• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3842 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۰ تير

رييس مجلس:

اشغال بغداد توسط داعش بدون كمك ايران به عراق حتمي بود

گروه سياسي| حضور در اجلاس كشورهاي اوراسيا فرصتي را پيش آورد تا علي لاريجاني با رسانه‌هاي خارجي سخن بگويد و مواضع ايران را در خصوص تصميمات جديد امريكا در زمينه محدوديت مسلمانان در رفت و آمد به اين كشور و همچنين مبارزه ايران به تروريسم بيشتر تشريح كند. رييس مجلس در گفت‌وگويي كه با سي‌ان‌ان انجام داده است از ديپلماسي خلاقانه در مقابل ديپلماسي ماجراجويانه سخن مي‌گويد و تاكيد مي‌كند: در صحنه بين‌المللي به يك ديپلماسي خلاق نياز داريم نه يك ديپلماسي ماجراجويانه. ايجاد ممنوعيت سفر براي اتباع برخي كشورها ديپلماسي خلاق نيست بلكه اقدامي واپسگرايانه است و آنها مساله مبارزه با تروريسم را بهانه‌اي براي اين كارها قرار داده‌اند. به گزارش فارس، علي لاريجاني گفت: تروريست‌ها در منطقه بيداد مي‌كنند ولي برخورد جدي‌اي از سوي امريكا با آنها مشاهده نكرده‌ايم. امريكا ادعاي مبارزه با داعش مي‌كند، اين يك لفاظي است زيرا به ديگر تروريست‌ها كمك مي‌كند و اين مسير براي امريكا مفيد نخواهد بود. تروريست‌ها در هر جايي كه بتوانند اقدام مي‌كنند. رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه ايجاد ممنوعيت براي سفر اتباع برخي كشورها باعث سركوب اقدامات تروريستي نمي‌شود، افزود: بيشتر از آنكه اين اقدام مبارزه با تروريسم باشد، يك ژست است. از طرف ديگر بايد توجه داشت كه تروريست‌ها با پاسپورت عادي سفر نمي‌كنند و در نتيجه مي‌توان گفت ايجاد چنين محدوديت‌هايي براي اتباع برخي كشورها تاثيري در جلوگيري از اقدامات تروريستي نخواهد داشت. او با بيان اينكه در خصوص ايجاد داعش امريكا مظنون است، ادامه داد: وزير خارجه اسبق امريكا گفته بود كه ما در به وجود آوردن داعش نقش داشته‌ايم.
لاريجاني در ادامه اين گفت‌وگو از سياست‌هاي جمهوري اسلامي در منطقه دفاع كرد و گفت: اگر ما به دولت و ملت عراق كمك نمي‌كرديم، بغداد مورد اشغال داعش قرار مي‌گرفت. اين كمك ايران بود كه داعش حالا آخرين نفس‌هايش را مي‌كشد. او در پاسخ به سوالي پيرامون انجام حمله تروريستي اخير در تهران افزود: داعش اعلام كرد كه آنها اين اقدامات را انجام داده‌اند و موضوع پيچيده‌اي نبود، ايران چند سال است كه با داعش درگير است و آنها دنبال ضربه زدن به ايران بودند و توانستند به ساختمان ارتباطات مردمي نمايندگان ضربه بزنند كه البته ايران گروه‌هاي زيادي را از آنها سركوب كرد، اين موضوع نشان مي‌دهد كه ايران براي مبارزه با تروريسم جدي است و هزينه‌هاي آن را خواهد داد. رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه تعداد زيادي از برنامه‌هاي تروريست‌ها براي انجام عمليات در ايران خنثي شده، گفت: در كارهاي تروريستي ممكن است آنها از يك رخنه‌اي استفاده كنند، ولي آن چيزي كه اهميت دارد اين است كه تروريست‌ها مي‌خواستند تعداد زيادي عمليات انجام دهند كه از آنها جلوگيري شد. لاريجاني در پاسخ به اين سوال كه از تكرار عمليات‌هاي تروريستي نمي‌ترسيد، گفت: ترسي نداريم زيرا سيستم‌هاي امنيتي ايران اشراف اطلاعاتي خوبي دارند و ما هم مراقبت مي‌كنيم همچنان كه امريكا و اروپا مراقبت مي‌كنند. رييس مجلس شوراي اسلامي افزود: پس از انقلاب ما هميشه با تروريسم مواجه بوديم و جريان سازمان‌يافته‌تري نسبت به داعش در ايران به نام مجاهدين خلق فعاليت مي‌كردند كه حدود 17 هزار نفر را ترور كردند و ما روش اين تروريست‌ها را مي‌شناسيم. گروه‌هاي تروريستي در ايران رخنه كرده‌اند و يك عمليات انجام دادند همچنان كه در عراق، سوريه، افغانستان و پاكستان، همچنين در فرانسه و بلژيك تعداد زيادي عمليات مي‌كنند. آنها مي‌دانند در ايران با سنگرهاي محكمي روبه رو هستند و نمي‌توانند كاري را از پيش ببرند. او افزود: ما خيلي متاسفيم كه هيات حاكمه امريكا از منافقين و تروريسم حمايت مي‌كنند، اينها همان‌هايي هستند كه يك جا از تروريسم حمايت مي‌كنند و يك جا ادعاي مبارزه با تروريسم را دارند.
سعودي‌ها اين وزنه را ندارند كه اينگونه در منطقه ژست بگيرند
لاريجاني با بيان اينكه سعودي‌ها براي ايجاد ارتباط جديد با قطر تنها يك شرط قطع روابط با ايران را نگذاشته‌اند بلكه 12 شرط ديگر را نيز مطرح كرده‌اند، گفت: قطع شدن شبكه الجزيره و قطع ارتباط با اخوان‌المسلمين از سوي قطر نيز از جمله شروط عربستان بود و سعودي‌ها مي‌خواهند كه قطر از آنها حمايت كند، آيا اين يك تصوير معقول است كه قطر بتواند آنها را بپذيرد؟ ضمنا گفته‌اند كه روابط قطر با ايران نيز بايد قطع شود. هر كشوري منافعي دارد و براساس آن عمل مي‌كند، سعودي‌ها اين وزنه را ندارند كه اينگونه در منطقه ژست بگيرند. او ادامه داد: مهم‌تر اين است كه بفهميم اين رفتارها براي كشوري قابل پذيرش است يا خير؟ در ابتداي محاصره قطر، امريكا طرف سعودي‌ها را گرفت ولي بعد از انعقاد قرارداد نظامي و مانور طرف قطري را گرفت. رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه اين مسير به موفقيت منتج نمي‌شود، گفت: بايد پذيرفت كه كشورها از ديپلماسي خاص خود برخوردار هستند. درخواست‌هاي سعودي‌ها از قطر آنقدر متنوع است كه مي‌تواند به پرستيژ قطر ضربه بزند. لاريجاني با بيان اينكه اعلاميه دوم از عقلانيت برخوردار نبود، بيان كرد: ايران سال‌هاست كه با تروريسم مبارزه مي‌كند و مي‌توان گفت سياست‌هاي كاخ سفيد و اعلاميه‌هاي آن از عقلانيت لازم برخوردار نيست. او با بيان اينكه تعداد زيادي از ايرانيان در امريكا مشغول به زندگي، تحصيل و كار تجاري هستند، كدام يك از اينها اقدام تروريستي انجام داده كه در حال حاضر مسوولان امريكايي به دنبال ايجاد پوشش براي كارهاي خود هستند، گفت: اينگونه مبارزه با تروريسم بيهوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون