• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3822 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۱ خرداد

«موش كور» و فرهنگ «سمبل‌ها و اساطير»

«فرهنگ سمبل‌ها، اساطير و فولكلور » و «موش كور» دو كتابي هستند كه چندي پيش از سوي نشر «اختران» منتشر شده‌اند. «فرهنگ سمبل‌ها، اساطير و فولكلور» نوشته گرترود جابز است كه با ترجمه و تنظيم محمدرضا بقاپور منتشر شده است و طراحي جلد آن را ابراهيم حقيقي انجام داده است. اين كتاب شامل 9 فصل است كه به جانوران، جانوران اساطيري، گياهان، گياهان ماه‌هاي تولد، گياهان اساطيري، ساير گياهان، بدن، اشارات وحركات، اشيا، اشياي مقدس و طلسم‌ها، سنگ‌ها و جواهرات، مكان‌ها، مكان‌هاي تاريخي و اساطيري، بناها و سازه‌هاي معماري، طبيعت و پديده‌هاي طبيعي، سيارات و ستاره‌ها، بناها و سازه‌هاي معماري، جهت‌هاي اصلي، نجوم، آيين‌ها و مراسم، قوم‌ها و فرقه‌ها، رنگ‌ها و اعداد، روزهاي هفته و ماه‌ها، قهرمانان و شخصيت‌ها و... پرداخته است. در فصلي مجزا نيز تصاويري از جانوران و گياهان اساطيري، اشياي مقدس و طلسم‌ها، آيين‌ها، قوم‌ها و فرقه‌ها و... منتشر شده است.
در مقدمه‌اي كه نويسنده بر اين اثر نگاشته آمده است: «منشا اثر حاضر علاقه به سمبل‌هاست. اما سمبل يا نماد چيست؟ هرچه به وجود ‌آيد، آنچه هست يا بوده. از آن زمان كه «در آغاز كلمه بود» و شايد هم پيش از آنكه كلمه در اين عبارت خاص ظاهر شود انسان تلاش كرده است كلمه را درك كند. بدين‌ترتيب در آغاز زبان در مقام وسيله‌اي حياتي براي ارتباط و گفت‌وگوي انسان‌ها جنبه نمادين داشت. ابتدا انسان نشانه‌هايي بصري براي تفسير كلمه ايجاد كرد و طرح‌ها و اسباب و پشته‌هايي خلق كرد كه تا امروز باقي مانده حال آنكه استخوان‌هاي خود او پوسيده و از ميان رفته است. اگر كليدهايي براي فهم نمادهاي متعارف استفاده شده طي قرون و اعصار وجود نداشته باشد لاجرم ارتباط ميان نسل‌ها و حتي ميان افراد هم عصر از بين مي‌رود. اما اين كليدها وجود دارند و با توجه به اينكه در انبوهي از آثار وسيعا پراكنده‌اند و برخي‌شان را بايد در اعماق پيدا كرد براي رسيدن به آنها بايد پژوهنده‌اي سختكوش بود.
اين كتاب در 1168 صفحه با شمارگان 600 نسخه و قيمت 98 هزار تومان منتشر شده است. چاپ اول اين كتاب بهمن ماه سال 1395 بوده است.
«موش كور» نوشته محمدعلي سجادي ديگر كتابي است كه از سوي نشر «اختران» منتشر شده است. اين كتاب خود شامل دو فصل است به نام‌هاي «قاتل هزار جلدي» و «مقتول دو هزار جلدي» كه هر يك از آنها در بردارنده چندين بخش كوتاه هستند. فصل اول كه 24 بخش و فصل دوم يا همان «مقتول هزار جلدي» شامل 23 بخش است.
محمدعلي سجادي كه بيشتر به عنوان فيلمساز شناخته شده است، در مقدمه‌اي كه بر اين كتاب نوشته آورده است: «روزي برادرم مصطفي گفت دوستي دارد اهل شيراز كه عاشق سينما و ادبيات است و علاقه‌مند است تو را ببيند. استقبال كردم. آمد. شديم رفيق، نه البته گرمابه و گلستاني، ولي بوديم. گهگاهي مي‌ديدمش. او شروع كرد به نوشتن نقد در مجلات سينمايي. مي‌ديديم و مي‌گفتيم و خيلي جاها هم با يكديگر هم نظر نبوديم و بوديم. تا اينكه روزي مصطفي خبر مرگ او را داد. مسعود بهاري و مرگ خودخواسته‌اش انگيزه نوشتن اين رمان شد. فصل اول را در تابستان 78 نوشتم كه يك داستان كامل مي‎نمود. با بازنگري تابستان 89 ديدم دوباره دارم مي‌نويسمش، پس نوشتم و نوشته شدم. چنين بود كه فصل دوم هم نوشته شد. »
در توضيحي هم كه پشت جلد اين كتاب آمده است مي‌خوانيم: «تو در عدن هستي. جايي كه جايي نيست ولي اگر نبود، نمي‌شد گفت كه نيست! در تاريكي يا روشنايي يا جايي موهوم و من در اين دخمه تنگ ديگر گيج نمي‌زنم. احساس مي‌كنم سوسك شده‌ام. با همه وجودم مي‌فهمم سوسك شدن يعني چه. دارم عادت مي‌كنم مثل مرغك سهروردي در اين قفس خو كنم تا چون تو با شعبده زمان اخت شوم. ايوب شوم. اگر كه بشود، اگر كه بتوانم. دارم زور مي‌زنم. دارم سعي مي‌كنم تا مثل تو تن بدهم به پريدن، هرچند اين جا، جايي براي پريدن ندارم. نيست. اگر هم باشد، من نمي‌دانم كجا هستم. توي زيرزمينم يا لابه‌لاي يكي از طبقات؟ فقط مي‌دانم بايد نگذارم كه بيشتر از اين فرو بروم در سياهي...»
اين رمان در 267 صفحه و با شمارگان هزار نسخه و قيمت 18500 تومان منتشر شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون