• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3862 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۳ مرداد

به دنبال سهم‌خواهي نيستيم

آذر منصوري عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران

 


كابينه جديد آقاي روحاني چه به لحاظ تركيب و چه رويكرد بايد برآمده از برنامه‌ها و وعده‌هايي باشد كه ٢٤ميليون نفر از جمعيت كشور به آن اقبال نشان دادند. اين محوري‌ترين اصل و موضوعى است كه على القاعده بايد مبناى مطالبات اصلاح‌طلبان و حاميان آقاي روحانى از دولت جديد او باشد.
قاطبه اصلاح‌طلبان چه در انتخابات ٩٢و چه در ٩٦ به دنبال سهم‌خواهى نبوده و نخواهند بود و آنچه مبناي قضاوت و نقطه اتكاي همراهى آنان با دولت روحانى است مطالباتى است كه توجه به اين مطالبات هم مسير اصلاحات را در كشور هموار مى كند و هم به تقويت منافع ملي كشور مي‌انجامد و هم توسعه و پيشرفت همه‌جانبه كشور را شتاب بيشترى مى بخشد. بنابراين مقدمه اصلاح‌طلبان اگر نسبت به چينش كابينه جديد حساسيت نشان مى دهند بنا بر همين ملاحظاتى است كه بسيار جدي است.
عرصه حضور اصلاح‌طلبان براي اصلاح روندها و رويكردها نهادهاي انتخابي است كه از دل انتخابات شكل مي‌گيرد، از سوى ديگر انتخابات و صندوق راي و نتيجه‌اي كه از آن به دست مى‌آيد بيانگر ميزان اعتماد مردم به اين جريان سياسي است. توجه به اين واقعيت از آنجا اهميت بيشتر پيدا مي‌كند كه اعتماد مردم اصلي‌ترين و شايد تنها سرمايه اصلاح‌طلبان است كه براي حفظ آن بايد در كنار حفظ انسجام و اتحاد از عملكرد نهادهاي انتخابي كه نمايندگان اين جريان سياسي در آن حضور دارند مراقبت كنند. طبيعي است كه مهم‌ترين دغدغه اصلاح‌طلبان و حساسيت آنها نسبت به چينش كابينه نيز حفظ اين سرمايه اجتماعي است كه بايد اميدوارانه چشم به انتخابات و صندوق راي به عنوان جدي‌ترين عرصه مشاركت سياسي و دخالت خود در تعيين سرنوشت كشور اصالت آن پاس داشته شود.
اين رويكرد به طور قطع با اصل سهم‌خواهي نه‌تنها در تناقض است بلكه تقليل دادن آن به سهم‌خواهى به نوعي جفا به ماهيت و اهداف و سرمايه‌هاى اين جريان سياسي است. اين رويكرد به طور قطع با اعمال فشار به رييس‌جمهور يا سهم‌خواهي در تناقض است چراكه اصلاح‌طلبان در چهار سال پيش رو صرف نظر از تركيب كابينه بايد هم حامي دولت باشند و هم مطالبه‌گر باشند. در اين مسير نيز بعد از انتخابات هر جا از اصلاح‌طلبان در خصوص چينش كابينه نظرخواهي شده، نظرات خود را به رييس‌جمهور انتقال داده‌اند.
دولت منتخب بايد اين ملاحظه جدي را مد نظر قرار دهد كه دغدغه‌هاي اصلاح‌طلبان هيچ قرابتي از جنس سهم‌خواهي‌هاي مرسوم ندارد، بلكه بيشترين دغدغه حفظ اميد و سرمايه اجتماعي اين جريان سياسي است.
علي‌القاعده دولت مستقر بايد دولت همه شهروندان باشد و با عملكرد خود ثابت كند ايران براي همه ايرانيان است، آنچه جناح رقيب هم در انتخابات و هم پس از آن به خصوص با نگاهي به عملكرد اين طيف در دانشگاه آزاد نشان داده كوچك‌ترين وقعي به آن نمي‌گذارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون