• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3777 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۹ فروردين

گفت‌وگوي «اعتماد» با هوشنگ نصيرزاده كه ديگر عضو كميته حقوقي نيست

بركنار نشدم

مهدي روزخوش

 

 

هوشنگ نصيرزاده كه از سال 91 در كميته حقوقي فدراسيون فوتبال حضور داشت و رياست اين كميته را بر عهده گرفته بود، بالاخره پس از كش و قوس‌هاي فراوان از سمت خود استعفا داد. او درباره استعفاي خود مي‌گويد به خاطر برگزار نشدن جلسات و همين‌طور نداشتن تشكيلات مشخص استعفا داده است. البته رييس سابق كميته حقوقي فدراسيون فوتبال بر اين باور است روساي جديد و اعضا مي‌توانند آيين‌نامه‌هاي موجود را به‌طور كامل به‌روزرساني كنند، زيرا هوشنگ نصيرزاده بر اين باور است آيين‌نامه‌ها و قوانين فدراسيون فوتبال بايد هر ساله به‌روزرساني شود.

پس از استعفاي هوشنگ نصيرزاده از رياست كميته حقوقي فدراسيون فوتبال، حرف و حديث‌هاي زيادي پيرامون نحوه جدايي او مطرح شد. برخي بر اين باور بودند كه او به نوعي پيش‌دستي كرده و قبل از اينكه مهدي تاج حكم اخراجش را امضا كند، استعفا داده است. البته نصيرزاده با رد اين موضوع عنوان كرد قرار نبود مهدي تاج حكم به اخراج من بدهد. براي بررسي بيشتر اين موضوع با هوشنگ نصيرزاده همكلام شديم تا از صحت و سقم ماجرا و همين طور اصلاح آيين‌نامه‌هاي فدراسيون فوتبال اطلاعاتي به دست بياوريم.

وظيفه كميته حقوقي فدراسيون فوتبال چيست و دقيقا چه وظايفي بر عهده دارد؟

اين كميته كار تدوين قوانين فدراسيون را بر عهده دارد به‌طوري كه وظيفه اصلي‌اش تدوين و اصلاح آيين‌نامه‌هاي فدراسيون فوتبال است. بر اساس يك قانون نانوشته ممكن است هر ساله علاوه بر اساسنامه، آيين‌نامه‌هاي فدراسيون هم مورد بررسي قرار گيرد. من مدتي رياست كميته تدوين مقررات را بر عهده داشتم و مي‌ديدم كه مدتي جلسات برگزار نمي‌شد. در دوره رياست من خيلي از آيين‌نامه‌هاي انضباطي، اساسنامه فدراسيون فوتبال و همين طور آيين‌نامه نقل و انتقالات را به روزرساني كرديم. اين آيين‌نامه‌ها نرم‌افزارهاي كنترلي بود كه به نوعي فدراسيون فوتبال از طريق همين نرم‌افزارها كنترل مي‌شد. بعضي از عزيزان كه ممكن است دوره‌هاي مديريت فوتبال را نديده باشند، گاهي مواقع ايراداتي به برخي آيين‌نامه‌ها مي‌گرفتند اما ما توجيه مي‌كرديم كه اينها استانداردهاي ورزش فوتبال است. به آنها توضيح مي‌داديم كه فوتبال جهان بر اساس همين قوانين و آيين‌نامه‌ها اداره مي‌شود. برخي مواد انضباطي ما با برخي مسائل و دانسته‌هاي حقوقي در دانشكده‌ها منافات داشت. دليل اين موضوع هم اين بود كه اساسا در ورزش مسائل حقوقي با ساير جاها متفاوت است. ما در دوران رياست‌مان تمام اين كارها و تدوين مقررات و اصلاح آيين‌نامه‌ها را انجام داديم تا اينكه رياست فدراسيون فوتبال به اين نتيجه رسيد رياست كميته حقوقي فدراسيون را به شخص ديگري بدهد.

از چه زماني جلسات كميته حقوقي فدراسيون فوتبال برگزار نشده است؟

از خردادماه تا به حال هيچ جلسه‌اي برگزار نكرديم. به خاطر همين موضوع من احساس مي‌كردم ديگر ماندن در اين پست به صلاح من و فوتبال ايران نيست.

آيا اين درست است كه قرار بود از رياست كميته حقوقي بركنار شويد و به نوعي با پيش‌دستي ،خودتان استعفا داده‌ايد؟

اصلا اين موضوع را تاييد نمي‌كنم. متاسفانه يكي از سايت‌ها به اشتباه درباره اين مساله مطلبي نوشته بود و همه فكر مي‌كردند قرار بود من را اخراج كنند زيرا تركيب كميته حقوقي و تدوين مقررات به طور كامل مشخص بود و اين تركيب سه ماه قبل كامل شد اما نمي‌دانم اين سايت چنين موضوعي را نوشته و به آن پرداخته است. اصلا قرار نبود من از سمتم اخراج شوم. من به خاطر مسائلي كه وجود داشت استعفا دادم.

28 اسفند ماه 95 از ادامه حضور در كميته حقوقي فدراسيون استعفا كردم. دليل اين استعفا هم اين بود كه احساس كردم خيلي به وجود ما در اين كميته نياز نيست! در مدت زماني كه بنده در فدراسيون جديد عضو كميته حقوقي بودم (حدود 10 ماه) هيچ جلسه‌اي برگزار نشد و اتفاقي رخ نداد. چون به حضور ما نياز نبود، تصميم گرفتم استعفا كنم. ما در فدراسيون فوتبال نه دفتر و اتاقي داشتيم و نه حقوقي به ما پرداخت مي‌شد. حال به چه دليل بايد به فدراسيون مي‌رفتم و كارها را انجام مي‌داديم؟ ما مثل يك ارباب رجوع به فدراسيون مي‌رفتيم و برمي‌گشتيم. به همين خاطر احساس كرديم شايد به نوع ديگري بتوانم به ورزش فوتبال كمك كنم و به همين خاطر استعفا دادم. برايم واقعا جالب است چطور ما طي اين مدت حتي يك جلسه هم برگزار نكرديم! در مدتي هم كه جلسه‌اي برگزار نكرديم من آيين‌نامه شوراي ملي حل اختلاف را به آقاي ساكت دادم و اساسنامه سازمان ليگ فوتبال را هم پس از تدوين به آقاي كفاشيان دادم. مطمئنا افرادي هم كه در حال حاضر در كميته حقوقي هستند مجرب و بادانش هستند و مي‌توانند در آينده به كميته حقوقي كمك كنند.

در آينده بايد در كميته حقوقي چه كاري انجام شود؟

تمام آيين‌نامه‌ها و قوانين فدراسيون‌ها بايد هر ساله مورد بازبيني و به‌روزرساني قرار گيرد. من از سال 91 كه در اين كميته بودم هر ساله آيين‌نامه‌ها را بررسي مي‌كرديم و آنها را با قوانين جديد فيفا به‌روزرساني مي‌كرديم. اين قاعده‌اي است كه در دنيا وجود دارد. مهم‌ترين آيين‌نامه‌اي هم كه تدوين كرديم آيين‌نامه انضباطي و نقل و انتقالات بود كه سال‌ها دچار مشكل بود.

آيا آيين‌نامه‌هايي كه تدوين مي‌كرديد بايد به تاييد فيفا مي‌رسيد؟

خير؛ فقط اساسنامه فدراسيون فوتبال بايد به تاييد فيفا مي‌رسيد. قانوني در فيفا وجود دارد كه مي‌گويد برخي قوانين و مواد انضباطي بايد با موادي كه من مي‌گويم همخواني داشته باشد اما نيازي به تاييد فيفا نيست.

در مدتي كه جلسه برگزار نمي‌شد آيا شما درخواستي براي برگزاري جلسه داده بوديد؟

كار من نيست كه جلسات را برگزار كنم. خود فدراسيون فوتبال بايد اين جلسات را برگزار مي‌كرد. متاسفانه 10 ماه فقط رفتيم و آمديم اما هيچ كاري انجام نشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون