• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3839 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۴ تير

عددنوشت

پنجمين هفته كاهشي با نفت

رويترز اعلام كرد: قيمت نفت هر چند ديروز (جمعه) بالا رفت اما هر بشكه آن 68/45 دلار فروخته شد و پنجمين هفته كاهشي اين طلاي سياه هم رقم خورد. براساس اعلام رويترز، قيمت نفت آخرين روز كاري بازارهاي جهاني با تضعيف ارزش دلار اندكي افزايش يافت اما پنجمين هفته متوالي كاهشي را ثبت كرد. گفته مي‌شود كه اين كاهش 5 هفته‌اي به علت عدم موفقيت اوپك در كم كردن مازاد عرضه در بازار نفت اتفاق افتاده است. هر بشكه نفت برنت درياي شمال با 46 سنت افزايش 68/45 دلار فروخته شد. هر بشكه نفت خام امريكا نيز با 27 سنت افزايش 01/43 دلار معامله شد. هر دو شاخص جهاني نفت طي هفته گذشته 9/3 درصد از ارزش خود را از دست دادند و قيمت نفت اكنون پايين‌ترين قيمت نفت در 10 ماه گذشته را تجربه مي‌كند كه با نگراني‌هاي پيوسته در مورد افزايش توليد محاصره شده است. 5 هفته كاهش توليد طولاني‌ترين مدت زمان كاهشي هفتگي از آگوست 2015 به شمار مي‌رود.


افزايش اشتغال مستقيم صنعت خودرو

طبق پيش‌بيني صورت گرفته در سال جاري اشتغال مستقيم صنعت خودرو و قطعه بايد به ۴۰۰ هزار نفر برسد. وزارت صنعت، معدن و تجارت اخيرا ويرايش دوم «برنامه راهبردي وزارت صنعت، معدن و تجارت» را منتشر كرد كه در آن راهبردهاي اين وزارتخانه براي توسعه بخش صنعت كشور پيش‌بيني شده است. بخشي از برنامه راهبردي اين وزارتخانه در حوزه صنايع مربوط به «برنامه راهبردي صنعت خودرو» است. در برنامه راهبردي صنعت خودرو راهكارهايي در زمينه توسعه و گسترش كمي و كيفي صنعت خودرو و قطعه ايران در حوزه‌هاي مختلف پيش‌بيني شده كه از جمله‌ آن پيش‌بيني افزايش اشتغال در صنعت خودرو و قطعه است. در اين زمينه در اين سند پيش‌بيني شده كه تا پايان سال جاري (۱۳۹۶) ميزان اشتغال مستقيم در صنعت خودرو و قطعه بايد به ۴۰۰ هزار نفر برسد.


تخفيف‌هاي كلان نفتي
كارشناس بورس انرژي گفت: بررسي عملكرد حسابرسي شده برخي شركت‌هاي پالايشي در سال مالي ۹۴ نشان مي‌دهد، شركت ملي نفت برخي فرآورده‌هاي نفتي را با تخفيف‌هاي بسيار حتي فراتر از ۳۰‌ درصد نسبت به قيمت‌هاي جهاني فروخته‌ است. فارس در گزارشي نوشت؛ حضور اغلب شركت‌هاي پالايشي در بازار سهام اين فرصت را فراهم كرده تا با دستيابي عموم سرمايه‌گذاران به صورت‌هاي مالي و عملكرد يك‌ساله اين شركت‌ها بتوانند تحليل جامعي از وضعيت بنيادي آنها و همچنين صنعت پالايشگاهي ايران داشته باشند. عملكرد حسابرسي شده سال مالي 1395 شركت‌هاي پالايشي به بهانه عدم دسترسي به اعلاميه‌هاي نرخ خريد و فروش نفت خام و فرآورده‌هاي نفتي در حالي هنوز منتشر نشده كه بررسي عملكرد حسابرسي شده برخي از اين شركت‌ها در سال مالي 94 نشان مي‌دهد برخي اقلام نفتي از سوي شركت‌ها با اختلاف‌هاي شديدي حتي فراتر از 30 درصد نيز نسبت به قيمت‌هاي جهاني فروخته شده است.


جلوگيري از هدر رفت آب خانگي

قائم‌مقام وزير نيرو با اشاره به هدر رفت سالانه 5/1 ميليارد مترمكعب آب در بخش خانگي گفت: با استفاده صحيح مي‌توان حدود ۳۰ الي ۴۰ درصد از ميزان مصرف آب در بخش خانگي كاست. عليرضا دايمي با اشاره به هفته صرفه‌جويي در مصرف آب به راديو گفت: اين زمان، فرصت خوبي است تا اطلاع‌رساني در خصوص آب صورت بگيرد. در همين راستا بايد اعلام كنيم، در تهران بزرگ به صورت روزانه، 52 هزار متر آب مصرف مي‌كنيم. وي با اشاره به اينكه سالانه 2/6 ميليارد در سال مصارف خانگي است، اظهار داشت: حدود يك ميليارد و 500 ميليون متر مكعب از اين آب هدر رفت مي‌شود كه يك بخش از آن مربوط به فرسودگي شبكه و يك بخش مربوط به مصارف خانگي است و متاسفانه تمايلي براي اصلاح اين رويه مصرف نيست. او بيان داشت: مي‌توانيم با پوشاندن سقف كولرهاي آبي در مصرف آب، صرفه‌جويي داشته باشيم. با استفاده از شيرهاي آبي كه صنايع آن در داخل كشور هستند، مي‌توانيم بخش زيادي از مصرف آب را بهبود ببخشيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون