• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3828 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۲ خرداد

گفت‌وگوي «اعتماد» با بهتاش فريبا، پيشكسوت فوتبال ايران

كاري كه كي‌روش انجام داده كار كوچكي نيست

مهدي روزخوش

 

 

تيم ملي فوتبال ايران عصر امروز در جريان هفته هشتم مرحله گروهي انتخابي جام جهاني 2018 روسيه از ساعت 21:15 در ورزشگاه آزادي به مصاف تيم ملي فوتبال ازبكستان خواهد رفت. شاگردان كي‌روش كه از 7 ديدار خود 17 امتياز كسب كرده‌اند بدون گل خورده در صدر جدول گروه A قرار دارند و اميدوارند با پيروزي احتمالي برابر حريف امشب خود، به عنوان دومين تيم در جهان پس از برزيل مستقيما به جام جهاني 2018 روسيه صعود كنند. با توجه به اينكه تيم ملي با هدايت كي‌روش در جام جهاني 2014 برزيل هم حاضر بوده، اين يك افتخار بزرگ براي فوتبال ايران محسوب مي‌شود زيرا تيم ملي فوتبال ايران نتوانسته دو بار پياپي در جام جهاني حضور داشته باشد. شاگردان كارلوس كي‌روش عصر امروز در حالي برابر ازبكستان قرار مي‌گيرند كه از 7 ديدار قبلي خود توانسته‌اند 5 پيروزي در كارنامه خود كسب كنند. البته تيم ملي فوتبال ايران در مرحله گروهي مقدماتي جام جهاني گلي را تا به حال دريافت نكرده و به عنوان تنها تيم مي‌تواند بدون گل خورده به جام جهاني 2018 روسيه صعود كند. البته كي‌روش در نشست خبري پيش از اين بازي از سختي‌هاي اين بازي سخن گفت و عنوان كرد با وجود اينكه يك قدم تا صعود به جام جهاني باقي مانده است اما هنوز تيم ملي به جام جهاني صعود نكرده است.

براي بررسي بيشتر اين ديدار و شرايط فني تيم ملي فوتبال ايران با بهتاش فريبا هم‌كلام شديم تا از زبان پيشكسوت فوتبال ايران شرايط تيم ملي را بررسي كنيم.

 

وضعيت تيم ملي فوتبال ايران را اين روزها چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

تيم ملي يك بازي بسيار سخت امروز پيش رو دارد. اگر بخواهيم روند تيم را در مقدماتي جام جهاني بررسي كنيم بايد بگوييم از همان ابتدا بازي‌هاي خوب و منطقي را از تيم ملي شاهد بوديم. تيمي جوان كه حاصل جوانگرايي كادر فني بوده، پا به رقابت‌ها گذاشت و از همان ابتدا بازي به بازي با استراتژي و برنامه خاص خودش پيش رفت. كي‌روش از همان بازي‌هاي دوره قبل مي‌دانست كه كار سختي در انتظار تيم ملي است و به همين خاطر طوري استراتژي تيمش را چيد كه بازي به بازي تيم پيش برود. فكر مي‌كنم به خاطر شايستگي‌هايي كه اين تيم داشت تا به حال توانسته روند بسيار خوبي را طي كند و امروز شاهد اين هستيم كه تيم يك قدم تا صعود به جام جهاني فاصله دارد.

تيم ملي در مقدماتي جام جهاني گلي را دريافت نكرده است. شايد خيلي از حريفان در آينده تلاش كنند اين ركورد را بشكنند. مي‌خواهيم نظرتان را در اين باره بدانيم.

از همان ابتدا كه كي‌روش به ايران آمد تشخيص داد نقطه ضعف فوتبال ايران كارهاي دفاعي است به همين خاطر از همان ابتدا طوري برنامه‌ريزي كرد كه تيم ملي پس از سال‌ها به يك خط دفاع منسجم و خوب دست پيدا كند. اگر خاطرتان باشد تيم در جام جهاني بازي‌هاي تدافعي خوبي را برابر حريفان انجام داد و شايد خيلي‌ها به اين مساله انتقاد كردند اما ما مقابل نيجريه و البته آرژانتين بازي‌هاي تدافعي انجام داديم كه حريفان بسيار قدرتمندي هستند. در ديدار برابر نيجريه كاملا موفق بوديم و با انجام يك دفاع منطقي و حساب شده توانستيم به تساوي دست پيدا كنيم. برابر آرژانتين هم همين روند را ادامه داديم و مي‌توانستيم حتي در لحظاتي دروازه حريف را باز كنيم. مي‌خواهم بگويم استراتژي كي‌روش سال‌هاست كه در فوتبال ايران وجود دارد. او از قبل برنامه‌ريزي مشخصي داشته و الان ثمره برنامه‌ريزي و تلاشش را مي‌بيند. البته دفاع كردن در فوتبال كار بدي نيست بلكه يك تاكتيك و يك برنامه مشخص است كه شما اگر بتوانيد آن را به خوبي اجرا كنيد قاعدتا موفق خواهيد بود. كي‌روش هم در اين امر موفق بوده و الان اين يك افتخار بزرگ براي تيم ملي فوتبال ايران محسوب مي‌شود كه تيم بدون گل خورده مي‌تواند به جام جهاني صعود كند.

يعني فكر مي‌كنيد ايران در بازي امشب مقابل ازبكستان هم گلي دريافت نخواهد كرد؟

نمي‌شود نتيجه بازي را پيش‌بيني كرد چون واقعا پيش‌بيني كردن فوتبال كاربسيار سختي است اما از روند تيم ملي اين استنباط مي‌شود كه تيم در بازي امشب هم گل نخورد يا حداقل به اين آساني‌ها گلي نخورد. بنابراين من معتقدم كاري كه كي‌روش و تيم ملي انجام داده كار كوچكي نيست.

بازي امشب تيم ملي برابر ازبكستان را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟ فكر مي‌كنيد امشب شاهد يك بازي هجومي از تيم ملي خواهيم بود؟

استراتژي يك بازي را مربي آن تيم تعيين مي‌كند. قاعدتا كي‌روش هم بازي به بازي پيش رفته و براي هر بازي با توجه به نقاط قوت و ضعف حريف تاكتيك تيمش را مشخص كرده است. با توجه به اينكه بازي امشب در ورزشگاه آزادي و قطعا در حضور هواداران زيادي برگزار خواهد شد انتظار مي‌رود تيم يك بازي هجومي انجام دهد چرا كه ما نيازمند برد هستيم و اگر مي‌خواهيم همين امشب كار را تمام كنيم بايد از همان ابتدا به دروازه حريف فشار بياوريم.

فكر مي‌كنيد در تركيب تيم ملي هم شاهد تغييراتي باشيم؟

كارلوس كي‌روش هميشه نوعي تيمش را ارنج كرده كه حريفان غافلگير شده‌اند. او از آن دسته مربياني نيست كه هميشه با يك تركيب ثابت تيمش را روانه ميدان كند. براي هر بازي استراتژي خاص خودش را دارد بنابراين فكر مي‌كنم در بازي امروز هم شاهد تغييراتي در تركيب تيم ملي باشيم. البته من اميدوارم اين تغييرات به سود تيم ملي باشد.

حضور هواداران چقدر مي‌تواند به تيم ملي كمك كند؟

وقتي در ورزشگاه آزادي به مصاف حريفان مي‌رويم انتظار داريم كه ورزشگاه آزادي پر از تماشاگر شود. وقتي اين ورزشگاه مملو از تماشاگر مي‌شود ترس عجيبي در دل حريف ايجاد مي‌شود. حتي كارلوس كي‌روش هم به اين نكته اشاره كرده كه وقتي ورزشگاه پر از تماشاگر شود كار براي پيروزي بر حريف كمي آسان‌تر مي‌شود. بنابراين من هم اميدوارم ايراني‌ها يكدل باشند و ورزشگاه را پر از تماشاگر كنند و حتي تيم بدون مشكل به پيروزي برسد و به جام جهاني صعود كند و همه با هم جشن صعود بگيريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون