• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3795 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۱ ارديبهشت

چهره‌ها- خبرها

دفاع ترامپ از خودش
اهالي مطبوعات و رسانه‌هاي امريكا شامگاه شنبه به وقت امريكا براي برگزاري جشن سالانه خود در واشنگتن گرد هم آمدند؛ جشني كه رييس‌جمهور امريكا نيز به طور سنتي در آن حضور دارد. اين‌بار اما رييس‌جمهور ايالات متحده در اين مراسم شركت نكرده بود. دونالد ترامپ راهي هريسبورگ در ايالت پنسيلوانيا شده بود تا با برگزاري جشني در كنار هزاران تن از هوادارانش از عملكرد موفقيت‌آميزش طي يكصد روز نخست رياست‌جمهوري‌اش سخن گويد. او در نطق يك‌ساعته خود در اين مراسم تصريح كرد كه هفته‌هاي گذشته «بسيار هيجان‌انگيز و بسيار سازنده» بوده‌اند. ترامپ از «نبردهاي بزرگي كه در پيش است» سخن گفت و وعده داد كه تمامي اين نبردها را با پيروزي به پايان خواهد برد. سخنراني ترامپ در اين مراسم شباهت زيادي به سخنراني‌هاي او در جريان كارزار انتخاباتي‌اش داشت. او در انتخابات نوامبر ۲۰۱۶ در امريكا به ويژه در ايالت پنسيلوانيا موفق شده بود، آراي بسيار زيادي به دست آورد. ترامپ اين‌بار هم به رسانه‌ها حمله برد و آنها را به انتشار اخبار جعلي متهم كرد. او از اينكه «فرسنگ‌ها از منجلاب [رسانه‌اي] واشنگتن دور است»، ابراز خوشحالي كرد. ترامپ نخستين رييس‌جمهور امريكا در ۳۶ سال گذشته است كه در شام سالانه اهالي رسانه‌ها در واشنگتن حضور نيافته است. البته سخنان ترامپ نيز بي‌پاسخ نماند. باب وودوارد، يكي از افشاگران رسوايي واترگيت اتهامات مطرح شده از سوي ترامپ را با قاطعيت رد كرد و گفت: «آقاي رييس‌جمهور، رسانه‌ها اخبار جعلي نيستند.» دونالد ترامپ در نطق خود در هريسبورگ در پنسيلوانيا بار ديگر از سلف خود، باراك اوباما انتقاد كرد و گفت كه دولت اوباما «تنها هرج و مرج» از خود براي دولت جديدي كه جمهوريخواهان آن را اكنون در دست دارند، به جاي گذاشته است.


تلطيف لحن آسه‌آن
كشورهاي عضو آسه‌آن در پايان نشست اخيرشان در بيانيه نهايي لحني ملايم در قبال مناقشات درياي چين جنوبي و اقدامات پكن در اين دريا در پيش گرفتند. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري رويترز، براساس بيانيه منتشر شده از سوي كشورهاي عضو اتحاديه آسه‌آن در جنوب شرق آسيا كه ديروز (يكشنبه) منتشر شد، اين كشورها از اشاره تلويحي به اقدامات چين در درياي چين جنوبي و ساخت جزاير مصنوعي و استقرار تسليحات در اين دريا از سوي پكن خودداري كردند. بيانيه منصوب به رييس اتحاديه كشورهاي جنوب شرق آسيا (آسه‌آن) 12 ساعت پس از نشست اين اتحاديه منتشر شد، در حالي كه در مقايسه با بيانيه قبلي اجلاس اين سازمان و متن اوليه بيانيه نرم‌تر بوده و اشاره به اقدامات چين در ساخت جزاير مصنوعي و نظامي‌سازي در درياي چين جنوبي حذف شده بود. دو ديپلمات آسه‌آن روز شنبه گفتند تلاش‌هاي وزارت خارجه چين و مقام‌هاي سفارت اين كشور در فيليپين كه رييس فعلي آسه‌آن است با فشار به فيليپين تلاش كردند مساله فعاليت‌هاي مناقشه‌برانگيز پكن در درياي چين جنوبي را از دستور كار رسمي آسه‌آن كنار بگذارند.


تنش‌ در روابط اسراييل و آلمان

تنش‌ها بين دو طرف آلمان و اسراييل به ويژه در سايه سياست رژيم اسراييل درباره پرونده فلسطين تشديد يافته است. باراك رافد، خبرنگار سياسي روزنامه هآرتص به نقل از مسوولان ارشد وزارت خارجه اسراييل اعلام كرد كه آلمان هيچ كمكي براي ساقط كردن طرح پيش‌نويس قعطنامه‌اي عليه اسراييل در يونسكو نكرده و حتي بيش از آن عمل كرده و تلاش‌هاي گسترده‌اي به منظور دستيابي به تفاهم با كشورهاي عربي صورت داده به طوري كه كشورهاي اتحاديه اروپا اجازه مي‌يابند به پيش‌نويس ضد اسراييلي راي ندهند. اين روزنامه همچنين به نقل از يك مقام عاليرتبه وزارت خارجه كه خواست نامش فاش نشود نوشت، در هفته گذشته الون اوسبيز، معاون مديركل وزارت خارجه اسراييل مذاكره سفت و سختي با كلمنس فون‌گيتسي، سفير آلمان در تل‌آويو داشت و طي آن به‌شدت به عملكرد آلمان به ويژه درباره طرح ضد اسراييلي در يونسكو اعتراض كرد با توجه به اينكه اين جلسه دو روز پس از بحران بين زيگمار گابريل، وزير امور خارجه آلمان و بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي برگزار شد. نخست وزير رژيم صهونيستي روز جمعه زيگمار گابيرل را كه روز سه شنبه گذشته حاضر به ديدار با او نشده بود، به‌شدت مورد انتقاد قرار داد. به گزارش مركز اطلاع‌رساني فلسطين، بنيامين نتانياهو در گفت‌وگو با روزنامه «بيلد» آلمان تصريح كرد كه هرگز با هيچ شخصيت ديپلماتيكي كه به فلسطين اشغالي سفر كرده و با مسوولان سازمان‌هايي ملاقات كند كه نظاميان اسراييلي را جنايتكار جنگي بخوانند، ديدار نخواهد كرد. نتانياهو، گابريل را به خاطر ديدار روز سه‌شنبه با مسوولان دو سازمان حقوقي «به‌تسليم» و «شكست سكوت» با نمايندگان دو نهاد حقوقي مذكور آن هم در آستانه سالروز هولوكاست مورد انتقاد قرار داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون