• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3110 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۷ آبان

امروز در جلسه راي اعتماد به دانش آشتياني صورت مي گيرد

پايان پيش‌توليد كليپ‌هاي مخالفان

 احسان بداغي| «اكران‌» هاي دوره‌يي در بهارستان تمامي ندارد؛ «اتاق فرمان» صحن علني امروز هم منتظر فرمان «پخش» خواهد بود؛ كليپ‌هاي مخالفان عليه وزير پيشنهادي علوم آماده هستند. فقط زمان و موقعيت بايد «اقتضا» كند تا باز هم حضار و ناظران جلسه بررسي صلاحيت دانش آشتياني پاي تماشاي يك فيلم ديگر بنشينند. اوضاع براي دانش آشتياني «بهتر» شده، اما هيچ چيز هنوز «قطعي» نيست. مخالفان وزير حتي نخواسته‌اند توضيحات او را بشنوند؛ فراكسيون اصولگرايان پيشنهاد جلسه مشترك با وزير پيشنهادي را نپذيرفت. گويا مخالفان همه‌چيز را براي صحن علني گذاشته‌اند، بهترين جا براي رو كردن «برگ برنده». گويا تعداد برگ‌هاي‌شان يكي، دو تا هم نيست، ديروز چند فيلم و فايل صوتي و اسناد ديگري عليه دانش آشتياني بين مخالفان او دست به دست مي‌شد. يكي از فيلم‌ها را هم قبلا براي خودشان «رو نمايي» كرده‌اند. چيزي شبيه «اكران نمايشي». اكران عمومي‌اش به صحن علني موكول شده، البته اگر «شرايط» فراهم شود. به لطف رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، يكي از فيلم‌ها در جمع اعضاي اين كميسيون به نمايش در آمده. اما گويا هيچكدام از اين فيلم‌ها و سندها ربطي به حوادث سال 88 ندارد. فيلم اصلي مربوط به اتفاقات قبل از 22 خرداد 88 است، زمان اوج تبليغات انتخاباتي. حضور برخي چهره‌هاي سياسي در ايام تبليغات سال 88 در يكي از موسسه‌هاي وابسته به مجتمع آموزشي مفيد بهانه‌يي است در دست مخالفان دانش آشتياني تا او را كه در آن روزها رياست اين مجتمع را بر عهده داشت، به قضاياي بعد از انتخابات بچسبانند. فايل‌هاي صوتي هم مربوط به جلسات ستادي اصلاح‌طلبان پيش از انتخابات همان سال است. جالب‌ترين قسمت ويژه برنامه مخالفان دولت اما در مورد قسمت سوم مدارك آنان است. يعني درست جايي كه از نگهبان محله اين موسسه آموزشي تحقيق به عمل آمده است و در مورد نقش دانش آشتياني در حوادث سال ۸۸ سوال پرسيده شده است.
سندهاي غيرمستند
اما براساس گزارشي كه ديروز خبرگزاري ايلنا منتشر كرده بود گويا تاريخ فيلم‌ها و فايل‌هاي صوتي قدري دستكاري شده تا بلكه دست مخالفان وزير پيشنهادي در طرح اتهاماتي عليه او بازتر باشد. ايلنا همينطور نوشته كه «فيلم‌ها و صوت‌هاي تهيه شده قرار است طبق تقسيم كار صورت گرفته ميان مخالفان دولت از سوي يكي از نمايندگان اصولگراي مخالف دولت كه يد طولايي در مخالفت با مجموعه دولت دارد مطرح شود. نماينده‌يي كه علاقه عجيبي به نمايش فيلم و روكردن سند عليه مردان حسن روحاني دارد.» به جز اينها كمال‌الدين پير موذن هم به «اعتماد» خبر مي‌دهد كه روز گذشته مهدي زاهدي اسنادي و از جمله يك كتاب را به نمايندگان نشان مي‌داده كه حاوي مطالبي براي متهم كردن وزير پيشنهادي بوده است. اما يكي از مخالفان وزير به صراحت گفته كه «هر سندي كه باشد در جلسه راي اعتماد پخش خواهيم كرد.» بهرام بيرانوند البته در بيان مخالفت خود دلايل شنيدني را مطرح كرده؛ «اگر واقعا وجه مميزه اين انتخاب مسائل مديريتي و فني است، در وزارتخانه و در جمع اساتيد دانشگاهي افراد بي‌شماري هستند كه به‌طور قطع و يقين از ايشان به لحاظ مباحث فني و مديريتي مسلط‌تر بوده و در عين حال حاشيه كمتري دارند.» سندها اما گويا آنقدرها هم قاطع نيستند كه بتوانند مجلس را عليه وزير پيشنهادي بشورانند، خيلي از اظهارنظرها حكايت از آن دارد كه اين‌بار مهر «فتنه‌گري» به دانش آشتياني نخواهد چسبيد. از اظهارات موافقان او اگر بگذريم، نشانه‌هايي از اين وضعيت در سخنان مخالفانش هم هست، نشانه‌هايي پر رنگ از اينكه شايد سندها و مدارك آنطور كه مي‌گويند «بُرنده» نباشد. از ميان مخالفان الياس نادران گفته كه «در دولت برخي افراد بنابر لجبازي دارند و نمي‌دانيم دليلش چيست وگرنه خيلي راحت مي‌شد مساله را حل كرد. راي ندادن مجلس به ميلي منفرد به اين دليل بود كه در تحصن شركت كرده بود و برائت نيز نكرد اما وزيري را معرفي كرده‌اند كه آن جلسه را اداره مي‌كرده و از دانشگاه ديگري به آن دانشگاه آمده است، آيا پذيرفتني است كه مجلس به وي راي بدهد.» اينجا ديگر هيچ نشاني از «شركت در تحصن» نيست. اين يعني اينكه مخالفان سندي از بعد از انتخابات سال 88 در اختيار ندارند كه وزير پيشنهادي را با آن دست خالي به خانه برگردانند.
تقسيم كار بعد از رايزني‌هاي جدي‌تر دولت
ديروز مخالفان وزير در مجلس تقسيم كار كردند، اينكه چه كسي كدام حرف را بزند و چه كسي كدام سند را رو كند. اين‌بار اما شايد كارشان به راحتي رد كردن نيلي نباشد. دولتي‌ها چند روزي پيش از جلسه امروز را صرف رايزني كردند؛ كاري كه براي نيلي احمدآبادي خيلي پر رنگ انجام نشد. حالا همين رفت و آمدهاي دولتي‌ها اميدها را براي بهتر شدن وضعيت وزيري كه مخالفانش مي‌گويند حتي از نيلي هم راي كمتري مي‌آورد، مهيا كرده. تا ديروز از طرف موافقان نام علي مطهري به عنوان ناطق مشخص شده و از طرف مخالفان الياس نادران. ليست سخنرانان به همين دو نفر ختم نمي‌شود، بقيه ليست امروز و قبل از جلسه علني مشخص مي‌شود. عبدالكريم حسين‌زاده از نمايندگان هوادار دولت معتقد است كه وضعيت دانش آشتياني در آخرين روز قبل از راي‌گيري بيشتر شبيه فرجي‌داناست تا نيلي. اين يعني اينكه تعداد موافقان و مخالفان وزير پيشنهادي به همديگر نزديك مي‌شوند و به همان اندازه هم اميدهاي دولت زيادتر. مخصوصا اينكه غلامعلي جعفرزاده به «اعتماد» مي‌گويد «آقاي دانش آشتياني در اين چند روز چند جلسه موفق داشته و معمولا هم از جلسات خود با نمايندگان دست پر بيرون آمده و توانسته اكثر حاضران را نسبت به شبهات و انتقادات قانع كند.» همين وضعيت خيلي‌ها را در انتظار دفاع دانش آشتياني در صحن علني در برابر انتقادات اميدوار كرده است. از جمله ارسلان فتحي‌پور، رييس كميسيون اقتصادي مجلس كه به ايلنا گفته «دانش آشتياني با دفاع خوب راي مي‌آورد.» اما جلساتي كه جعفرزاده به آنها اشاره كرده يك استثنا هم دارد؛ جلسه با كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس. جلسه‌يي كه ديروز بعد از ظهر برگزار شد و سخنگوي كميسيون در بيان جزييات آن گفت: «در اين نشست وزير پيشنهادي برنامه‌هاي خود را ارايه كرد و در مورد سوابق خود توضيحاتي داد كه نمايندگان نيز درباره پاره‌يي از ابهامات نسبت به سوابق وي سوالاتي را مطرح كردند. سوالات در مورد مشاركت وي در شوراي مركزي حزب مشاركت بود. همچنين در بحث بسيج كه وي معتقد بود بسيج نبايد وارد دانشگاه شود درحالي كه حضرت امام (ره) در آن زمان اعلام كردند كه بسيج طلبه و دانشجو بايد تشكيل شود؛ از سوي ديگر نقش وي در سال 88 و نامه‌هايي كه امضاي وي پاي آن قرار دارد، محور سوالات به شمار مي‌رفت.» قاسم جعفري نظر نمايندگان را درباره پاسخ‌هاي دانش آشتياني نيز اينگونه توضيح داده است: «از اعضاي حاضر در كميسيون، تعدادي از نمايندگان از پاسخ‌هاي وزير پيشنهادي قانع نشدند و برخي نيز راي مثبت خود به وزير پيشنهادي را منوط به پاسخ‌هاي وي در صحن علني مجلس دانستند.» با اين حال شايد موضع‌گيري كميسيون آموزش عليه وزير پيشنهادي خيلي هم تعجب‌برانگيز و نگران‌‌كننده نباشد. هر چه باشد مهم‌ترين مخالفان او در اين كميسيون هستند. كميسيوني كه اعضاي اصلي‌اش قبل از همين جلسه مشغول جمع كردن سند و مدرك عليه دانش آشتياني بودند.
 

 

دولت يازدهم هيچگاه قصد تضعيف مجلس را نداشته و ندارد

مشاور رييس‌جمهور تصريح كرد كه دولت يازدهم هيچگاه قصد تضعيف مجلس را نداشته و ندارد. به گزارش ايسنا، محمدرضا صادق در پاسخ به اين سوال كه نقل قول منتسب به حسام‌الدين آشنا، مشاور فرهنگي رييس‌جمهور در ارتباط با جايگاه مجلس را چطور ارزيابي مي‌كنيد، گفت: همراهان و همكاران رييس‌جمهور در دولت تدبير و اميد به لحاظ آگاهي و اعتقاد خودشان و هم به علت تاسي از دكتر روحاني كه خود يك حقوقدان و فرزند مجلس است هيچگاه قصد تضعيف مجلس كه به تعبير امام راحل در راس امور قرار دارد را نداشته و ندارند. وي تاكيد كرد: جملات تقطيع شده‌يي كه در بعضي شبكه‌هاي پيامكي و سايت‌ها از برخي مشاوران و خدمتگزاران دولت خصوصا در مقاطع خاص برجسته‌سازي مي‌شود، عملياتي رواني است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون