• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3745 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۵ بهمن

حادثه ترامپ

ديبا داودي
 صحبت از ترس نيست. نگراني نيست. بايد در پي استفاده از واژه درست بود. مي‌شود گفت يكجور شگفت‌زدگي غم‌انگيز. شايد هم حيراني. ترامپ در اذهان عمومي شبيه به يك حادثه باور نكردني است.
يك حادثه نخواستني كه ديگر اتفاق افتاده است. حادثه‌اي كه اخبار را زير و رو كرد. نه‌تنها رسانه‌ها، شبكه‌هاي اجتماعي، محافل و هركجا را تحت تاثير وجود غيرمنتظره‌اش قرار داد بلكه حتي در عالم كتاب و كتابخوان‌ها هم ردي از تغيير را رقم زد.  بعد از انتخابات رياست‌جمهوري ايالات متحده امريكا نشريات مختلف كتاب 1984 نوشته جورج اورول را در صدر پرمخاطب‌ترين كتاب‌هاي هفته قرار دادند. كتابي كه طبعا با نگاه نقادانه به رفتارهاي سياسي- اجتماعي گزينه‌اي منطقي براي ديده شدن دوباره قلمداد مي‌شد. حال اما بعد از گذشت سه هفته، كتاب ديگري كه در سرتاسر جهان نظرات را به خود جلب مي‌كند كتاب «سرگذشت نديمه» نوشته مارگارت اتوود است.
قصه «سرگذشت نديمه» در امريكايي ديكتاتور مي‌گذرد كه زنانش به خاطر ماهيت طبقه حاكمه محكوم به بارداري بودند و قانون اساسي كشور تحت سيطره حكومت وقت به اشكالي دلبخواه براي تصميم‌گيران تغيير پيدا مي‌كرد.
بسياري از مردم در «سرگذشت نديمه» عقيم هستند و آنها كه مي‌توانند صاحب فرزند شوند در هيات نديمه براي خانه‌هاي اشراف ابزاري براي بقاي نسل محسوب مي‌شوند.
زنان اين قصه بي‌اختيارند و براي‌شان تصميم گرفته مي‌شود. به تنهايي حق عبور و مرور ندارند و روزگار قصه روزگاري سياه و غيرقابل باور است تا آنجا كه برخلاف ميل و موضع نويسنده، برخي آن را در ژانر تخيلي دسته‌بندي كرده‌اند.
مارگارت اتوود، برنده جايزه بوكر در مصاحبه‌اي گفته است: «اين قصه را در سال 1985 ملهم از مطالعاتي كه در زمينه تاريخ قرن هفدهم امريكا داشته، نوشته است.»
اين روزها مجموعه‌اي تلويزيوني نيز با اقتباس از اين كتاب در حال ساخت است اما حادثه ترامپ را عامل اصلي دوباره ديده شدن اين كتاب مي‌دانند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون