• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3822 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۱ خرداد

عددنوشت

بهره‌برداري از طرح‌هاي شهرك‌هاي صنعتي
مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران با بيان اينكه امسال پيش بيني مي‌شود
سه هزار و 400 طرح صنعتي در شهرك‌ها و نواحي صنعتي كشور بهره‌برداري و راه‌اندازي شود، اعلام كرد: نسبت واحدهاي تعطيل شده به واحدهاي مستقر در شهرك‌ها و نواحي صنعتي كشور در دولت يازدهم، از 20 درصد به 14 درصد كاهش يافته است. علي يزداني افزود: كاهش تعداد واحدهاي تعطيل شده در شهرك‌ها و نواحي صنعتي با وجود مشكلات پيش روي دولت، نشان از تاثيرات مطلوب برنامه‌هاي تعيين شده براي رشد و توسعه صنعت در كشور دارد. وي اظهار كرد: تلاش داريم با بهره‌گيري از همه ظرفيت‌هاي كشور، تعداد واحدهاي تعطيل و راكد در شهرك‌ها و نواحي صنعتي را بازهم كاهش داده و ميزان بهره‌وري در سطح واحدها را نيز افزايش دهيم. اين مقام مسوول به برنامه‌هاي سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي كشور اشاره كرد و گفت: در حوزه اقتصاد مقاومتي 25 زير پروژه داريم.


سهم ايران از بازار وارداتي افغانستان
مديركل دفتر بازرگاني كشورهاي آسيا و اقيانوسيه سازمان توسعه تجارت قاره آسيا را مهم‌ترين بازار صادراتي ايران دانست و گفت: در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از كل بازار وارداتي كشوري چون افغانستان در اختيار ايران قرار دارد. سيد مجتبي موسويان به ايسنا گفته است: در حال حاضر بازار واردات كشوري چون افغانستان حدود 5/7 ميليارد دلار است كه از اين رقم حدود 5/2 ميليارد دلار سهم كشور ايران بوده و به عبارتي مي‌توان گفت كه
۳۰ درصد از واردات اين كشور از طريق ايران تامين مي‌شود. وي در مورد كشور پاكستان هم توضيح داد: در مورد اين كشور همسايه با وجود آنكه بازاري ۴۵ ميليارد دلاري براي واردات وجود دارد، تاكنون ايران توانسته ۷۵۰ ميليون دلار از اين صادرات را به خود اختصاص دهد، به عبارت ديگر سهم ما از كالاهاي وارداتي اين كشور حدود سه درصد مي‌شود كه البته برنامه‌ريزي‌هاي متعددي براي افزايش اين سهم صورت گرفته است.

سهم ايران از توليد خودرو جهان
حدود دو درصد خودروهاي عرضه شده در جهان در ايران توليد مي‌شود. وزارت صنعت اخيرا ويرايش دوم «برنامه راهبردي وزارت صنعت، معدن و تجارت» را منتشر كرد كه در آن راهبردهاي اين وزارتخانه براي توسعه بخش صنعت كشور پيش‌بيني شده است. بخشي از برنامه راهبردي اين وزارتخانه در حوزه صنايع مربوط به «برنامه راهبردي صنعت خودرو» است.
در برنامه راهبردي صنعت خودرو راهكارهايي در زمينه توسعه و تقويت صنعت خودرو در حوزه‌هاي مرتبط پيش‌بيني شده و اطلاعاتي نيز در زمينه وضعيت و جايگاه فعلي صنعت خودروي ايران ارايه شده است.
براساس اين اطلاعات، ايران با دارا بودن جمعيتي در حدود يك درصد جمعيت جهان سهم دو درصدي از توليد خودرو در جهان را دارد. ايران در سال ۱۳۹۰ با توليد بيش از يك ميليون و ۶۰۰ هزار دستگاه ركورد توليد خودرو را شكست و به رتبه سيزدهمين توليدكننده بزرگ خودرو در جهان دست يافت.


بررسي شكايات مردمي نسبت به تعادل بازار
مديركل امور حقوقي و تعزيرات سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان گفت: فروردين ماه امسال با مشاركت همه‌جانبه هموطنان بيش از 17 هزار مورد ‏گزارش مردمي براي ايجاد تعادل در بازار كالا و خدمات و شناسايي به موقع و مقابله با تخلفات عوامل اقتصادي سودجو، دريافت و رسيدگي شد. ‏
«غلامرضا صارميان» در گفت‌وگو با ايرنا با اشاره به ميزان شكايات واصله در يك ماهه نخست امسال، افزود: در راستاي شناسايي و برخورد قاطع با متخلفان اقتصادي و ايجاد ثبات در بازار كالا و خدمات، توسط ستادهاي خبري سازمان‌هاي صنعت، معدن و تجارت سراسر كشور، طي اين مدت در مجموع تعداد هفت هزار و 408 مورد گزارش مردمي از طريق سامانه 124، حضوري، كتبي يا پرتال سازمان حمايت درخصوص كمبود و گراني كالا و تخلفات واحدهاي صنفي دريافت شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون