميد پرداخت. درهمين خصوص حافظي درباره بند دوم گزارش حسابرس نيز اظهاركرد: دراين بند حسابرس پيشنهاد كرده بررسي عملكرد براي سال آتي بر اساس عملكرد مقداري و ريالي باشد، سوال اينجاست چرا براي سال 94 بررسيها بر مبناي عملكرد مقداري انجام نشده و صرفا ريالي بوده است. رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران با بيان اينكه شهرداري در مجموع 111 درصد مازاد بر بودجه مصوب، درآمد كسب كرده، تاكيد كرد: اين مازاد در بخش غيرنقدي 118 درصد و در بخش نقدي 107 درصد است يعني شهرداري مازاد بر بودجه، درآمد از فروش تراكم و تغيير كاربري از سطح شهر داشته است و اگر شورا سياستگذاري محدودكننده نداشته باشد، بودجه ديگر معنايي نخواهد داشت. البته بايد ميزان درآمدها در قالب جداول به صورت تفكيك به اعضاي شوراي شهر ارايه شود. حافظي با اشاره به پيوست جدول يك گزارش تفريغ بودجه سال 94، درباره وامهاي دريافتي شهرداري، گفت: براساس مصوبه شورا، شهرداري مجوز اخذ 600 ميليارد تومان وام را داشته اما آقايان در شهرداري 2هزار و 11 ميليارد تومان وام گرفتهاند. وقتي ميگوييم تبصرهها را محدود و معطوف به رديفهاي بودجه پيشبيني كنيد، براي همين است كه اين انحرافها صورت نگيرد، اين قبيل اقدام سقف بودجه را ميشكند.
وي با اشاره به بند 7 و 8 گزارش تفريغ نيز گفت: سود سهام سازمانها و شركتها در سال 93، 65 ميليارد تومان است كه در بودجه سال بعد نيامده همچنين مازاد درآمد برهزينه سال قبل در منابع بودجه سال 94 نيز نيامده است كه بر اساس اعلام حسابرس 3 هزار ميليارد تومان است. اما بخش بعدي مهم بودجهاي جلسه ديروز گزارش رييس كميسيون برنامه و و بودجه شورا بود. وي با ذكر اينكه در بخش تحقق منابع و درآمد در سال 94 رقمي معادل 11904 ميليارد تومان نقد و 7208 ميليارد تومان غيرنقد معادل 69 درصد نقد و 31 درصد غيرنقد است، گفت: در بخش درآمدهاي نقد معادل مبلغ 169 ميليارد تومان محقق نشده است كه شامل 1ـ عوارض صدور كارت طرح ترافيك، 2ـ جرايم رانندگي، 3ـ عوارض ماده 41 قانون ماليات بر ارزش افزوده، 4ـ درآمد حاصل از پاركينگ و پاركومتر، بوده است و مواردي كه در بودجه مصوب سال 94 پيشبيني نشده است مبلغي معادل 65 ميليارد تومان است.» رييس كميسيون برنامه و بودجه شورا با اشاره به اينكه مبلغ 17778 ميليارد تومان معادل 103 درصد رقم بودجه مصوب بوده است، گفت: « براساس تبصره 27 سال 94 مبلغ تسهيلات پرداخت شده از طريق بانك شهر به پيمانكاران خطوط 3، 6 و 7 به ميزان 1300 ميليارد تومان در سال 94 محقق شده است. از سوي ديگر در خصوص تبصره 30 بودجه مبلغ 32 ميليارد تومان درآمد حاصل از وجوه سپردههاي شهرداري محقق شده و در خصوص عملكرد تبصره 34 بابت عوارض ساختمان شهرداري با درآمد مصوب 70 ميليارد تومان عملكرد به مبلغ 54 ميليارد تومان صورت گرفته است. همچنين درخصوص عملكرد تبصره 37 بابت عوارض سالانه خودروهاي سواري با درآمد پيشبيني شده به مبلغ 88 ميليارد تومان تحقق درآمدي 107 ميليارد تومان، (121 درصد) به مرحله وصول رسيده است.»