• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3175 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۱۸ بهمن

موافقان و مخالفان لايحه مديريت شهري دريك نگاه


عبدالرضا رحماني فضلي، وزير كشور: دولت براي اعمال حاكميت بايد سياست‌هاي نظارتي داشته باشد اما در حال حاضر اختيار لازم را در اعمال برخي نظرات در شهرها ندارد. موضوع مديريت شهري يك موضوع مهم و تعيين‌كننده است و بايد تلاش كنيم تا حد امكان وظايف اداره شهرها را به مردم واگذار كنيم و موضوعات مختلف و متفاوت شهري را يكپارچه پيش ببريم اما دولت در اعمال حاكميت نمي‌تواند وظايف خود را محول كند. با وجود اينكه وزير كشور حكم شهرداران شهرهاي بالاي 200 هزار نفر را صادر مي‌كند اما اگر وزارت كشور اشكالاتي در برنامه شهرداران ببيند و در صورت تخطي قصد برخورد با فرد خاطي را داشته باشد اختيارات لازم را براي اين كار ندارد و اين موضوع با روح نظارت حاكميتي در تضاد است. در شهرهاي با جمعيت زير 200 هزار نفر هم استانداران حكم شهرداران را صادر مي‌كنند. آنان نيز با همين مساله مواجه هستند. بنابراين تقويت شهرداري‌ها از سياست‌هاي كلان است. دولت نمي‌تواند با عنوان حاكميت نظارت خود را بر مسائلي مانند گسترش شهرها، ارتباط شهرها با مناطق پيراموني و... ناديده بگيرد. در حال حاضر با اقداماتي مواجه هستيم كه حافظ شرايط زيست محيطي شهروندان نيست و دولت نيز نظارت كافي بر اين وضعيت ندارد.

محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام: هر طرحي كه در چارچوب قانون اساسي باشد، كار كارشناسي عميق در مورد آن انجام شده باشد و به دستاورد‌هاي گذشته آسيب نزند مفيد است. دولت آقاي روحاني و وزير كشور به دنبال كمك به اداره شهرها هستند و آمادگي دارند لوايحي را كه كمك به اداره بهتر شهرها مي‌كند، تهيه كنند.
                                                                               
محمدباقر قاليباف، شهردارتهران: انتخاب شهردار در شهرهاي مختلف جهان به شكل‌هاي مختلف برگزار مي‌شود و اين پارلمان‌هاي شهري هستند كه شهردار را انتخاب مي‌كنند. اقداماتي كه در اين زمينه صورت مي‌گيرد بايد به نفع مردم باشد. تصور مي‌كنم در قوانين شهرداري‌ها و مديريت شهري بايد تغييرات جدي ايجاد شود. در اين طرح شهرداران شهرهاي بالاي 200 هزار نفر توسط مردم انتخاب مي‌شوند كه تصميم نهايي را بايد در اين خصوص مجلس شوراي اسلامي بگيرد.

مهرداد بائوج‌لاهوتي، نماينده مجلس، موافق: مردم به مرحله‌اي از رشد و آگاهي رسيده‌اند كه بتوانند شهرداران را هم خودشان انتخاب كنند، در حالي كه رييس‌جمهور، مجلس و شوراها توسط مردم انتخاب مي‌شوند مردم مي‌توانند شهرداران را نيز خودشان انتخاب كنند. انتخاب شهرداران به وسيله مردم مي‌تواند چالش‌هاي بين مديريت اجرايي و شوراها را رفع كند و مردم در اين زمينه تصميم‌گيري كنند. با اتمام بررسي اين لايحه در دولت و تصويب آن در مجلس شاهد يكي از مهم‌ترين تحولات شهرداري‌ها يعني انتخاب شهردار با نظر مستقيم مردم و اعمال دموكراسي خواهيم بود و تاكنون لايحه مديريت شهري به مجلس ارجاع نشده اما به محض ارسال اين لايحه مجلس، بررسي آن را در كميسيون‌هاي تخصصي در دستور كار خود قرار خواهد داد.

محمدابراهيم رضايي، نايب‌رييس كميسيون شوراهاي مجلس، مخالف: اگر قرار باشد شهردار توسط مردم انتخاب بشود بايد وظايف و اختيارات فرمانداري و ساير مديريت‌هاي موازي هم به وي اعطا شود. زماني‌كه شهرداري با استانداري و فرمانداري يكي شود مي‌توان گفت كه مديريت شهري واحد شكل گرفته است وگرنه فرقي نمي‌كند كه شهردار را شورا انتخاب كند يا مردم اگرهمين روال كنوني- انتخاب توسط شورا- ادامه داشته باشد به نظرم تخصصي‌تر است و بيشتر به مصلحت است تا بخواهد راي‌گيري و انتخابات سراسري صورت بگيرد.

دخيل عباس زارع‌زاده، سخنگوي كميسيون شوراهاي مجلس، مخالف: گرفتن حق انتخاب شهردار از شوراها فلسفه وجودي پارلمان شهري را از بين مي‌برد. اين رويه عملا دست شورا را از مديريت شهري كاملا كوتاه مي‌كند و فلسفه وجودي شورا زيرسوال مي‌برد. قرار بود قانون شورا را بازنگري كنيم تا اختيارش را وسيع‌تر كنيم. تا شورا بتواند در همه شوونات شهردخالت داشته باشد و فضاي اختيارات شوارها گسترده‌تر شود. اما با اين لايحه عملا مفهوم وجودي شورا از بين مي‌رود.
                                                                                
مهدي چمران، رييس شوراي شهر، مخالف: كار شهردار كاملا تخصصي است و نه سياسي و اگر اين انتخاب به عهده مردم گذاشته شود ممكن است فردي سياسي يا صرفا مشهور را انتخاب كنند در حالي كه شورا بر اساس تخصص و تفحص فرد را انتخاب مي‌كند.

محمدسالاري، رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر، مخالف: بيش از سه دوره از فعاليت شوراها مي‌گذرد و اينكه گفته مي‌شود انتخاب شهردار از شوراها سلب شود يك اتفاق نادر است. اميدوارم با پيگيري‌ رييس شوراي شهر و تعامل با دولت اين موضوع حل و فصل شود.

 اقبال شاكري، عضو كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر، مخالف: بايد از تعجيل در طرح‌هايي مانندانتخاب شهردار توسط مردم پرهيز كرد. انتخاب شهردار يك انتخاب تخصصي است و اگر نقطه نظري درباره بهبود جايگاه مديريت شهري دارند بهترين جايگاه طرح آن شوراست، بنابراين بهتر است اگر چنين تصميمي وجود دارد ابتدا در شوراها بررسي شود تا به سرنوشت طرح انتقال پايتخت دچار نشود كه يك فضاي احساسي ايجاد و نهايتا منجر به تشكيل كارگروهي شد تا طي دو سال اين موضوع را بررسي كند.

عبدالمقيم ناصحي، رييس كميسيون اجتماعي شوراي شهر، مخالف: قانونگذار همه جوانب و ابعاد موضوع را بررسي كرده كه انتخاب شهردار را به شوراها واگذار كرده است، مگر حالا چه اتفاقي افتاده كه چنين بحث‌هايي مطرح مي‌شود، اگر شهردار توسط شورا انتخاب نشود آن زمان شهرداران هيچ وقعي براي شوراها قايل نمي‌شوند. اگر اين پيشنهاد عملياتي شود، شوراها بر چه نظارت كنند و اگر نظارت كردند و كارها به درستي انجام نشد چه كاري از دست‌شان بر مي‌آيد. در مجلس نمايندگان مي‌توانند وزير را استيضاح كنند اما شورا هيچ اختياري ندارد و چنين نظارتي بي‌فايده است.

غلامرضا انصاري، عضو كميسيون برنامه وبودجه شوراي شهر تهران، موافق: انتخابي شدن شهردار توسط مردم، مديريت شهري را به سمت برنامه محوري پيش خواهد برد. ما معتقديم كه اگر شهردار از يك حزب باشد وارد نقد همگاني مي‌شود و اگر از دو حزب باشد تقابل ايجاد مي‌شود اما كار انتخاب شهردار توسط مردم بسيار اقدام مثبتي است كه چنانچه قانون آن تصويب شود كارآمدي بيشتري در عرصه شهري را شاهد خواهيم بود.

ابوالفضل قناعتي، عضو كميسيون عمران و حمل‌ونقل، مخالف: به هر حال مطرح كردن اين موضوعات جز اينكه يك سري سوالاتي را در اذهان جامعه ما به وجود بياورند سود ديگري ندارند. از دوستان‌مان در دولت مي‌خواهيم كه نگاه ويژه به قانون داشته باشند. چه بخواهيم و چه نخواهيم، شهرداري‌ها به خصوص در كلانشهرها به اندازه يك وزارتخانه، بزرگ شده‌اند. به تبع آن، نفوذ سياسي - اقتصادي هم دارند. مثلا همين شهرداري تهران بودجه امسالش حدود 16 هزار ميليارد تومان بود، در حالي كه مثلا بودجه وزارت علوم با آن همه دانشگاه درحدود چهار هزار ميليارد تومان است. البته در چنين شرايطي طبيعي است كه دولت هم نخواهد به‌سادگي از دايره اداره شهرداري‌ها بيرون بماند.

 محسن سرخو، عضو اصلاح‌طلب شوراي شهر، مخالف: اگر شهردار مستقيما با راي مردم انتخاب بشود، (مثل رابطه‌اي كه دولت با مجلس دارد) بايد معاونين شهردار و شهرداران مناطق مختلف در كلانشهرها نيز در عوض از شوراي شهر راي اعتماد دريافت بكنند. در حال حاضر به خصوص در شهرهاي بزرگ هر مديريتي ساز خود را مي‌زند. خدا نكند كه ميان اين مديريت‌ها هم شكرآب شود آن وقت است كه تازه شهر يك دردسر واقعي را تجربه مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون