• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3831 -
  • ۱۳۹۶ جمعه ۲۶ خرداد

فعالان فرهنگي در گفت‌و گو با «اعتماد» از تثبيت يا تغيير وزير آموزش و پرورش گفتند

موافقان و مخالفان تغيير وزير آموزش و پرورش با معيارهاي آشكار و مصداق‌هاي پنهان

گروه مدرسه اعتماد

به دلايل مختلف موضوع تغيير و تثبيت وزيرآموزش و پرورش بيش از ساير وزرا در شبكه‌هاي مجازي و محافل صنفي و سياسي مورد توجه و بحث و گفت‌وگو است و هر شخصيتي كه به كنايه يا اشاره مطلبي پيرامون نظام آموزشي يا تغييرات كابينه ابراز مي‌كند به گونه‌اي به اين بحث ارتباط داده مي‌شود. اين شب‌ها نيز كه به بهانه افطار، اهالي سياست دور هم هستند بيشتر اين مباحث و موضوعات طرح و به گفت‌وگو گذاشته مي‌شود، هر چند اظهارنظرهاي رسانه‌اي بيشتر محافظه‌كارانه و از روي احتياط است اما در محافل غيررسانه‌اي خيلي شفاف مخالفت‌ها و موافقت‌ها ابراز مي‌شود، ابراز نظرهايي كه كمتر پشتوانه استدلالي و منطقي دارد و بيشتر روابط و نوع انتساب فردي و جرياني و حزبي تعيين‌كننده موافقت يا مخالفت است و جاي مباحث كارشناسانه بسيار خالي است لذا ضرورت دارد اهالي رسانه اين گفت‌وگو‌ها و ابراز نظرها را از پستوي محافل گروهي و حزبي و لابي‌گري بيرون بكشند و در محك ارزيابي افكار عمومي قرار دهند تا بازخوردي مبتني بر واقعيت‌هاي هر صنف و نهاد و دستگاه‌ها گرفته شود و به رييس‌جمهور و مشاورانش منعكس شود و آنها نيز بر اساس پيام 29 ارديبهشت و با اولويت بر مطالبات واقعي هر صنف تغيير يا تثبيت لازم را صورت دهند و بي‌ترديد نخستين جايي كه رييس‌جمهور مي‌تواند يك پيام روشن و مشخص به حاميان خود بدهد همين تركيب كابينه است؛ تركيبي كه بخش بزرگي از آن نمايانگر مطالبه تغيير و بخشي هم نمايانگر مطالبه استمرار تدبير اميد خواهد بود. به همين منظور در گروه مدرسه اعتماد، گزارشي را تقديم مخاطبان مي‌كنيم و مطالبي را در معرض نقد و نظر قرار مي‌دهيم تا گام كوچكي در اين مسير به عنوان يك رسانه اصلاح‌طلب و حامي دولت در حوزه آموزش و پرورش داشته باشيم.

حسن الحسيني
فعال فرهنگي

قبل از تفكر درباره تغيير يا تثبيت وزير بايد به اين امر توجه كنيم كه شخصي كه در راس اين وزارتخانه بزرگ قرار مي‌گيرد بايد شخصي توانمند باشد تا از عهده اين مسووليت بزرگ برآيد.طبيعتا وزير فعلي امتيازاتي دارد كه قابل تامل است به طور مثال آشنايي ايشان به وزارت كه طي چند ماه گذشته صورت گرفته است و با تغيير وزير، شخص جديدي كه به اين سمت منصوب خواهد شد چندين ماه فرصت لازم خواهد داشت تا با اين وزارتخانه آشنا شود البته داوري نهايي در اين زمينه زماني صورت خواهد گرفت كه گزينه‌هاي ديگر هم معرفي شوند. وي افزود: دليل مهم‌تري نيز جهت تثبيت وزير فعلي اين است كه ايشان توانايي‌هاي زيادي جهت به اجرا درآوردن برنامه‌هاي آينده خود دارد و برنامه‌هاي گسترده‌اي نيز جهت تحول در آموزش و پرورش در دستور كار خود قرار داده است.

 

بهجت‌الملوك كبيري
فعال فرهنگي

دولت هوشمند فعلي با مشاوران عالي هيچ وقت وزيري را براي 9 ماه تعيين نمي‌كند طبيعتا با تعيين دانش به عنوان وزير آموزش و پرورش اهداف بلندمدتي در نظر بوده است به نظر من دانش مهم‌ترين مشكل فرهنگيان يعني مطالبات‌شان را در سكوت تبليغات حل كرده است و از اين كار استفاده تبليغاتي نكرده است كه اين موضوع وي را انساني با اخلاق نشان مي‌دهد و با توجه به كار بزرگي كه براي فرهنگيان كرده است منتي هم بر سرشان نگذاشته است. وي افزود: نجفي با عضويت در صندوق فرهنگيان آرامش را به اين صندوق برگرداند كه اين موضوع جهت حمايت از دانش و تثبيت وي بود. دانش در بحث مدرسه‌محوري گام عظيمي برداشته كه اگر به نتيجه برسد راه بزرگي در تعليم و تربيت پيموده خواهد شد.

 

مهدي فتحي
فعال رسانه اي

وزير فعلي توانايي خوبي جهت چانه‌زني براي مطالبات آموزش و پرورش دارد كه اين موضوع نشان مي‌دهد كه ايشان وزير توانايي است كه توانسته نظرات خود را در هيات دولت مطرح و به نتيجه برساند. دانش، بحث سازمان نظام معلمي را مورد مطالعه قرار داده و تصميم به راه‌اندازي آن دارد كه اين نشان‌دهنده توجه وي به امور فرهنگيان به‌خصوص امور معيشتي است. مهدي فتحي در ادامه گفت: به جز بحث خصوصي‌سازي مدارس كه به نظر من خيلي مفيد نيست تمام برنامه‌هاي ايشان قابل قبول بوده و در راه پيشرفت وزارت آموزش و پرورش است. ايشان جهت پرداخت معوقات فرهنگيان حتي اردوگاه شهيد باهنر را گرو گذاشتند كه اين نشان از توجه فراوان وزير فعلي به معلمان است.وي افزود: بهتر است به وزير فعلي زمان بدهيم تا بتواند به پيشبرد برنامه‌هاي خود كه مهم‌ترين آنها تغيير محتواي كتب درسي،  تغيير امتيازات فرهنگيان از مدرسه به سمت حوزه ستادي و ايالتي كردن آموزش و پرورش در استان‌ها است، ادامه دهد.

 

محمد  رضاخواه
فعال رسانه‌اي

براي ماندن يا رفتن وزير آموزش و پرورش در كابينه دولت بهتر است عملكرد ايشان را در هفت ماه اخير بررسي كرد و ديد آيا كارنامه قابل قبولي داشته‌ يا خير؟ براي من كه در مدرسه مشغول به كار بوده‌ام با رفتن آقاي فاني و آمدن آقاي دانش تغيير جديدي در سطح مدرسه و يك پله بالاتر از آن در سطح مديريت آموزش و پرورش يكي از مناطق تهران احساس نكرده‌ام. در دفتر  معلمان همان نارضايتي‌ها كه نسبت به وزير قبلي آموزش و پرورش بيان مي‌شد نسبت به ايشان نيز بيان شده است.  از طرفي براي من و ساير معلمان نشاني از تغييرات به سمت مثبت چه از طرف مدير مدرسه يا مديريت منطقه و همچنين مديريت شهر، ديده نشده است. تنها تفاوتي كه خيلي زياد حس مي‌شود اين است كه ديوار آقاي فاني كوتاه بوده و به عنوان مثال افزايش حقوق‌ها كه در فروردين و ارديبهشت ماه انجام مي‌شد همواره معلمان نسبت به افزايش حقوق كم‌شان در دوره آقاي فاني اعتراض داشتند اما امسال با وجود افزايش كم حقوق‌ها اين صداي نارضايتي‌ جايي بيان نشد يا بعد از افزايش حقوق معمولا گلايه‌گذاري از خدمات بيمه‌ تكميلي وجود داشت كه امسال اين اتفاق هم نيفتاده و گويا ديوار آقاي دانش در اين زمينه‌ها بسيار بلند است.  به نظر مي‌رسد آقاي دانش يا اطرافيان وي در پشت پرده داراي لابي قدرتمندي در ميان نويسندگان حوزه آموزش و پرورش هستند كه مانع نقد و بررسي عملكرد ايشان به مانند آنچه با آقاي فاني انجام شد، مي‌شوند يا با عدم شكل‌گيري و باب گفت‌وگو درباره مديريت و عملكرد ايشان به نوعي به مهندسي افكار عمومي معلمان دست مي‌زنند كه اين گونه مهندسي‌ها شايسته فرهنگيان و معلمان نيست. از اين‌رو با توجه به موازين اخلاقي و حرمت همكارانم نبايد با هر فرد يا گروهي كه چنين رفتاري را داشته باشند  مهر تاييد يا موافقت بر عملكردشان زد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون