• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3841 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۸ تير

تخريب براي بازدارندگي از تشكيل دولت كارآمد

علي صوفي فعال سياسي اصلاح‌طلب

 

 

پس از انتخابات رياست‌جمهوري و در فاصله مانده به تشكيل دولت دوازدهم عمليات رواني اصولگرايان مبني بر تخريب شدت گرفته است. هدف اصلي اصولگرايان از تخريب دولت، بازدارندگي آقاي روحاني از تشكيل يك دولت كارآمد به ويژه در حوزه‌هاي حاكميتي است كه او براي دولت خود تعريف كرده است. همچنين مايوس كردن مردم با عدم تحقق وعده‌هايي كه آقاي روحاني داده است و در نتيجه جبران شكست‌هاي پي در پي كه اصولگرايان داشته‌اند از مواردي است كه جناح راست در اين راستا دنبال مي‌كند. اين امر نشان مي‌دهد كه اصولگرايان همچنان قواعد بازي سياسي دموكراتيك را بر نمي‌تابند. مشكلي كه در مورد بدنه اجتماعي دارند اين است كه مردم از اين جريان سياسي رويگردان شده‌اند.
جرياني كه 8 سال دولت را در اختيار داشت، كارنامه بدي از خود به جا گذاشته و مردم را نااميد كرده است. فسادهاي گسترده‌اي كه در اين دوران وجود داشت و شكاف طبقاتي بسياري در دوران دولت احمدي‌نژاد به وجود آمد. به ويژه فقر و تبعات اجتماعي ناشي از فقر كه مردم دچار آن شده‌اند، سبب شد كه مردم ديگر به اين جريان سياسي و كانديداهايش راي ندهند. در انتخابات اخير مي‌بينيم كه نزديك 60 درصد به آقاي روحاني راي مي‌دهند. 15 ميليون نفر هم در انتخابات 96 شركت نكرده‌اند. مجموعه اين دو آمار به ما مي‌گويد كه حدود 40 ميليون نفر از جمعيت راي‌دهنده از اصولگرايان رويگردان هستند. اين امر اتفاقي نيست. در حالي كه اصولگرايان عنوان مي‌كردند كه اتفاق سال 92 تنها يك حادثه بود و تكرار نخواهد شد. سال 94 دوباره همان اتفاق سال 92 با شدت بيشتري تكرار شد. در سال 96 نيز اين امر به اوج خود رسيد. حالا امر براي اصولگرايان مسلم شده و مايوس شده‌اند از اينكه بتوانند در روند دموكراتيك و انتخاباتي جايي داشته باشند.
از همين رو دست به تخريب‌هايي زدند و سعي مي‌كنند مردم را از اصلاح‌طلبان مايوس كنند. مشكل اصولگرايان مشاركت مردم در انتخابات است. چيزي كه مقام معظم رهبري همواره بر آن تاكيد داشته‌اند و از همه مردم خواسته تا حضور حداكثري در انتخابات داشته باشند.
از طرفي مشاركت حداكثري باعث شكست اصولگرايان بود. تندروهاي جريان راست در حال حاضر در يك چنين پارادوكسي گرفتار شده‌اند و براي برون‌رفت از اين مخمصه و بحراني كه براي‌شان پيش آمده چاره‌اي ندارند جز اينكه دولت برآمده از مردم را ناكارآمد جلوه دهند و پيش پاي آن سنگ‌اندازي كنند و اجازه ندهند كه برنامه‌هايش را اجرايي كند تا مردم مايوس شده و در انتخابات شركت نكنند.
اين چيزي است كه امروز اصولگرايان تندرو  دنبال آن هستند. البته نمي‌توانند روي عملكرد دولت آقاي روحاني تاثير بگذارند. ممكن است بتوانند كار را براي دولت مشكل كنند تا نتواند به مطالبات و خواسته‌هاي مردم رسيدگي كند اما اينكه بتوانند جلوي اين جريان را بگيرند و دولت را ناكارآمد كنند، بعيد به نظر مي‌رسد. آنها نشان داده‌اند كه به هيچ‌وجه به دنبال منافع ملي نيستند كه در نهايت موجب حفظ نظام مي‌شود. آنها فقط به منافع فردي خود مي‌انديشند. به هر حال نظام جمهوري اسلامي متولي دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون