• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3843 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۱ تير

خبركوتاه

حضور ايران با چهار انيميشن در جشنواره «سيكاف»
ايران با چهار انيميشن كوتاه و بلند در جشنواره بين‌المللي انيميشن «سيكاف» در كره جنوبي حضور دارد. «سيكاف» تنها جشنواره بين‌المللي انيميشن در جهان است كه شامل نمايشگاه كارتون و جشنواره انيميشن است كه با قدمت ۲۱ ساله در حال برگزاري است. اين جشنواره در ۱۹۹۵ آغاز به كار كرد و به يكي از جشنواره‌هاي معتبر تبديل شد و فرصت معرفي آثار انيميشن و كارتون را كه با فناوري‌هاي نوين در‌هم‌آميخته ايجاد كرد. در جشنواره امسال ۱۵۸ اثر از ۴۳ كشور از ميان ۲۵۵۲ اثر انتخاب شده است كه از ايران «سوزن‌بان» ساخته مهدي خرميان و «پسرك» ساخته مونا شاهي در بخش فيلم‌هاي كوتاه، «ايكي» ساخته پرستو كارگر در بخش دانشجويي و «رهايي از بهشت» ساخته علي نوري اسكويي در بخش سينمايي حضور دارند. «ايكي» ساخته پرستو كارگر به دليل انطباق نداشتن با قانون سال توليد با وجود پذيرش، از بخش رقابتي حذف شد. مهر

«پسران تاريخ» به صحنه مي‌آيد
اشكان خيل‌نژاد، كارگردان تئاتر، پس از ۸ ماه تمرين با «پسران تاريخ» روي صحنه مي‌آيد. كارگردان نمايش «پرده سوم، صحنه چهارم» اين‌بار با نمايشنامه‌‌‌اي از الن بنت، مردادماه ۹۶ در سالن چهارسوي تئاترشهر روي صحنه خواهد آمد. الن بنت نمايش‌نامه‌نويس معاصر انگليسي، براي نگارش «پسران تاريخ» و اجراي آن از سال ۲۰۰۴ تا 2006، توانسته جوايز مهمي همچون لارنس اوليويير، دراما دِسك، تونى، حلقه منتقدان درام نيويورك و ايونينگ اِستندِرد را كسب كند. اين نمايشنامه توسط محسن ابوالحسني به فارسي ترجمه شده و در اختيار گروه تئاتر تازه قرار گرفته است. خيل‌نژاد نيز پيش از اين نمايش‌هاي «بالاخره اين زندگي مال كيه؟»، «پچ‌پچه‌هاي پشت خط نبرد» و... را روي صحنه برده و از اعضاي حلقه تئاتر دانشگاهي است.

كتاب «شيخ بهايي و توپ‌مرواريد» منتشر شد
كتاب «شيخ بهايي و توپ مرواريد» نوشته سيدمحمد بهشتي، الناز نجارنجفي و بهنام ابوترابيان منتشر شد. دو بخش نخست كتاب، از خلال تطبيق حيثيت تاريخي و روايي شيخ بهايي و توپ مرواريد، به اوضاع ايران در دوران صفويه و قاجاريه و بحران‌هاي گريبانگير جامعه ايراني در چهار سده اخير مي‌پردازد. بخش سوم كتاب، درباره «روايت» و اهميت آن به مثابه ظرفي براي انتقال حقايق دشوارفهم است؛ اينكه چطور فرهنگ خود را در قالب قصه‌ها و روايات زنده و زاينده نگه مي‌دارد. بخش انتهايي كتاب درباره عواقب و مضرات تحقير شخصيت‌هاي روايي خصوصا در دوران معاصر است.

تجليل از اما تورمن و كيسي افلك در كارلووي واري
مراسم افتتاحيه پنجاه‌ودومين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم كارلووي واري با حضور اما تورمن و كيسي افلك روي فرش قرمز برگزار شد. اما تورمن ستاره فيلم‌هاي كوئنتين تارانتينو روي فرش قرمز اين جشنواره حاضر شد و كيسي افلك كه جايزه اسكار بهترين بازيگر مرد امسال را براي بازي در فيلم «منچستر كنار دريا» دريافت كرده، همراه تورمن جايزه پرزيدنت جشنواره را دريافت كرد. در اين مراسم جايزه گوي بلورين جشنواره براي يك عمر مشاركت در دنياي سينما به جيمز نيوتان هاوارد آهنگساز هاليوودي اهدا شد. او بيش از ۱۰۰ موسيقي فيلم ساخته كه «بازي‌هاي گرسنگي» از جديدترين آنهاست. در مراسم امسال از كن لوچ نيز تقدير مي‌شود. اين در حالي است كه نسخه بازسازي شده فيلم كلاسيك سينماي چك‌اسلواكي «مغازه خيابان اصلي» نيز نخستين اكران جهاني خود را در همين جشنواره خواهد داشت. امسال جرمي رنر، بازيگر «گنجه درد» نيز از ديگر چهره‌هاي حاضر در اين جشنواره است. نخستين دوره جشنواره فيلم كارلووي واري سال ۱۹۴۶ برگزار شد.

معرفي داوران مسابقه مطبوعاتي انجمن منتقدان خانه تئاتر
همزمان با پايان مهلت تمديد شده فراخوان شانزدهمين مسابقه مطبوعاتي سالانه انجمن منتقدان، نويسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر، هيات داوران اين دوره معرفي شد. سيدفريد قاسمي نويسنده و پژوهشگر مطبوعات، فريدون عموزاده خليلي نويسنده و روزنامه‌نگار، دكتر روح‌الله جعفري استاديار دانشگاه، منتقد و پژوهشگر تئاتر، با همراهي بابك برزويه عكاس و مدرس عكاسي به عنوان مشاور هيات داوران در بخش عكس، داوري شانزدهمين مسابقه مطبوعاتي سالانه اين انجمن را به عهده دارند. برگزيدگان اين مسابقه طبق روال سال‌هاي گذشته در نيمه دوم تابستان سال جاري و در جريان برگزاري جشن سالانه انجمن منتقدان، نويسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر معرفي و تقدير مي‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون