• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3850 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۹ تير

حيدرالعبادي از موصل آزاد بازديد كرد

شمخاني و دهقان، آزادي موصل را تبريك گفتند

گروه ديپلماسي| حيدرالعبادي، نخست وزير عراق روز گذشته كمتر از 24 ساعت پس از اعلام خبر آزادي كامل موصل از دست داعش با حضور در اين شهر، تحقق پيروزي بزرگ در موصل را به مردم و نيروهاي عراقي تبريك گفت. وي در اين سفر چندساعته از برخي مناطق آزادشده شهر موصل بازديد كرد. همچنين العبادي ديداري با فرماندهان امنيتي در موصل خواهد داشت و به گزارشي كوتاه از فرمانده عمليات «اي نينوا مي‌آييم»، گوش داد. همزمان با حضور العبادي در موصل، تلويزيون رسمي عراق هم آزادسازي كامل اين شهر را اعلام كرد. صباح النعمان، سخنگوي دستگاه مبارزه با تروريسم عراق در مصاحبه با اسكاي‌نيوز اعلام كرد كه نيروهاي مبارزه با تروريسم تمامي‌ ماموريت‌هاي محول به آنها را تكميل كردند. صباح النعمان خاطرنشان كرد: اطلاعات نهايي حكايت از اين دارد كه نيروهاي عراقي تمامي اهداف خود را در موصل محقق ساخته‌اند.
عمليات آزادسازي موصل، پايتخت خودخوانده گروه تروريستي داعش در عراق، از 26 مهر 1395 و با مشاركت ده‌ها هزار تن از نيروهاي ارتش و پليس عراق و با همراهي نيروهاي داوطلب مردمي و پيشمرگه كرد آغاز شد و نيروهاي عراقي بعد از حدود 100 روز از آغاز اين عمليات، شرق موصل را به‌طوركامل آزاد كردند. نيروهاي عراقي عمليات آزادسازي بخش غربي موصل را از يكم اسفند 1395 شروع كردند و اين عمليات روز گذشته با آزادسازي آخرين محله‌هاي تحت اشغال داعش در موصل قديم، پايان يافت.
در گزارشي جداگانه، فرماندهي پليس فدرال عراق از كشته شدن بيش از هزار تكفيري داعشي و انهدام ده‌ها دستگاه‌ خودرو بمبگذاري شده طي نبرد آزادسازي محله قديمي شهر موصل، در بخش غربي اين شهر خبر داد. در بيانيه فرماندهي پليس فدرال عراق آمده است: در نتيجه آزادسازي محله قديمي شهر موصل بيش از هزار تكفيري داعشي كشته و 65 خودرو نظامي و 20 دستگاه خودرو بمبگذاري منهدم شد. در جريان اين نبرد 24 دستگاه موتوسيكلت، 38 مهمانسرا، 5 برج مواصلاتي و 8 رشته تونل وابسته به گروه تروريستي تكفيري داعش منهدم شدند، خاطرنشان مي‌كند: افزون بر آن 71 كمربند انتحاري و 310 بسته بمب و 181 موشك نيز خنثي شد.
‌ فروپاشي تروريسم در گرو اراده واقعي و همگاني دولت‌ها
سردار سرتيپ پاسدار حسين دهقان، وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران در پيام‌هاي جداگانه‌اي پيروزي ارتش و نيروهاي مردمي عراق در آزادسازي كامل شهر موصل را به وزير دفاع و فرمانده حشدالشعبي اين كشور تبريك گفت. متن پيام‌هاي سردار دهقان به شرح زير است:
«سرلشكر عرفان محمود عبدالغفور عبدالله الحيالي
وزير محترم دفاع جمهوري عراق
با اهداي گرم‌ترين سلام‌ها و درودها؛
مايلم صميمانه‌ترين تبريكات خود و نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران را به جنابعالي، دولت، ملت و نيروهاي مسلح كشور دوست و برادر عراق به مناسبت آزاد‌سازي شهر تاريخي موصل از سيطره تروريسم و پايان عمر خلافت خودخوانده داعش عرض نمايم. اعتقاد راسخ دارم فروپاشي و اضمحلال تروريسم جز با اراده واقعي و همگاني دولت‌ها و تشكيل جبهه متحد عليه تروريسم امكانپذير نخواهد بود. اين پيروزي بزرگ كه منجر به خنثي شدن توطئه‌هاي امريكا و رژيم غاصب صهيونيستي در عراق شده است، ان‌شاءالله منجر به شكست كامل استراتژي جنگ نيابتي نظام سلطه در منطقه گردد. فرصت را مغتنم شمرده، ضمن اعلام آمادگي كامل جهت تقويت و توسعه همكاري‌هاي دفاعي، نظامي و امنيتي ميان دو كشور، سلامتي و موفقيت روزافزون جنابعالي را از خداوند متعال مسالت مي‌نمايم.»
دستاوردي بزرگ در مسير پايان بخشيدن به حضور وحشيانه داعش
دريابان علي شمخاني، نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي، نيز طي پيام‌هاي جداگانه‌اي، خطاب به حضرت آيت‌الله سيستاني و حيدر العبادي نخست وزير و فرمانده كل نيروهاي مسلح عراق آزادسازي كامل شهر موصل را تبريك گفت. در بخشي از اين پيام آمده است «بدون شك تحقق اين فتح بزرگ كه متعلق به همه مردم عراق است با هدايت معنوي مرجعيت، تدبير دولت ودلاورمردي و جانفشاني ارتش قهرمان عراق و نيروهاي داوطلب مردمي (الحشد الشعبي) حاصل شده و دستاوردي بزرگ در مسير پايان بخشيدن به حضور و اقدامات وحشيانه گروه جنايتكار داعش عليه ملت عراق است.» دريابان شمخاني تاكيد كرد: « اكنون بار ديگر اثبات شد كه استفاده از ظرفيت‌هاي بومي عراق، تجربه‌اي موفق و قابل‌اتكا براي مبارزه با تروريسم بوده و برخلاف خواست برخي قدرت‌ها و كشورهاي منطقه كه مايل به حضور بلندمدت تروريسم كنترل شده در عراق بودند، امروز ثمرات اتكا به توان و اراده ملي با آزادي موصل و بازگشت امنيت به اين شهر كام مردم مظلوم اين كشور را شيرين كرده است.» وي با اشاره به باقي ماندن ريشه‌هاي تفكر تروريسم پرور و داعش‌ساز و سوءاستفاده سرويس‌هاي اطلاعاتي كشورهاي فرامنطقه‌اي و سران برخي كشورهاي منطقه از احساسات جوانان و انگيزه‌هاي جهادي آنان، استمرار خطر تروريسم بدون جغرافيا و مرز را يادآور شد و افزود: «در اين شرايط بايستي مقابله فكري و فرهنگي با تروريسم بيش از مقابله امنيتي و نظامي مورد توجه قرار گيرد.» دبير شوراي عالي امنيت ملي خاطرنشان كرد: «اميد است با بيرون راندن تروريسم و بازگرداندن آرامش و ثبات به عراق شاهد رشد و بالندگي اين كشور در عرصه جهاني و ارايه الگويي موفق از ايستادگي در برابر توطئه‌ها و جنگ‌هاي نيابتي باشيم.» علي شمخاني تصريح كرد: «دولت، نيروهاي مسلح و ملت سلحشور ايران اسلامي چون گذشته ضمن پشتيباني كامل از دولت و مردم عراق آماده امدادرساني به آوارگان و آسيب ديدگان جنگ و كمك به بازسازي شهرها و زيرساخت‌هاي حياتي و ضروري اين كشور است.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون