• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3838 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۳ تير

ترامپ كماكان خبرساز است

از طعنه به دادستان تا تعيين سفير بريتانيا

ميثم سليماني

تا زماني كه دونالد ترامپ در ايالات متحده در مسند قدرت قرار دارد به نظر نمي‌رسد كه ايالات متحده از صدر اخبار پايين بيايد. او هرروز خبرساز است، مصاحبه مي‌كند، سخنان جنجال‌برانگيز مي‌گويد، توييتر او هرروز فعال است و به نظر مي‌رسد او قصد دارد از لحظه لحظه زمان رياست‌جمهوريش استفاده كامل را ببرد. او در داخل امريكا به‌شدت تحت فشار است و از طرفي قدم‌هاي او در امريكا بسيار سست شده به گونه‌اي كه اين احتمال بيش از پيش قوت مي‌گيرد كه او نتواند دوره چهارساله رياست‌جمهوري خود را به آساني به پايان برساند. اكنون احتمال بركناري رابرت مولر، دادستان ويژه پرونده دخالت روسيه در انتخابات افزايش پيدا مي‌كند. آمارها حاكي از آن است كه هكرهاي روسي به طور گسترده‌اي به سيستم انتخاباتي امريكا حمله كرده‌اند. از سوي ديگر سنا به‌شدت درگير تصويب لايحه بيمه درماني ترامپ است كه معلوم نيست نهايي شود و همه اينها نشان از آشفتگي عجيب در سياست داخلي امريكا دارد.
طعنه ترامپ به دادستان ويژه
به نظر مي‌رسد دونالد ترامپ هرچه بيشتر از قصد خود براي كنار گذاشتن رابرت مولر، دادستان ويژه پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا پرده‌برداري مي‌كند. دونالد ترامپ در آخرين مصاحبه خود عنوان كرده رابرت مولر تحقيقات خود در خصوص دخالت روسيه را گسترش داده از همين رو ترامپ را عملا محاصره كرده و شرايط به گونه‌اي پيش رود كه مجبور به استعفا شود. ترامپ در پاسخ به اين سوال كه اين احتمال وجود دارد كه مولر را از تحقيقات خارج كنند، او سه بار گفت كه بايد ببينيم. وي استدلال كرد كه روابط دوستانه طولاني ميان مولر و جيمز كومي رييس سابق اف‌بي‌اي وجود دارد و او افرادي را براي بازجويي استخدام كرده كه بسيار گيج‌كننده و مسخره هستند. ترامپ گفت: مولر دوستي بسيار خوبي با كومي دارد؛ وي افزود، افرادي در اين تيم تحقيقات استخدام شده‌اند كه همه طرفداران هيلاري كلينتون هستند. بعضي از آنها براي هيلاري كلينتون كار كرده‌اند. منظورم اين است كه اگر از آنها حقيقت خواسته باشيد تا حقيقت را بدانيد، همه‌چيز مسخره است. به نظر مي‌رسد ترامپ با مشاوران و دوستان خود در مورد امكان اخراج مولر صحبت كرده است. چيزي كه دونالد ترامپ بايد با دستور وزارت دادگستري به وي برساند. اما در مصاحبه فاكس ترامپ نشان داد كه قصد دارد زمان بيشتري به مولر براي تحقيقات بدهد. وي در خصوص مولر گفت: رابرت مولر يك مرد محترم است و اميدوارم كه او يك راه‌حل محترمانه ارايه دهد. او در ادامه افزود: ببينيد هيچ مانعي بر سر تحقيقات وجود نداشته است. او همچنين در خصوص نوار مكالمه ضبط شده جلسات با جيمز كومي عقب‌نشيني كرد و گفت هيچ نواري در اين خصوص وجود ندارد.
طرح بيمه ترامپ در لبه پرتگاه
جمهوريخواهان نهايتا برنامه خود را براي اصلاح قانون مراقبت مقرون به صرفه اعلام كردند. در حال حاضر آنها فقط سعي كردند كه در ميان اعضاي حزب آن را به تصويب برسانند كه خود كار بسيار پيچيده‌اي بود. در هفته آينده اما زماني كه اين طرح به صحن مجلس سنا براي راي‌گيري آورده شود از پيچ و تاب‌هاي فراواني بايد عبور كند و اين اطمينان به طور كامل وجود ندارد كه آيا حزب انسجام لازم براي تصويب اين طرح خواهد داشت. ساختمان كپيتول هيل با واكنش‌هاي جالب توجهي درباره لايحه مراقت‌هاي بهداشتي منتشر شده توسط رهبر اكثريت مجلس سنا ميچ مك‌كانل روبه‌رو بود. با توجه به اختلافاتي كه در خصوص اين طرح بيمه وجود دارد و بسياري معتقدند كه اگر ميچ مك‌كانل بتواند اين طرح را از تصويب سنا بگذراند، مي‌تواند به عنوان يك جادوگر قانونگذاري نام گذاشت. به نظر مي‌رسد ميچ مك كانل در مجمع سنا از 52 رايي كه در اختيار دارد 50 راي موافق داشته باشد و به نظر مي‌رسد كه در نهايت اين امر به راي معاون رييس‌جمهور متكي شود و بايد در راي‌گيري شركت كند. دو تن از سناتورهاي جمهوريخواه اعلام كرده‌اند كه مخالف و نگران پيش‌نويس ارايه داده شده توسط مك‌كانل هستند. مدافعان اين طرح نيز به‌شدت محتاطانه عمل كردند و مي‌گفتند هنوز نگراني‌هايي در خصوص آن وجود دارد و زمان بيشتري نياز به بررسي دارد. در طيف ديگري از محافظه‌كاران مثل تد كروز، مايك لي، رون جانسون و رند پال عنوان كردند كه بدون نگراني از بازگشت اوباماكر راي مخالف خود را در خصوص اين لايحه به صندوق خواهند انداخت. گفتني است جمهوريخواهان هفت سال است كه تلاش مي‌كنند تا اوباماكر را لغو كنند اما هر بار به در بسته خورده‌اند. اگر جمهوريخواهان به اندازه كافي از ميچ مك‌كانل پيروي كنند راه زيادي تا رسيدن به اين آرزوي هفت ساله باقي نمانده است. و دونالد ترامپ مي‌تواند به يكي از اولويت‌هاي مهم خود كه در انتخابات رياست‌جمهوري عنوان كرده بود، برسد. اما اگر اين اتفاق رخ ندهد نه‌تنها دونالد ترامپ بلكه حزب جمهوريخواه با يك شكست جدي مواجه خواهد شد و به خصوص ضربه محكمي به آبروي ميچ مك كانل، رهبر اكثريت سنا وارد خواهد شد. اگر اين قانون به تصويب نرسد اين موضوع مي‌تواند به عنوان يكي از بزرگ‌ترين وعده‌هاي عملي نشده دولت با وجود كنترل حزب متبوعش در واشنگتن بر هر دو مجلس در حافظه تاريخي ثبت شود كه اين بسيار نگران‌كننده خواهد بود.
رييس يك تيم فوتبال، سفير امريكا در بريتانيا
دونالد ترامپ در اقدامي عجيب و جالب توجه رييس يك تيم فوتبال امريكايي به نام نيويورك جت را به عنوان سفير ايالات متحده در بريتانيا معرفي كرد. وودي جانسون هفتاد ساله علاوه بر مديريت تيم فوتبال امريكايي يك شركت خصوص مديريت دارايي را اداره مي‌كند. طبق بيانيه كاخ سفيد، جانسون داراي مدرك ليسانس از دانشگاه آريزونا است و در شوراي صادرات رييس‌جمهور و كميسيون رييس‌جمهور در مورد دانشجويان كاخ سفيد خدمت كرده است. او نوه بزرگ بنيانگذار توليد‌كننده بزرگ محصولات بهداشتي
 Johnson & Johnson است. تيم فوتبال او در نوامبر 2016 بيش از 6/2 ميليارد دلار ارزش‌گذاري شد. گفتني است جانسون براي چندين سال به كمپين‌هاي جمهوريخواه كمك مالي اهدا كرده است و از سوي ترامپ شناخته شده است. او به عنوان رييس كميته مبارزه رياست‌جمهوري جب بوش خدمت كرد و حالا براي تاييد سنا به مجلس بروند. گفتني است پس از اينكه جب بوش از گردونه رقابت‌ها خارج شد جانسون بلافاصله از دونالد ترامپ حمايت كرد. او در طول كمپين انتخاباتي ترامپ 349هزار دلار اهدا كرد كه بين كمپين ترامپ و كميته ملي جمهوريخواهان و احزاب جمهوريخواه تقسيم شد. كمسته گزارش داد كه عمده اين پول (249هزار دلار) در تاريخ 10 نوامبر 2016 دو روز پس از انتخاب ترامپ واريز شده است. ترامپ كه روز پنجشنبه در يك مراسم ناهار در هتل تازه تاسيس خود در واشنگتن به جانسون به عنوان سفير اشاره كرد و گفت او در حال رفتن به سنت جيمز است، اشاره به نام رسمي بريتانيا است كه براي فرستادگان خارجي استفاده مي‌شوند.
اما جانسون پس از تاييد سنا با چالش‌هايي كه طي شش ماه از زمان روي كار آمدن دونالد ترامپ مي‌گذرد، مواجه است. به ويژه اينكه ايالات متحده بايد روابط خود با بريتانيا را در جهان پس از خروج از اتحاديه تنظيم كند. از طرفي به نظر مي‌رسد ديدگاه جالبي در بريتانيا در خصوص دونالد ترامپ حاكم نيست و مخالفت فراواني نسبت به حضور ترامپ در بريتانيا وجود دارد. با وجود دعوت ملكه از دونالد ترامپ هنوز رسما برنامه‌ريزي براي سفر دونالد ترامپ به بريتانيا صورت نگرفته است. بسياري انتظار داشتند ملكه در سخنراني گشايش پارلمان در اين خصوص سخن بگويند اما عملا آن را ناديده گرفت كه بسياري آن را پس گرفتن دعوت از رييس‌جمهور امريكا دانستند.
ترامپ به دنبال يك استقبال گرم در نخستين سفر خود به بريتانيا داشت. چرا كه روساي جمهوري امريكا در بريتانيا با استقبال‌هاي گرمي روبه‌رو مي‌شوند. اما پس از تظاهرات‌هاي گسترده مردم بريتانيا نسبت به سفر دونالد ترامپ به اين كشور به نظر مي‌رسد كه دونالد ترامپ سفر خود به اين كشور را به تعويق انداخته است. همچنين اختلافات بين دو كشور افزايش پيدا كرد زماني كه ترامپ به شهردار لندن صادق خان پس از حمله تروريستي در پل لندن انتقاد كرد، اقدامي كه بسياري آن را خارج از عرف ديپلماتيك دانستند.
همچنين با آغاز مذاكرات خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا شكل تجارت و رابطه اقتصادي ميان امريكا و بريتانيا نيز تغيير خواهد كرد. از جمله اولويت‌هاي جانسون همين موضوع خواهد بود. در حالي كه پيش از اين‌باراك اوباما گفته بود كه امريكا از انگليس براي ترك اتحاديه حمايت نمي‌كند. اما ترامپ در ابتداي كار خود يك توافقنامه تجاري با بريتانيا به امضا رساند و وعده داد با بريتانيا بر سر اين موضوع امضا كرد و وعده داد كه تا قبل از پايان مذاكرات خروج اين توافق نهايي خواهد شد. گفتني است جانسون، جانشين متيوبارزون كه در سال 2013 توسط باراك اوباما منصوب شده بود، خواهد شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون