• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3840 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۷ تير

دلايل كاهش قيمت نفت

در حالي كه پس از توافق اوپك به ويژه تمديد 9 ماه توافق قبلي در 4 خرداد نگاه‌ها به افزايش قيمت طلاي سياه بود اما قيمت‌ها همچنان روند نزولي داشته، اين گزارش دلايل آن را بررسي كرده است. به گزارش فارس و به نقل از «وال استريت ژورنال»، اين هفته قيمت نفت پايين آمد و بسياري چيز‌ها گوياي آن بود كه اشباع بيش از حد بازار از نفت به اين زودي رو به كاهش نخواهد گذاشت.
اين وضعيت به خاطر 5 علت ادامه مي‌يابد:
1. عوامل غيرقابل پيش‌بيني مانند نيجريه و ليبي:ليبي كه در حال جنگ داخلي است در اين روند شركت نمي‌كند ولي رشد استخراج نفت در آن كشور با وجود ادامه جنگ همه را متحير مي‌كند. ذخاير نفت در اين كشور از همه بيشتر در آفريقا است. حالا استخراج آن تا 885 هزار بشكه در روز افزايش يافت كه ميزان سه برابر بيشتر از سال گذشته است. نيجريه نيز به خاطر حملات شبه‌نظاميان به تاسيسات نفتي از اين توافق حذف شد و در ماه گذشته استخراج نفت در آن كشور به 68/1 ميليون بشكه در روز رسيد كه بزرگ‌ترين شاخص در سال جاري است.
2. معامله اوپك : بنا به توافق ماه گذشته درباره محدوديت استخراج حاصله در اوپك ميزان توليد روزانه آن تا آخر ماه مارس 2018 معادل 8/1 ميليون بشكه خواهد بود. كلا شرايط توافقنامه رعايت مي‌شود ولي تحليلگران «مورگان استينلي» اعلام كردند كه اگر سهميه‌ها كاهش نپذيرفته و اين سند تا آخر 2018 تمديد نشود مازاد نفت توليد شده در سال آينده افزايش خواهد يافت.
3. مخازن پر شده نفتي:  اوپك اميدوار بود كه بتواند ذخيره جهاني نفت محفوظ در مخازن را كاهش دهد ولي حجم ذخاير نفتي سازمان همكاري و توسعه اقتصادي متشكل از 35 كشور پيشرفته به ميزان 6/18 ميليون بشكه افزايش يافته و حالا مقدار اين ذخاير بيش از سال پيش است. تحليلگران مي‌گويند كه در نيمه دوم سال ذخاير به خاطر كاهش استخراج و بالا رفتن تقاضا رو به كاهش خواهد نهاد ولي ديگران مي‌گويند كه ذخاير نفتي باز هم زياد است و به كندي بي‌سابقه كمتر مي‌شود.
4. رشد استخراج نفت در امريكا: با وجود افت قيمت نفت استخراج نفت در امريكا در سطح بالا مي‌ماند. شركت‌هاي امريكايي توليد‌كننده نفت شيل كه زمان‌هاي دشواري از سر گذراندند در بهترين ميدان‌ها متمركز شده و راهكارهاي تكميل شده فني را به‌كار بردند. امروزه برخي از آنها حتي با نفت 40 دلاري سودآور قانع هستند. بنا به برآورد‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي، ميزان تحويل نفت از امريكا در سال جاري 5 درصد افزايش يافته و در 2018 اين افزايش حدود 8 درصد خواهد بود و اگر اين طور باشد امريكا از نظر توليد روزانه نفت حتي از عربستان سعودي سبقت مي‌گيرد.
5. سفته بازي محتكران : پيش از نشست ماه مه اوپك بازيگران بورس همانند صندوق‌هاي حمايت از سرمايه‌گذاري و ديگر سرمايه‌گذاران بزرگ به افزايش نرخ نفت اميد مطلق بستند ولي اوپك خريداران را دچار ياس و نااميدي كرد زيرا از محدوديت‌هاي جدي و تمديد معامله طولاني‌مدت خودداري كرد و سرمايه‌گذاران نيز از تمايلات خود صرف نظر كردند و اين امر سبب افت بيشتر قيمت نفت شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون