• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3838 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۳ تير

آقايان! كوتاه نياييد!

علي شكوهي

در روز قدس امسال اتفاقات ناگواري در تهران افتاد. گروهي از افراد كه معمولا كارشان مساله‌سازي براي نظام اسلامي است، با طرح شعارهاي تند و اهانت‌آميز عليه رييس‌جمهوري تمامي شيريني حضور مردم در اين حماسه ضداسراييلي را در كام آنان تلخ و ناگوار و طبعا موجبات خوشحالي حاكمان تل‌آويو را فراهم كردند. دامنه اين اقدام شامل حال برخي ديگر از چهره‌هاي انقلابي و آزاده هم شد و دكتر علي مطهري هم از سوي همين جريان مورد اهانت قرار گرفت. در اين باره چند نكته را بايد مدنظر داشت.
1- روز قدس متعلق به هيچ جريان سياسي نيست. اين روز از سوي امام خميني طراحي شد تا كينه از استكبار و صهيونيسم و جنايات آنان زنده و تازه بماند و هيچ كسي نتواند بر سر آرمان رهاي قدس شريف مصالحه و سازش كند. برگزاري مراسم اين روز را بايد اقدامي مردمي براي حفظ جهت‌گيري حركت جامعه دانست ولو آنكه در سال‌هاي اخير رنگ حكومتي آن زياد شده باشد. شركت مردم با هر گرايش و سليقه سياسي در اين تظاهرات براي نظام اسلامي يك فرصت است تا معلوم شود كه تنها يك جناح و جريان سياسي نيست كه شعار ضداسراييلي مي‌دهد و از آرمان فلسطين حمايت مي‌كند. بنابراين نفس شركت همه شهروندان در اين مراسم را بايد يك دستاورد براي نظام دانست.
2- مراسم امسال روز جهاني قدس از جهاتي مهم‌تر بود زيرا بعد از تحولاتي برگزار شد كه به زيان ما در منطقه رخ داده‌اند. ما مي‌دانيم كه ترامپ از حاميان جدي اسراييل است و دامادش در شهرك‌سازي درون اسراييل مشاركت دارد و منافع حزب جمهوريخواه امريكا در اين است كه براي حمايت از اسراييل به سوي تشديد تعارضات با ايران بروند. در همين راستا توافقي براي ايجاد يك اتحاد ميان اسراييل و كشورهاي مرتجع عربي در جريان است كه هدف خود را مهار ايران معرفي كرده است. از سويي داعش در داخل ايران به قصد قدرت‌نمايي دست به عمليات نظامي زده و موجي از اعتراض را در ميان مردم ما برانگيخت به گونه‌اي كه انگيزه شركت مردم در تظاهرات روز قدس امسال بسيار مضاعف شد. تغييراتي هم كه در مواضع حماس ايجاد شد، ولو آنكه اندك باشد هشداري بود به ايران و ديگر حاميان فلسطين كه اگر در صحنه نباشند و به صورت جدي از جنبش فلسطين حمايت نكنند چه بسا مبارزان جهادي در فلسطين هم تنها بمانند و راه خود را به سوي سازش و كنار گذاشتن مبارزه تغيير بدهند. همه اين مسائل موجب شد كه مراسم روز قدس امسال در ايران ويژه تلقي شود.
3- در اين وضعيت كه دشمن در پيرامون ما هر روز براي رويارويي با ايران آماده‌تر مي‌شود و سعي در تنگ كردن حلقه محاصره دارد، نيروهاي انقلابي با هر گرايش سياسي بايد بر ضرورت وحدت دروني جبهه انقلاب تاكيد كنند و عوامل تفرق را از ميان بردارند. حال شما يكباره در روز قدس مشاهده مي‌كنيد كه گروهي اندك با سازماندهي قبلي در مقابل سيل مردم قرار مي‌گيرند و مسائل داخلي را عمده كرده و بر طبل تفرقه مي‌كوبند و به رييس‌جمهوري كه مدتي قبل با راي نزديك به 24ميليوني اين مردم انتخاب شده است، اهانت مي‌كنند و او را به «بني‌صدر» و منافقين تشبيه مي‌كنند و «آخوند امريكايي» مي‌نامند. آيا نبايد به اين موضوع مشكوك شد و آن را حركتي در راستاي تامين منافع اسراييل و نفي فلسفه روز قدس قلمداد كرد؟
4- مي‌شود انگيزه اين افراد را درست و حركت آنان را ناشي از جهل و تعصب و سطحي‌نگري و فريب‌خوردگي دانست و در عين حال مي‌شود آن را به يك حركت پيچيده و سازماندهي شده مخالفان نظام نسبت داد. براي اينكه معلوم شود چه كساني و چرا اين اقدام اهانت‌آميز را انجام داده‌اند حتما بايد دستگاه امنيتي و قضايي كشور وارد ماجرا شود و تحقيق و پيگيري در اين زمينه را آغاز كند. اقدامات متعدد قبلي از همين قماش وقتي مورد پيگرد قرار گرفت سر از اين در آورد كه كساني از قبل سازماندهي كرده بودند و برنامه داشتند. هيچ بعيد نيست كه ماجراي فتنه روز قدس امسال را هم اگر دقيق پيگيري كنيم معلوم شود كه كساني پشت صحنه اين امور را هدايت مي‌كردند. انتظار داريم كه آقايان اين‌بار كوتاه نيايند و كاري با اين همه تبعات منفي را تحقيق نكرده به انگيزه خوب چند جوان احساساتي نسبت ندهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون