• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3863 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۴ مرداد

خبر

روسيه بزرگ‌ترين صادركننده نفت به چين شد

آمار اداره كل گمرك چين نشان داد، روسيه در ماه ژوئن براي چهارمين ماه متوالي بزرگ‌ترين صادركننده نفت خام به اين كشور بود. مجموع واردات نفت خام چين در ژوئن به 11/36 ميليون تن يا 79/8 ميليون بشكه در روز رسيد و اين كشور را براي دومين ماه متوالي بزرگ‌ترين خريدار نفت جهان ساخت. با اين‌همه ميزان واردات نفت اين كشور 9/2 درصد در مقايسه با ماه مه كاهش داشت.
طبق آمار گمركي، صادرات روسيه به چين ماه گذشته ۲۷ درصد نسبت به ژوئن سال گذشته رشد كرد و به 27/1 ميليون بشكه در روز رسيد، اما در مقايسه با ركورد 35/1 ميليون بشكه در روز در ماه مه كاهش داشت.
روسيه از مارس بزرگ‌ترين صادركننده نفت به چين بوده كه طولاني‌ترين مدت براي حفظ چنين عنواني است. صادرات نفت روسيه به چين با اقدام پالايشگاه‌هاي مستقل براي اضافه كردن گريد اورال كه از مديترانه صادر مي‌شود به سبد خريدشان، افزايش يافته است. صادرات نفت آنگولا به چين در ژوئن 6/10 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش يافت و به يك ميليون بشكه در روز رسيد اما در مقايسه با ركورد 31/1 ميليون بشكه در روز در ماه مه كاهش داشت. روسيه و آنگولا دو صادركننده بزرگ نفت به چين در شش ماه نخست سال ميلادي جاري بوده‌اند.


تغيير واحد پول منوط به تصويب لايحه اصلاح قانون بانك مركزي در مجلس است

روابط عمومي بانك مركزي با اشاره به تصويب لايحه اصلاح قانون بانك مركزي در هيات وزيران كه تغيير واحد پولي از ريال به تومان يكي از مواد اين لايحه است، تاكيد كرد: تغيير واحد پولي كشور منوط به تصويب لايحه در مجلس شوراي اسلامي است. به گزارش روابط عمومي بانك مركزي، به اطلاع مي‌رساند هيات وزيران در جلسه عصر يكشنبه (اول مرداد ماه 1396) خود به رياست رييس‌جمهور، گزارش كميسيون اقتصادي دولت در خصوص لايحه اصلاح قانون پولي و بانكي كشور (لايحه قانون بانك مركزي) را بررسي كرد كه در بخشي از آن واحد پول ايران «تومان» و برابر «10 ريال» تعيين شد. با انتشار اين خبر در فضاي مجازي، برخي رسانه‌ها اين موضوع را به تغيير رسمي واحد پول كشور از «ريال» به «تومان» تعبير كردند. بدين وسيله به آگاهي مي‌رساند؛ همان‌گونه كه اشاره شد، آنچه در جلسه هيات محترم وزيران مطرح و تصويب شده گزارش كميسيون اقتصادي در خصوص لايحه اصلاح نظام بانكي بوده و مفاد آن زماني به مرحله اجرا در خواهد آمد كه مجلس شوراي اسلامي اين لايحه را به تصويب برساند. بر اين اساس تا زمان تصميم و راي مجلس محترم شوراي اسلامي تغييري در واحد پول كشور ايجاد نخواهد شد. ضمنا خبر «تغيير ميزان صفرهاي پول» در زمان استفاده از «خودپرداز بانك‌ها» صحت ندارد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون